وداع با سردار  از اهواز تا مشهد

مراسم تشییع پیکر پاک سردارسپهبد قاسم سلیمانی روز گذشته در اهواز و مشهد برگزار شد. مردم خوزستان صبح دیروز با حضوری کم‌نظیر، پیکر مطهر شهدای مقاومت را تشییع و در سوگ شهادت سپهبد سلیمانی عزاداری کردند. در ادامه ظهر دیروز پیکر فرمانده سپاه قدس و همراهانش برای تشییع به مشهد منتقل شد و آیین تشییع پیکرهای این شهدا در مشهدالرضا در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) برگزارشد. عصر روز گذشته نیز قرار بود که پیکر این شهدا به تهران منتقل شود و مراسم وداع با آنها ساعت ۱۹ در مصلای تهران برگزار شود؛ اما عصرروز گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از لغو مراسم وداع با حاج قاسم سلیمانی در مصلای تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، دراین اطلاعیه دلیل لغو این مراسم طولانی شدن مراسم در مشهد و عدم امکان برگزاری مراسم وداع با سردار سلیمانی در مصلی اعلام شد.قرار است امروز صبح پیکر پاک سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع شود. در همین راستا روز گذشته هیات‌دولت به مناسبت برگزاری مراسم تشییع و تجلیل از سپهبد شهید قاسم سلیمانی امروز (دوشنبه ) را در استان تهران تعطیل اعلام کرد.در ادامه این مراسم پیکرهای شهدا از تهران به قم منتقل می شود و مراسم بزرگداشت آنها ساعت ۱۴ تا ۱۶ امروز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد. صبح سه‌شنبه نیز مراسم تشییع و تدفین پیکر سردار سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود. بنا به اعلام هیات دولت روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه استان کرمان تعطیل خواهد بود. طی روزهای گذشته نیز مردم سوگوار عراق در کاظمین، بغداد، کربلا و نجف با پیکرهای شهدای مظلوم حمله تروریستی آمریکا وداع کردند.سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی بامداد روز جمعه در حمله تروریستی ‌آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

واکنش داخلی به تهدید ترامپ

همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر شهد‌ای حمله تروریستی آمریکا در عراق درشهرهای مختلف کشور، روز گذشته توییت جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بردرنظرگرفتن ۵۲ سایت در ایران برای حمله باواکنش جدی مقامات ایران روبه‌رو شد.ترامپ در این توییت با اشاره به وعده مقامات کشورمان برای پاسخ دادن به جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی نوشت: ایران با جسارت زیاد درباره حمله به منافع آمریکا سخن می‌گوید، اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکایی حمله کند ۵۲ سایت ایرانی -به نمایندگی از ۵۲ آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شدند- هدف قرار می‌گیرند. ترامپ در توییت خود ادعا کرده است اهدافی که برای حمله در نظر گرفته‌اند «بعضی به شدت سطح بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانیان بسیار مهم هستند» و به گفته او حمله به آنها «به سرعت و با شدت» انجام می‌شود.به دنبال این تهدید روز گذشته فرمانده کل ارتش در واکنش به تهدید ترامپ اظهار کرد: در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند، آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی افزود: آنها برای حفظ وجهه خودشان در برابر این کار زشت و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی، اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند.همچنین حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در توتیتر نوشت: ۵۲ نفر که سالم به وطنشان بازگشتند، زمان‌بندی بازگشت گروگان‌های سفارت رئیس‌جمهور کارتر را تک‌دوره‌ای کرد؛ بلاهای غیبی و اهداف عینی هم در منطقه و جهان فراوانند.مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به تهدید رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمله به ۵۲ نقطه ایران گفت: اگر آنها بخواهند ۵۲ نقطه ایران را بزنند ما به تعداد آیات قرآن مناطق آنها را خواهیم زد. اگر آنها مراکز فرهنگی ما را هدف قرار دهند ما نیز ناوها و پایگاه‌هایشان را می‌زنیم.

وی افزود: اگر آنها بخواهند ۵۲ نقطه ما را بزنند ما از آنها به تعداد آیات قرآن سیبل داریم و به تعداد ۱۲۴ هزار پیغمبر، ۱۲۴هزار نفر از آنها را می‌زنیم و هدف قرار می‌دهیم. امروز عمده قوای آنها در منطقه زیر سیبل و آتش ما است.

واکنش لاریجانی به ادعای آمریکا

همزمان واکنش‌ها به ترور سردار سلیمانی در داخل ازسوی مقامات کشور ادامه دارد. درهمین راستاروز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ترور سپهبد سلیمانی را جنایتی هم‌ردیف کودتای ۲۸ مردادماه عنوان کرد. لاریجانی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: شهادت او به ملت‌های منطقه، شوک عجیبی وارد کرد. در مبارزات ملت عراق با داعش، یار او، مجاهد گرانقدر شهید حاج ابومهدی حضوری فعال داشت و قدردانی ملت عراق در تشییع باشکوه این مجاهد نشان‌دهنده نقش آنان در امنیت منطقه است.به گزارش «ایسنا»، لاریجانی در انتقاد از این سخنان آمریکایی‌ها که اقدامی پیش‌دستانه کرده‌اند، اظهار کرد: این قانون من درآوردی چیزی جز قانون جنگل‌ نیست، آنها خلاف واقع گفته‌اند، چه اقدامی پیش‌رو بود که شما دست به اقدام پیش‌دستانه زدید؟ مسوولان آمریکایی گفته‌اند که سردار سلیمانی می‌خواست در سوریه، لبنان و عراق علیه نیروهای آمریکایی اقداماتی انجام دهد. این ادعا یک دروغ بیش نیست. اگر اسنادی در این خصوص دارند، نشان دهند.به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: بهتر است قبل از هر چیز کلاهتان ر ا بردارید و از منطقه فرار کنید. همچنین به گزارش «ایلنا» لاریجانی افزود:حادثه روز جمعه به یکباره شرایط منطقه و جهان را تغییر داد.

هیجانی عمل نمی‌کنیم

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با محکوم کردن اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی تصریح کرد: دستور ترور یک فرمانده عالی در یک سفر رسمی به کشور همسایه به همراه میزبان اصولا جایی در قوانین بین‌الملل و تاریخ ندارد و حداکثر استیصال در دنیا است.به گزارش «ایرنا» سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم درباره شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: حتما انتقام سختی از آمریکایی‌ها خواهیم گرفت و به آنها نشان خواهیم داد که حرف‌هایی را که می‌زنیم عمل می‌کنیم، شتابزده و هیجانی اقدام نمی‌کنیم، به شیوه عمل پرقدرت فکر می‌کنیم سپس انتقام می‌گیریم.شکارچی گفت: امروز همه‌ عقلای جهان می‌گویند آمریکایی‌ها با این حرکت تروریستی به معرکه خطرناکی وارد شده‌اند و باید منتظر تبعات سنگین و خطرناک این اقدام وحشیانه و ضدانسانی باشند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: آمریکا پس از این حرکت تروریستی باید در انتظار ضربات به مراتب سنگین‌تر، وسیع‌تر و عمیق‌تر از گذشته باشد.

اقدام نظامی علیه مراکز نظامی

در واکنشی دیگر سردار حسین دهقان، مشاور رهبر انقلاب در امور نظامی در گفت‌وگو با شبکه‌ سی‌ان‌ان گفت که پاسخ ایران به شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا به‌طور قطع یک اقدام نظامی علیه مراکز نظامی آمریکا خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تنها چیزی که می‌تواند این دوره جنگ را پایان دهد این است که آمریکا همان ضربه‌ای را دریافت کند که برابر با ضربه‌ای است که وارد کرده. پس از آن آنها دیگر نباید به دنبال یک چرخه جدید باشند.سردار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله نیز با اعلام اینکه حتما به آمریکایی‌ها ضربه خواهیم زد، تصریح کرد: زمان و مکان آن را خودمان انتخاب می‌کنیم.

بررسی احتمال دخالت عوامل نفوذی

از سوی دیگر روز گذشته جلسه‌ای با حضور یکی از معاونان مهم سازمان اطلاعات سپاه در فراکسیون مستقلین برگزار شد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درهمین خصوص در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به این جلسه گفت‌: عوامل نفوذی در مورد این ترور در حال بررسی و شناسایی است. وی با اشاره به اظهارات یکی از معاونان سازمان اطلاعات سپاه گفت: پیش از این حداقل ۳ توطئه‌ ترور در مورد شهید سلیمانی شکست‌خورده است. همچنین به گزارش «ایرنا» وی افزود: تیم حفاظتی شهید سلیمانی از ۹ ماه قبل تغییر کرد و در این مدت چندین بار طرح‌های مختلف ترور ایشان دچار شکست شد.وی افزود: ما اطلاع داریم که در این ۹ ماه شخص ترامپ به پنتاگون برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی فشار آورده است. همچنین سه مورد از این طرح‌های شکست‌خورده در داخل خاک کشور ایران بوده که به‌طور مستند و مشخص می‌توان گفت حداقل یک مورد با دخالت مستقیم سازمان منافقین تدارک دیده شده بود. ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه در این جلسه برای نمایندگان مجلس مشخص شد تیم‌های اطلاعاتی کشور از جزئیات حادثه ترور شهید سلیمانی آگاهی خوبی دارند، اظهار کرد: این ترور احتمالا با دخالت عوامل نفوذی در مجموعه‌های خارج از کشور رخ داده که در حال بررسی است. اما به هر صورت اتفاقی که افتاد اجتناب‌ناپذیر بود و با اینکه مشخص بود سفر سردار سلیمانی ریسک بالایی دارد، اما به دلیل ماموریتی که ایشان داشتند، مجبور بودند این ریسک را بپذیرند.به گزارش خبرآنلاین، ایمن آبادی همچنین با تاکید براینکه استراتژی پرهیز از جنگ در دستور کار دولت و حاکمیت ایران است، گفت: این به آن معنا نیست که آمریکا هر کاری کند ایران سکوت می‌کند، بلکه انتقام سریع با انتقام سخت تفاوت دارد.

دیدار مقامات با خانواده سردار سلیمانی

در کنار این واکنش‌ها دیدار مقامات و چهره‌های سیاسی از خانواده سردار سلیمانی ادامه دارد. روز گذشته نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای‌اسلامی برای دومین بار با حضور در منزل شهید سپهبد قاسم سلیمانی با خانواده وی دیدار کرد. رئیس مجلس ظهر دیروزهم در منزل شهیدان سلیمانی، ابومهدی و پورجعفری با خانواده این شهدا دیدار کرد و شهادت ایشان را تبریک و تسلیت گفت.

همچنین علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با حضور درمنزل سردار سلیمانی به خانواده وی تسلیت گفتند. فرمانده کل سپاه به همراه سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز روز گذشته برای عرض تبریک و تسلیت در منزل شهید ابومهدی مهندس در تهران حضور یافتند. در ادامه این دیدارها به گزارش خبرگزاری صدا و سیما روز گذشته نماینده آیت‌الله سیستانی به اتفاق هیاتی در منزل شهید حاج قاسم سلیمانی حضور یافت. همچنین عصر روز شنبه محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه برای عرض تسلیت به دیدار خانواده و بازماندگان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رفت.

روایت سید حسن نصر‌الله از ترور

در همین حال سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان روز گذشته در مراسمی که در ضاحیه بیروت به مناسبت شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده «الحشد الشعبی» عراق برگزار شد، سخنرانی کرد. وی تاکید کرد: دوم ژانویه (شهادت سردار سلیمانی) تاریخی برای شروع مرحله جدید و تاریخ جدید برای تمام منطقه است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در تشریح جزئیات ترور سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی و یارانش خیلی علنی از فرودگاه دمشق خارج شدند و به سمت فرودگاه بغداد پرواز کردند. در آنجا ابومهدی المهندس و برادرانش به استقبال ایشان آمدند و بعد از اینکه سوار بر خودرو مدتی حرکت کردند، این کاروان با هواپیماهای آمریکایی به‌صورت وحشیانه موشک باران می‌شوند. شما دیدید که آنها چگونه منطقه را ویران کردند. در این عملیات این دو فرمانده عزیز به شهادت رسیدند و پیکر مطهر آنها قطعه قطعه شد.