رسیدن اصولگرایان به لیست واحد، دشوار است

بنا نداریم لیست تهیه کنیم

غلامعلی حدادعادل، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه شورای ائتلاف خودش تعیین مصداق نخواهد کرد و ما بنا نداریم لیست تهیه کنیم، گفت: فرآیندی را به‌عنوان فرمول کار تعریف کرده‌ایم که باید اجرا شود و باورداریم که این فرآیند یک روش منطقی بی‌طرفانه است. به گزارش «ایسنا» حداد عادل با تاکید بر اینکه تلاش ما معطوف بر این است که برچسب مهندسی‌شده بودن انتخابات عنوان نشود، افزود: وحدت شرط لازم برای پیروزی است، اما شرط کافی نیست و ما باید تلاش کنیم طیف‌های متدین و انقلابی را از لایه‌های مختلف جامعه به پای صندوق‌های رای بیاوریم و گفتمانی مدون طرح و عرضه کنیم که طیف‌های خاکستری جامعه هم به آن گرایش پیدا کنند.

ارائه لیست درصورت داشتن کاندیدا

اصلاح‌طلبان نیز که روز پنج‌شنبه دو نشست مهم انتخاباتی داشتند، ضمن اعلام گلایه‌های خود درباره عدم احراز صلاحیت نامزدهای سرشناس اصلاح‌طلب از سوی هیات‌های اجرایی، ارائه لیست را به داشتن کاندیدا منوط کردند. محمدرضا عارف در دومین نشست سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استانی، از نوع برخورد هیات‌های اجرایی با کاندیداهای اصلاح‌طلب گلایه‌هایی جدی را مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در تایید صلاحیت‌ها باید مر قانون رعایت شود اظهار کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها در رد صلاحیت‌ها افراط صورت گرفته است. عارف ادامه داد: از هیات‌های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته‌اند برای رد صلاحیت کاندیداهای شاخص جریان اصلاح‌طلب گلایه جدی داریم، هیات نظارت جبران کند. هیات‌های اجرایی و نظارت انتخاب را به مردم واگذار کنند. او با اشاره به لازمه اتحاد و وحدت در جبهه اصلاحات گفت: در تهران قطعا نمی‌توانیم به جای ۳۰ نفر ۳۱ نفر انتخاب کنیم و نفر ۳۱ با نفر ۳۰ تفاوتی نخواهد داشت. ما باید این مساله را بپذیریم که اگر غیر از این انجام دهیم، بازی در زمین رقیب خواهد بود.

عارف در عین حال تاکید کرد که هنر اصلاح‌طلبان پیروزی در شرایط سخت است.رئیس فراکسیون امید، افزود: وحدت و انسجام جبهه اصلاحات نباید قربانی فرد و افراد شود و «طرح سرا» هم هزینه‌های تهیه لیست را کاهش می‌دهد.

بدعت جدید

همچنین عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در این نشست ضمن انتقاد از رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان، این کار را بدعت تازه خواند و گفت: متأسفانه این دوره از انتخابات هیات‌های اجرایی بسیار بد عمل کردند. اینکه ما احراز نکردیم چه حرفی است؟ او با تاکید بر اینکه لیست دادن در این انتخابات منوط به این است که ما کاندیدا داشته باشیم، گفت: این یک حرف کاملا منطقی است و جای تفسیر ندارد. نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه استان‌ها و شهرستان‌ها بررسی دقیق داشته باشند؛ گفت: شوراهایی که تشکیل نشده در اولین فرصت تشکیل شوند، اگر کاندیدا داشتیم شرکت می‌کنیم و اگر نداشتیم به‌طور طبیعی لیستی نخواهیم داشت.

جواد امام، دبیرکل حزب ایثارگران و رئیس بنیاد باران هم در این نشست، ضمن گلایه از رد صلاحیت‌های اخیر گفت: هیات اجرایی مسیر ناصواب در پیش گرفته شده را اصلاح کند. او با اشاره به «طرح سرا» گفت: باتوجه به محدودیت زمانی که وجود دارد دوستان هرچه سریع‌تر اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی را به ما برای ثبت‌نام در سامانه تحویل دهند.

امام افزود: بارها تاکید شده است بحث وحدت و همدلی بسیار مهم است. فلسفه وجودی ما در انتخابات است اما اینکه کاندیدایی نداشته باشیم قرار باشد کاندیدای دیگران را با خودشان رقابت دهیم تا امروز عقلمان تایید نکرده است، ما توجه به انتظارات جامعه معتقدیم مسیر ناصوابی که هیات‌های اجرایی رفتند اصلاح شود. آذر منصوری، سخنگوی حزب اتحاد ملت نیز با بیان اینکه قریب به اکثریت کاندیداهای شاخص در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند و میزان مشارکت پایین است، گفت: با اینکه هوا بس ناجوانمردانه سرد است، اما ادامه می‌دهیم تا ببینیم آیا دراین دور مفهوم انتخابات شکل می‌گیرد یا نه؟

کف حضور زنان باید ۳۰ درصد باشد

همچنین در ادامه این نشست، فاطمه راکعی، دبیرکل حزب زنان مسلمان نواندیش هم گفت: هیچ آلترناتیوی غیر از اصلاحات سراغ نداریم و مجلس مظلوم واقع شده است. این عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: باید به مردم گفته شود اگر به میدان نیایید دیگران خواهند آمد. راکعی با اشاره به سهم حضور زنان در یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: کف حضور زنان در مجلس باید ۳۰ درصد باشد، ما باید سهم بیشتری برای زنان در نظر داشته باشیم. او به دفاع از مجلس دهم پرداخت و گفت: مجلس در این دوره بسیار مظلوم واقع شد. فراکسیون زنان بسیار فعال و پویا بود، برنامه و طرح‌های خوبی ارائه شد.

برخی به دنبال ناامیدی مردم هستند

از سوی دیگر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در سومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: عده‌ای برای اینکه در فضای مجازی دیده شوند مرتب به مجلس حمله می‌کنند و می‌گویند مجلس چه خاصیتی دارد تا مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند در حالی که مردم می‌توانند اصلی‌ترین نقش‌آفرین انتخابات باشند. کواکبیان افزود: ما برای انتخابات رقابتی چند شرط داریم؛ یکی سلامت انتخابات است و اینکه عناصر ذی‌ربط در انتخابات بی‌طرف باشند و انتخابات آزاد و در چارچوب قانون شکل بگیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حاکمیت باید زمینه رقابتی شدن انتخابات را فراهم کند، تصریح کرد: نباید این طور باشد که یک جریان سیاسی از حالا لیست خود را بسته باشد و جریان دیگر تا دقیقه نود نداند که چه کسی در لیست او باقی می‌ماند. نهادهای مختلف حاکمیت خصوصا شورای نگهبان در این زمینه نقش دارند و امیدواریم غیر از مراجع چهارگانه به سراغ مراجعی که برخورد سلیقه‌ای دارند، نروند.

درخواست دیدار اصلاح‌طلبان با رهبری

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، کواکبیان در این کنگره، فعالیت احزاب را دومین پایه برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی عنوان و تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان اجازه می‌دهند از سمت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و اگر هم نه از سوی خانه احزاب با رهبر معظم انقلاب ملاقات داشته باشیم. چرا که ایشان با گروه‌ها و اقشار مختلف جلسه می‌گذارند اما تاکنون هیچ جلسه‌ای با احزاب نداشته‌اند.

همچنین در ادامه این کنگره، الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز اصلاح‌طلبی را تنها راه ممکن برای خروج از بن‌بست توصیف کرد و گفت: در همه کشورهای دنیا ساختار سیاسی بر مبنای ساختار حزبی شکل می‌گیرد. در واقع احزاب تشکیل می‌شوند که حکومت را اداره کنند، مسوولیت بپذیرند و اختیار داشته باشند. او افزود: مجمع فرهنگیان برای ایجاد شور و شعور سیاسی کادرسازی و تنظیم برنامه برای اداره حکومت مسوولیت دارد و در کنار آن، مسوولیت ویژه‌ای برای حل مسائل صنفی فرهنگیان را بر عهده دارد.

برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات

از سوی دیگر، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره چرایی استقبال کمرنگ چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: چهره‌های اصلاح‌طلب نیروهای فعال و خوبی هستند، اما همیشه این افراد به دلیل پرونده‌ها و حرف و حدیث‌هایی که یک زمانی بوده است مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. به خاطر اینکه فضا متشنج نشود، عموم کسانی که فکر می‌کردند ممکن است از فیلتر شورای نگهبان یا بقیه دستگاه‌ها عبور نکنند، ثبت‌نام نکردند، اینکه دلیل نمی‌شود نخواهند از انتخابات استقبال کنند.

او در پاسخ به این سوال که «برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چیست؟» گفت: فکر می‌کنم هر گروه سیاسی اگر بخواهد در جامعه جایگاهی پیدا کند، اولین مساله‌اش این است که صداقتش و روراست بودنش را با مردم مطرح کند. من گمان می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان نقصی در کارشان بوده است، آن را صادقانه اعلام کنند، اگر جایی کوتاه آمدند یا خلاف کردند، کسانی در بین‌شان بودند که حد توقعی که از اصلاح‌طلبان است عمل نکردند یا کلا در دوره‌ای که مسوولیتی داشتند، فعال نبودند، اینها را به مردم بگویند، این صداقت سرمایه‌ای مهم است. به نظرم اگر اصلاح‌طلبان با صداقت با مردم حرف بزنند، سرمایه خوبی باشد، هر چند ممکن است در عملکرد به دلیل شرایطی که در کشور است، نتوانسته باشند تمام خواسته‌ها را جامه عمل بپوشانند. هیچ توقعی وجود ندارد که یک سیاست‌مدار به آنچه وعده می‌دهد، عینا جامه عمل بپوشاند، فعالیت سیاسی منوط به کار و فکر یک شخص نیست و عوامل متعددی بر آن تاثیر می‌گذارد.