به گزارش تابناک، در ادامه این مطلب آمده است: «این مانور مشترک دقیقا بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان یا حتی یک مانور بسیار مهم از نظر قدرت آتش نبود. اما وقتی روز جمعه ایران، روسیه و چین کشتی‌های خود را در چابهار در جنوب شرقی ایران جمع کردند، درحال ارسال پیامی به جهان بودند. عکاسان ایرانی برای گرفتن لحظه‌ای که کشتی‌های سه کشور برای رفتن به دریا آماده می‌شدند، در صحنه حاضر بودند. این یک لحظه بزرگ برای تهران بود که در آن نشان داد تحریم‌های آمریکا و تلاش برای منزوی کردن ایران موثر نیست. توماس مودلی، معاون نیروی دریایی ایالات‌متحده، روز جمعه در بیانیه‌ای ـ که به نظر می‌رسد همزمان با این مانور دریایی منتشر شده ـ گفت: ایران می‌تواند اقدامات تحریک آمیزی را در آن منطقه انجام دهد.

از ماه می، تنش‌ها در خلیج‌فارس بین ایالات‌متحده و ایران افزایش یافته است. طبق ارزیابی‌های ایالات‌متحده، ایران به شش فروند نفتکش و همچنین به خاک عربستان سعودی حمله و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است. ایران همچنان به ایجاد ترس برای شناور‌ها ادامه می‌دهد و حتی در ماه ژوئیه، کنترل یک کشتی با پرچم انگلیس را به‌دست گرفت. قایق‌های سریع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان یک تهدید برای آمریکا محسوب می‌شوند.

ایران می‌گوید، این مانور 17 هزار کیلومتر مربع مساحت را پوشش می‌دهد و کشتی‌های مختلفی در آن حضور دارند؛ از جمله ناوشکن‌های سهند و البرز، دو کشتی لجستیک ایرانی و قایق حامل موشک نیزه. ژنرال ایرانی حسین خانزادی گفت: این مانور برای امنیت منطقه مهم است. روز شنبه نیرو‌های دریایی سه کشور برای دومین روز به همکاری خود ادامه دادند. این مانوری چهار روزه است که اقیانوس هند و خلیج عمان را در بر می‌گیرد. ایران و هند اخیرا توافق کردند که روابط اقتصادی را از طریق بندر چابهار افزایش دهند. ایالات‌متحده گفته که بودجه این طرح را مسدود نخواهد کرد.

در همین زمان، گزارش‌ها حاکی از آن است که ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده چینی Xining برای این مانور مشترک وارد چابهار شده است. ایران گفته که روسیه سه کشتی از ناوگان منطقه بالتیک خود از جمله ناوگان یاروسلاو مودری، نفتکش یوگنی خوروف و قایق نجات یلنیا را به این مانور اعزام کرده است.

ایران ناوشکن‌های خود را نوسازی کرده و آنها را از پیشرفته‌ترین کشتی‌های خود می‌داند. Xining نیز یک کشتی بسیار مدرن است و مودری روسیه تنها یک دهه پیش وارد فاز عملیاتی شده است. رسانه‌های ایرانی این موفقیت بزرگ را بازتاب داده‌اند و تلویزیون پرس‌تی‌وی ایران به همراه سایر کانال‌های رسمی این مانور را پخش کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران این مانور مشترک را پررنگ کرده است. ایران درحال پیاده‌سازی ابتکار امنیت دریایی به نام HOPE (صلح هرمز) است و می‌خواهد رفتار مسوولانه خود را در این خصوص نشان دهد. او گفته مانور نظامی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای روسی و چینی، تعهد گسترده‌تر ما برای تامین امنیت حیاتی آبراه‌ها را روشن می‌کند. ظریف ابتکارات دیپلماتیک اخیر را در عمان به‌دست گرفته و رئیس‌جمهور ایران به مالزی و ژاپن سفر داشته است. ایران همچنین میزبان یک هیات بزرگ هندی بود. سفارت ایران در چین توییتی منتشر و اظهار کرد: این مانور نشان از دوره انتقالی است که بیان می‌کند همه کار‌ها توسط غرب انجام نمی‌شود. ما در دنیای پساغربی زندگی می‌کنیم.

پیام این است که این مانور مشترک ثبات را به ارمغان می‌آورد. خبرگزاری تسنیم ایران پیام مشابهی داشت و گفت: این کار مشترک هژمونی ایالات‌متحده را کاهش می‌دهد. ایران با قدرتمندان دوست می‌شود، زیرا بلندپروازی استراتژیک دارد. طبق معمول ایران در مورد آنچه می‌خواهد، مخفی کاری نمی‌کند و خواهان دوستانی در هند، چین و روسیه است و می‌خواهد نقش ایالات‌متحده را تغییر دهد. ایران این کار را از طریق ابتکارات رسمی مانند این مانور دریایی و همچنین از طرق دیگر مانند فعالیت‌های خود در خلیج‌فارس، موشک پرانی نایبانش به سمت پرسنل آمریکایی در عراق، با نشان دادن اینکه می‌تواند یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ساقط کند یا اینکه می‌تواند به سمت اسرائیل، متحد اصلی ایالات‌متحده موشک شلیک کند، انجام می‌دهد. ایران پاکت دیپلماتیک خود را در ترکیه، مالزی، ژاپن، عمان و جا‌های دیگر پیش رو قرار می‌دهد و می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند قابلیت‌های چندوجهی داشته باشد درحالی‌که ایالات‌متحده فقط به‌دنبال اعمال تحریم است. در عین حال ایران همچنان پایبندی به توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

نیروی دریایی ایران قابل قیاس با ایالات‌متحده نیست، اما هدف از این تمرینات نظامی، نشان دادن این نیست که ایران می‌تواند با آمریکا مقابله کند. این مانور نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند با سایر کشور‌هایی که خواهان به چالش کشیدن قدرت ایالات‌متحده در بلندمدت هستند نیز شریک و همراه باشد.

امروز استراتژی دفاعی ایالات‌متحده، تمرکز بر رویارویی با روسیه و چین است. قدرت دریایی برای این مساله بسیار مهم است. با این حال هنوز مشخص نیست که نیروی دریایی ایالات‌متحده چه نوع کشتی‌هایی را ایجاد خواهد کرد، چون چند دهه‌ای است، ایده‌هایی برای ساخت کشتی‌های جنگی ساحلی و برنامه ساخت شناور رادار گریز DD۲۱ را ـ که به‌نظر می‌رسد یک طرح شکست خورده است ـ کنار گذاشته است. درحالی‌که ایالات‌متحده به‌دنبال سیاست و کشتی‌های جنگی در آینده است، پیام نمادین از سمت تهران این است که ایالات‌متحده دیگر هژمون جهانی نیست.