ایران از آن همه ایرانیان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی  ریاست جمهوری رئیس‌جمهوردرادامه سخنانش با اشاره به مشکلات یک هفته و ۱۰ روزاخیر درکشوربابیان اینکه بیایید این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم، اظهار کرد: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، ۲۲ بهمن و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد. رئیس‌جمهوری همچنین درجلسه هیات‌دولت با تاکید براینکه مسائل را جناحی نکنیم، گفت: نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد، مسائل را جناحی و حزبی نکنیم. اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متاسف هستیم، همه عزیزان و فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه با هم هستیم. او در ادامه با تاکید بر اینکه «سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به‌وجود بیاورد»، اظهار کرد: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است. روحانی بابیان اینکه «ایران دارای یک رنگ و یک نام و یک سلیقه نیست»، گفت: می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و سلیقه‌های مختلف حاکم است و باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است و این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم، گفت: یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست خورده هستیم، این انتخاب با ماست.

لزوم جبران حادثه

سخنان رئیس‌جمهوری درجلسه هیات‌دولت روز گذشته به ماجرای سقوط هواپیمای اوکراین اختصاص داشت.هواپیمایی که روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه فرودگاه امام خمینی تهران رابا ۱۷۶مسافر به مقصد اوکراین ترک کرد اماهرگز به مقصد نرسید و دقایقی پس ازپرواز با موشک پدافند هوایی کشور به‌صورت اشتباه مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد. رئیس‌جمهوردرهمین ارتباط درجلسه هیات‌دولت، با بیان اینکه شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، از دست رفتن جان شماری از هم‌وطنان در کرمان و در جریان حادثه هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده و مردم را بیقرار کرده است، اظهار کرد: این حوادث برای همه ما بسیار تلخ بود، اما در عین حال باید از آنها درس عبرت گرفته و از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، فرصتی به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی گفت: اینکه یک هواپیمایی حامل مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصا ایرانیان عزیز ما به اشتباه هدف یک موشک قرار بگیرد، این هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم یک چنین اشتباهی رخ دهد. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البته آنهایی که اشتباه کردند، همان‌ کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند.

روحانی با اشاره به اینکه موضوع سقوط هواپیما یک داغ بزرگ برای همه بوده و کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یک معنا ما هم ولی‌دم آنها هستیم گرچه خانواده آنها هم ولی‌دم آنها هستند و نباید این مساله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم. رئیس‌جمهور افزود: جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود؛ درد و رنج مردم با پذیرش مسوولیت و صداقت حل می‌شود؛ اینکه تسلیت زبانی می‌گوییم که در غم شما شریک هستیم، اینها خوب است، اما غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسوولیت می‌کنیم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف می‌زنیم و این داغ مردم را کم و آنها را آرام می‌کند.  روحانی خاطرنشان کرد: غیر از اقدامات اولیه نظیر اینکه باید اجساد شناسایی و ‌دفن شوند و اینکه کجا و با چه احترامی دفن شوند، که همه جای خود را دارد، اولین جبرانی که باید در موضوع سقوط هواپیما صورت بگیرد این است که قوه قضائیه، نیروهای مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یک اقدام قضایی اقناع‌کننده برای افکار عمومی و دنیا را به انجام برسانند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد؛ نه اینکه تکرار نشود، قابل تکرار نباشد؛ باید آنقدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد که این حادثه قابل تکرار نباشد.

روحانی با بیان اینکه در اینگونه حوادث یک‌جا خشم مردم در اوج بود و در جای دیگر داغ و حسرت به اوج رسید، اظهار کرد: در موضوع شهادت شهید سلیمانی،‌خشم مردم به اوج رسید و در داستان هواپیما، داغ و حسرت مردم به اوج رسید که این همه جوان، عزیز، دانشمند، نخبه و عزیزانی در این حادثه از دست رفتند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه باید در نهایت در همه این حوادث آنی برای ما به‌دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه حادثه، حادثه باور کردنی نبود، گفت: این را به شما بگویم. هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه در روت پرواز هدف قرار بگیرد. در ذهن آدم نمی‌آید و به‌عنوان کسی که در زمان جنگ ۷ سال مسوول پدافندی بودم، می‌گویم که در زمان جنگ چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران همچون اشتباهی رخ نداده است.روحانی یادآور شد: ما چنین چیزی نداریم که بغل فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کشور در روت هوایی هواپیمایی زده شود و اصلا باور نمی‌شود. خیلی‌ها در جامعه و مسوولان ما شوکه بودند و تصورش هم سخت است. در عین حال اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالا لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند.

ناامنی منطقه به نفع کسی نیست

روحانی با تاکید بر اینکه می‌خواهم به دنیا با صراحت بگویم که ناامنی منطقه به نفع کسی نیست، گفت: این منطقه حساس است. شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید و همه جا را ناامن کردید. این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو ناامنی هر حادثه‌ای پیش می‌آید و در جو به‌هم ریختگی جامعه، هر حادثه‌ای ممکن است پیش بیاید.

پیگیری ماجرای کرمان

رئیس‌جمهور در ادامه به ماجرای جان‌باختگان حادثه تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان اشاره و آن را غیرمنتظره توصیف کرد و گفت: باید حتما موضوع از دست رفتن جان عزیزانمان در کرمان را دنبال کنیم. وی افزود: حتما باید روشن شود؛ درست است که جمعیت بی‌تاب بوده و جمعیت فوق‌العاده بوده اما در همه این احوال باید در آن شرایط مراقبت می‌کردیم؛ آنهایی که مسوول آن جامعه و اجتماع مردم بودند، باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.