آخـرین وداع با سـردار عکس: AFP

پیش ازاین پیکر پاک شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش به ترتیب در حرمین کاظمین(ع)، بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع)، اهواز، مشهد مقدس، تهران و قم تشییع شده بود. در تهران روز دوشنبه مقام معظم رهبری بر پیکر سردار سپهبد سلیمانی اقامه نماز کردند و پیکر شهدای جنایت اخیر آمریکا در عراق با حضور میلیونی مردم درپایتخت تشییع شد. بعد از آن پیکر این شهدا برای طواف در حرم مطهرحضرت معصومه (س)، به قم انتقال داده شد.

در ادامه قرار بود پیکر سردار سلیمانی امروز بنا به وصیتش درگلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شود که در نخستین ساعات صبح دیروز خبرهایی مبنی بر احتمال تغییر محل آرامگاه ابدی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دلیل حجم زیاد تشییع‌کنندگان منتشرشد. به دنبال آن حتی خبرهایی منتشر شد که با توجه به حجم زیاد تشییع‌کنندگان پیشنهاد‌هایی مبنی بر دفن پیکر سردار در وسط گلزار شهدای کرمان مطرح شده است که درنهایت آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه و برخی از نزدیکان سردار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان حضور یافته و بر لزوم عمل کردن به وصیت‌نامه شهید درمورد محل خاکسپاری تاکید کردند. سپس مهدی صدفی، مسوول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد: با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.

فوت  شماری ازتشییع‌کنندگان

اما مراسم تشییع روز گذشته با حواشی غم‌انگیزی همراه شد. حوالی ظهر دیروز مدیرکل دفتر امنیتی- انتظامی استانداری کرمان اعلام کردکه به دلیل ازدحام زیاد در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید پورجعفری تعدادی از شرکت‌کنندگان مصدوم شده‌اند. حمید شمس‌الدینی همچنین تاکید کرد هیچ حادثه تروریستی در مراسم تشییع روی نداده و مردم به شایعات توجه نکنند.

درپی اعلام این خبر پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور خبر مصدومیت و فوت تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان را تایید کرد. به گزارش میزان، او ساعاتی بعد اعلام کرد که ۴۰نفر به علت ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱۳نفر مصدوم به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شده‌اند. (آخرین آمار کشته‌شدگان ۵۶ نفر است.) کولیوند همچنین تاکید کرد: دکتر نمکی، وزیر بهداشت شخصا در محل حضور دارند و این موضوع را مدیریت می‌کنند.

از سوی دیگر رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشته و مجروح شدن تعدادی از عزاداران را در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان تایید کرد و گفت: همه مصدومان به بیمارستان منتقل شده‌اند. کیانوش جهانپور افزود: ازدحام جمعیت در یکی دو نقطه از جاهایی که تراکم جمعیت وجود داشت باعث شد عده‌ای از مردم زیر دست و پا و ازدحام بمانند و در این حادثه تعدادی از عزاداران دچار آسیب شدند که در بین آنان زن و مرد و سالمند و نوجوان وجود دارد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: ابعاد حادثه در حال بررسی است. درهمین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پیامی درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان را تسلیت گفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیزدر توییتی حادثه تاسف برانگیز جان‌باختن جمعی از مشایعت‌کنندگان سردار شهید سلیمانی را به خانواده و مردم قدرشناس کرمان تسلیت گفت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در دیدار با استاندار کرمان، بر رسیدگی سریع به امور آسیب‌دیدگان حادثه امروز در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی تاکید کرد.

تشییع و خاکسپاری یاران سردار

همزمان با تشییع پیکر پاک سردار شهید سلیمانی و همرزم او سردار پورجعفری در زادگاهشان کرمان، پیکر مطهر شهید ابومهدی المهندس صبح دیروز از طریق فرودگاه آیت‌الله جمی، وارد آبادان و با حضور مردم آبادان و خرمشهر تشییع و سپس به خاک عراق منتقل شد. به گزارش «ایسنا» مراسم تشییع همرزم حاج قاسم سلیمانی، از آبادان آغاز می‌شود و تا شلمچه ادامه خواهد یافت. پیکر پاک شهید المهندس پس از تشییع در آبادان و خرمشهر به استان بصره عراق انتقال خواهد یافت.  شهید شهروز مظفری‌نیا به‌عنوان محافظ و همرزم شهید سپهبد قاسم سلیمانی که در ترور شهدای مقاومت روز جمعه درعراق به شهادت رسید نیز روز گذشته پس از برگزاری مراسم وداع در مقبره الشهدای حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت. همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید هادی طارمی از اعضای تیم حفاظت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، جنب قبر مطهر برادر شهید خود «محمدجواد طارمی» در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار شد. ‌مراسم تشییع شهیدان وحید زمانی‌نیا محافظ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید مصطفی محمدمیرزایی از مدافعان حرم اهل بیت(ع) نیز صبح روز گذشته در شهرری برگزار شد. به گزارش «ایسنا» پیکر مطهر این شهیدان والامقام پس از طواف گرد مضجع حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شبستان امام خمینی (ره) آرام گرفت. سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (حشد‌الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

انتقام سخت و پشیمان‌کننده می‌گیریم

اما مراسم تشییع سردار سلیمانی درکرمان روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حسین سیمایی صراف دبیر هیات دولت و پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مسوولان عالی قوه‌قضائیه برگزار شد. در این مراسم پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در مراسم تشییع پیکر این شهید و همراهانش در کرمان قرائت شد. در ادامه سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سخنران مراسم بر انتقام سخت و پشیمان‌کننده تاکید کرد.

فرمانده سپاه در مراسم وداع مردم کرمان با شهدای مقاومت در میان شعارهای «سلامی، سلامی انتقام انتقام» گفت: حرف آخر را اول می‌زنم. انتقام می‌گیریم. انتقام سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده. سرلشکر حسین سلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه شهادت قاسم سلیمانی و یارانش نقطه پایان آنان نیست، بلکه نقطه آغاز آنان محسوب می‌شود، اظهار کرد: حاج قاسم یک راه است که تازه آغاز شده و ما را به قله‌های بلند می‌رساند. دشمن بداند شهید سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه شهید سلیمانی معمار شکست آمریکا است، اظهار کرد: او نهضت فلسطین را احیا کرده است و احیاگر نهضت مقاومت است و او همان کسی است که استراتژی آمریکا برای برهم زدن آرامش مسلمانان در هر نقطه از دنیا را شکست داده است. سلامی ادامه داد: او از اینکه آمریکایی‌ها سیطره یابند جلوگیری کرده و او اجازه نداده است اقدامات نظامی آمریکا در عراق به نفوذ و تقویت سیاست‌های این کشور در عراق منجر شود. بنابراین قاسم پیش از این انتقام خود را از آمریکا گرفته است، اما ما هم به‌عنوان ادامه‌دهنده راه او این کار را خواهیم کرد.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: دشمن همیشه باعث شده که از دل تهدیداتش برای ما فرصت ایجاد کند و به پیشرفت ما کمک کرده است. اقدام آنان در شهادت سردار سلیمانی باعث اخراجشان از منطقه می‌شود و به زودی خروج آمریکا را از منطقه خواهیم دید. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما انتقام خود را می‌گیریم اما بدانند که اگر ادامه دهند آنجاهایی را که دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند به آتش می‌کشیم. آنان می‌دانند منظور من چیست پس خوب به حرف ما توجه کنند. سردار حسین سلامی همچنین بر تابوت شهدای مقاومت بوسه زد.

همچنین روزگذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی دقایق ابتدایی جلسه علنی مجلس به عزاداری پرداختند. محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم بیانیه‌ جمعی نمایندگان مجلس را در تقدیر از خلق حماسه و حضور ملت در تشییع پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی قرائت کرد. از سوی دیگر سردار احمد وحیدی رئیس کمیسیون دفاعی، امنیتی مجمع تشخیص (اولین فرمانده نیروی قدس) در مراسم گرامیداشت سردار سلیمانی درمشهد با بیان اینکه ترامپ دیگر آرامش‌ نخواهد داشت، گفت: انتقام ما بسیار سخت، دردناک، طولانی‌مدت و نابودکننده خواهد بود.

08-01

مجلس تصویب کرد: پنتاگون سازمان تروریستی است