علی ربیعی در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به دیدار اخیر جمعی از اعضای گروه تروریستی و جدایی‌طلب الاحوازیه با رئیس پارلمان کویت و اعطای نشان افتخار به یکی از آنها تصریح کرد: این خبر برای ما هم غیرمترقبه و ناامید‌کننده بود. ما روابط خوبی با کویت داریم و انتظار نداشتیم که چنین اخباری از کویت به گوش برسد. البته پیگیری‌های ضروری صورت گرفت و بعد از احضار کاردار کویت به وزارت امورخارجه و متعاقبا دیدار سفیر ایران در کویت با قائم‌مقام وزارت امورخارجه آن کشور، به ما اطلاع دادند که دولت کویت از این ماجرا باخبر نبوده و این دیدار براساس تصمیم شخصی رئیس پارلمان کویت صورت گرفته است. البته این توضیح قانع‌کننده‌ای نیست ولی امیدواریم همانطور که دولت کویت قول داده است، این موضوع را از راه‌های قانونی پیگیری کند.

او افزود: ما امیدواریم که دولت کویت حسن‌نیت خود را در عمل نیز ثابت و اطمینان پیدا کند که هرگز چنین اتفاقاتی که به سرعت می‌تواند تاثیر منفی بر روابط دوستانه ما بگذارد، در آینده تکرار نخواهد شد. ما با جدیت، پیگیری‌های دولت کویت را تا بازسازی کامل اعتمادی که پایه مناسبات دوستانه و حسن همجواری است، زیرنظر خواهیم گرفت.

احضار کاردار کویت

در پی ملاقات نماینده یکی از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب با برخی از مقامات کویتی و برگزاری نشست ضدایرانی در کویت، عصر روز شنبه کاردار سفارت کویت در تهران به وزارت‌خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این جلسه، علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه با اشاره به ضرورت احترام متقابل در روابط فیمابین، اقدامات صورت گرفته در کویت را محکوم و اظهار کرد: این‌گونه اقدامات دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و نقض اصل حسن همجواری و اظهارات دوستانه مقامات کویتی بوده و در تضاد با اصل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی ایران است. «مرزوق الغانم» رئیس پارلمان کویت با گروهک تجزیه‌طلب ضدایرانی الاحوازیه در این کشور ملاقات کرده است.

دلجویی کویت از ایران

در ادامه این تحولات، معاون وزیرخارجه کویت با سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور ملاقات و در رابطه با دیدار رئیس پارلمان کویت با نماینده یک گروه تجزیه‌طلب بحث و گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، به‌دنبال ملاقات نماینده یکی از گروهک‌های تجزیه‌طلب با برخی از مقامات کویتی و برگزاری نشست ضدایرانی در این کشور، خالد الجارالله، معاون وزیرخارجه کویت روز یکشنبه با محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت دیدار و دو طرف در مورد روابط دوجانبه و همچنین برگزاری نشستی توسط اعضای پارلمان این کشور با اعضای «کنگره آزادسازی الاحواز» بحث و تبادل‌نظر کردند. خالد الجارالله در این دیدار بر اصول سیاست خارجی کویت مبنی بر احترام به حاکمیت دیگر کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها و حسن‌همجواری تاکید کرد. معاون وزیرخارجه کویت با انتقاد از برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: این نشست به‌صورت شخصی و بدون موافقت طرف‌های ذی‌ربط برگزار شده است و طرف‌های ذی‌ربط اقدامات قانونی را در این راستا اتخاذ خواهند کرد. او در ادامه تاکید کرد: کویت برای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و یکپارچگی آن از جمله منطقه اهواز احترام قائل است. به گزارش «ایسنا» اخیرا اعضای یکی از گروهک‌های تجزیه‌طلب با سفر به کویت با برخی از مقامات این کشور دیدار کردند.  در پی این اقدام کویت عصر شنبه، هفتم دی کاردار سفارت این کشور در تهران به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

در این جلسه، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه با اشاره به ضرورت احترام متقابل در روابط فی‌مابین، اقدامات صورت‌گرفته در کویت را محکوم و اظهار کرد: این‌گونه اقدامات دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و نقض اصل حسن همجواری و اظهارات دوستانه مقامات کویتی بوده و در تضاد با اصل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی ایران است. پیش از این نیز خلیل عبدالله ابل، نماینده پارلمان کویت از این اقدام رئیس پارلمان کشورش انتقاد کرده بود. این  نماینده کویتی در پیامی در توییتر از برگزاری نشست ضدایرانی در این کشور به شدت انتقاد و آن را اقدامی بسیار خطرناک توصیف کرد که به نفع کویت نخواهد بود. «خلیل عبدالله ابل» از نمایندگان پارلمان کویت شنبه شب در پیامی در توییتر به‌شدت از اقدام رئیس پارلمان این کشور در استقبال از یک گروهک تجزیه‌طلب ضدایرانی انتقاد کرد. او در این پیام توییتری نوشت: «استقبال از گروهی که از آن با عنوان «کنفرانس آزادسازی الاحواز» یاد می‌شود و قدردانی از اقداماتشان از سوی رئیس پارلمان کویت، از لحاظ سیاسی اقدامی بسیار خطرناک و بیهوده بود.»