معرفی پنتاگون به‌عنوان سازمان تروریستی

مجلسی‌ها که دیروز پس از تصویب کلیات این طرح، بررسی جزئیات را آغاز کردند، در ماده اول این طرح، ماده ۵ قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را اصلاح کردند. بر اساس این مصوبه، کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها، موسسات وابسته و عاملان و آمران شهادت حاج قاسم سلیمانی را نیز به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی شد. بنابراین ماده۴ اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی به این شرح اصلاح شد: وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی مکلفند فهرست فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی هستند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند و همچنین کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها، موسسات وابسته و عاملان و آمران شهادت حاج قاسم سلیمانی را برای تعقیب قضایی اعلام کرده و قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد کند که بر اساس آن اسامی اعلام‌شده را به‌عنوان سازمان تروریستی و افراد تروریست تحت تعقیب و مجازات بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب ۱۳/ ۱۱/ ۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار دهد.

۲۰۰ میلیون یورو برای سپاه قدس

نمایندگان همچنین ماده ۳ طرح سه فوریتی انتقام سخت را تصویب کردند؛ ماده‌ای که به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا الحاق می‌شود و جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران، ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار این نیرو قرار می‌دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در جریان تصویب این ماده اعلام کرد که مجوزهای لازم برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت کمک به سپاه قدس از مقام معظم رهبری اخذ شده است. لاریجانی با تاکید بر اینکه شامگاه دوشنبه از رهبر معظم انقلاب، مجوز گرفته شده است که در سال ۹۸، معادل ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق به سپاه قدس اختصاص یابد. لاریجانی البته گفت که «فقط برای دو ماه، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از نیروی قدس سپاه، به این نیرو اختصاص یابد.»

تایید شورای نگهبان

اعضای شورای نگهبان دیروز در صحن علنی حاضر شدند تا این طرح سه فوریتی را بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس، در همان جلسه بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که برای بیان نظر این شورا پشت تریبون قرار گرفت با بیان اینکه شورای نگهبان طرح مجلس برای اقدام متقابل علیه آمریکا را تایید کرد، گفت که ان‌شاء‌الله در جای خود و به یاری خداوند اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.

لاریجانی: پاسخ ایران جدی است

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در جلسه علنی گفت که مجلس با این مصوبه پاسخی به رژیم آمریکا و رفتارهای سفاکانه‌اش داد. لاریجانی با تاکید بر اینکه حضور مردم در مراسم تشییع سپهبد حاج قاسم سلیمانی مهم‌ترین گام در ایجاد و صیانت از امنیت ملی بود، گفت که باید پاسخ خون حاج‌قاسم سلیمانی این باشد که نیروهای آمریکایی از منطقه فرار کنند که این گام را مجلس عراق برداشت. رئیس مجلس، همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب طرح سه فوریتی اقدام متقابل ایران علیه آمریکا بعد از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همچنین اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس گفت: دشمنان بدانند با شهادت و ترور حاج قاسم سلیمانی تفکر مقاومت نه تنها از بین نمی‌رود، بلکه گسترش پیدا می‌کند.

لاریجانی همچنین گفت که اقدامات دیگری نیز در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار دارد که پاسخی به حضور ارزشمند مردم هم داده شود.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا ما به این فاجعه پاسخ می‌دهیم. پیش‌بینی‌هایی به‌صورت جدی در شورای عالی امنیت ملی مطرح است. لاریجانی تصریح کرد: حادثه اخیر که بطن خواسته‌های منطقه را کاملا بیان نمود صحنه سیاسی و امنیتی منطقه را وارد بطن جدیدی کرد و شرایط منطقه دیگر نمی‌تواند به گذشته باز گردد. مولفه اصلی صحنه سیاسی و امنیتی جدید منطقه به زندگی با هم و بدون آمریکا است.

 

آخـرین وداع با سـردار