«توفیق علاوی» نخست‌وزیر عراق شد

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق روز گذشته «محمد توفیق علاوی» سیاستمدار عراقی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرد. برهم صالح با پایان مهلت اعطا شده به گروه‌های شیعه برای معرفی نامزد مورد نظرشان، محمد توفیق علاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرده است. بدین ترتیب توفیق علاوی از سوی صالح مکلف به تشکیل دولت شده است. با این حال و به گفته یک منبع مطلع، این تصمیم پس از توافق مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح اتخاذ شده است.پیش از این اخباری منتشر شده بود که دو فراکسیون سائرون و الفتح درباره معرفی توفیق علاوی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق به توافقاتی دست یافته‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده بود که برهم صالح روز گذشته نشست تعیین‌کننده‌ای را با رؤسای احزاب سیاسی برای اعلام نام نخست‌وزیر جدید داشته است ولی از جزئیات آن خبری منتشر نکرد.

عراق چند ماهی است که صحنه اعتراضات گسترده و خونین است. در جریان این اعتراضات بیش از ۴۰۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. اعتراض‌ها ابتدا به فساد مالی و کمبود خدمات عمومی بود، اما باوجود وعده‌های دولت برای اصلاحات، دامنه مطالبات معترضان گسترش یافت و اکنون خواستار تحول اساسی در کل نظام سیاسی عراق هستند.تحت تاثیر همین اعتراضات و فشار مرجعیت عراق بود که عادل عبدالمهدی مجبور شد از پست نخست‌وزیری عراق استعفا کند.

علاوی کیست؟

محمد توفیق علاوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه آمریکایی بیروت است و در کارنامه سیاسی خود نمایندگی پارلمان عراق و ریاست بر وزارت ارتباطات را دارد.او در سال ۲۰۱۲ در حالی‌که وزیر ارتباطات عراق بود، به ناگهان استعفا کرد. اصلی‌ترین دلیل استعفای وی اختلاف با نوری مالکی بود.وی در ابتدای دوران فعالیت‌های سیاسی خود وارد حزب الدعوه شد ولی بعدها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد. برخی محافل شیعه عراقی معتقدند که دیدگاه‌های فکری و سیاسی وی به ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق نزدیک است و همیشه در لیست وی در انتخابات پارلمانی شرکت کرده است. او طرفدار تاسیس یک دولت مدنی در عراق است.  او همچنین به شدت به اندیشه آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالیقدر در مورد وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق باور دارد و بارها این پیام آیت‌الله سیستانی «لا تقولوا اخواننا اهل السّنه، بل قولوا انفسنا اهل السّنه» را تکرار کرده است.

علاوی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور پست نخست‌وزیری را در اختیار خواهد گرفت و موظف است ظرف یک ماه دولت جدید عراق را تشکیل دهد.