تکذیب  مذاکره پنهانی  با آمریکا

او تاکید کرد: درحال‌حاضر هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد. آمریکایی‌ها از زمانی که به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شدند، عملا توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران را نقض کردند. ولایتی در باره فشارهای حداکثری آمریکا علیه ایران نیز گفت که تحریم‌های آمریکا چیز تازه‌ای نیست ما ۴۰ سال است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار داریم که گاهی با کاهش همراه بوده و گاهی نیز تشدید شده است. ولایتی تاکید کرد که تحریم‌ها نمی‌تواند کشور بزرگ، قوی و پهناوری مانند ایران را وادار به تسلیم کند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادعای وزیرخارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در تحریک هم‌پیمانان خود برای حمله به منافع آمریکا در آن کشور را مردود دانست و گفت: پمپئو مانند رئیس‌جمهوری این کشور حرف‌های بی‌اساس می‌زند. او همچنین حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز این کشور را بر خلاف خواست مردم این کشور و نوعی تلاش برای سرقت نفت دانست و ابراز امیدواری کرد که اشغال سوریه از سوی نیروهای آمریکایی هرچه زودتر پایان یابد.

مکانیزم اینستکس

او درباره مکانیزم مبادلات مالی موسوم به اینستکس با اروپا نیز گفت: اروپا تاکنون چیزی جز یکسری وعده‌های روی کاغذ ارائه نکرده است و ما چیزی جز حرف از آنان ندیده‌ایم. هیچ اقدام عملی انجام نداده‌اند و فقط حرف زده‌اند و وقت‌کشی کرده‌اند. مشاور مقام معظم رهبری تاکید کرد که اروپایی‌ها یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس در مساله هسته‌ای تابع سیاست‌های آمریکا هستند و از سیاست‌های دیکته شده آمریکا تبعیت می‌کنند. آنها در تصمیم‌گیری‌هایشان هیچ استقلالی از خود نشان نداده‌اند. مکانیزم اینستکس معرفی شده اما هیچ اقدام عملی در آن انجام نشده است. او تاکید کرد که اروپا اگر خواهان نفوذ و ایفای نقش موثر در منطقه است باید سیاست مستقلی را دنبال کند، در غیر این صورت اگر از سیاست آمریکا پیروی کند قطعا شکست خواهد خورد. مشاور مقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این باره گفت که اگر آنها به برجام عمل نکنند ما نیز دلیلی ندارد که به برجام متعهد بمانیم.

سفر روحانی به ژاپن

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت سفر اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به ژاپن گفت: روابط ایران و ژاپن روابطی تاریخی و قدیمی است که سابقه آن به ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد، رابطه ایران و ژاپن همواره خوب بوده و دو کشور در آسیا واقع شده و همواره روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند. او با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ژاپن درباره خرید نفت و تجارت با ایران ابراز امیدواری کرد که ژاپن استقلال بیشتری در سیاست خارجی خود به‌رغم فشارهای آمریکا نشان دهد و صرفا پیرو سیاست‌های آمریکا نباشد. ولایتی با بیان اینکه ژاپن قادر به این کار است، گفت که برخی کشورها مانند روسیه و چین به‌رغم فشارهای آمریکا توانسته‌اند روابط خوبی با ایران داشته باشند.

روابط با عربستان

مشاور رهبری در مورد روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز گفت: اگر به‌دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز و رعایت چارچوب‌ها باشند مورد استقبال ما خواهد بود و توصیه می‌کنیم که عربستان یا دیگر کشورها از سرنوشت کشورهای دیگری که در منطقه رعایت این مسائل حساس را نکردند پند بگیرند. بنای اولیه ما حسن همجواری است.

واکنش به حملات اسرائیل

علی‌اکبر ولایتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که اسرائیل دیر یا زود پاسخ حملات هوایی و جنایاتش در سوریه را دریافت خواهد کرد و ملت‌های سوریه و لبنان پاسخ رژیم اسرائیل را خواهند داد. ولایتی افزود: تل‌آویو به‌زودی از جنایات خود پشیمان خواهد شد. او همچنین بر حمایت ایران از سوریه تاکید کرد و یادآور شد که تهران همواره در کنار دولت دمشق قرار داشته و کمک‌های تاثیرگذار ایران سبب شده تا سوریه بتواند روی پای خود بایستد.

او درباره حمله دوشنبه رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: تجربه ثابت کرده است که بروز چنین جنایاتی از سوی اسرائیل، بی‌پاسخ نمی‌ماند و اسرائیل دیر یا زود پاسخ خود را دریافت خواهد کرد. پاسخ از سوی ملت سوریه و لبنان خواهد بود. مردم سوریه و لبنان صبور هستند اما این جنایات رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند. امیدواریم مقاومت در سوریه و لبنان بتواند در برابر این حملات آمریکایی و صهیونیستی در سوریه بایستد. مقاومت قطعا تل آویو را پشیمان خواهد کرد. این رژیم دارای تجارب تلخی در گذشته است و تاکنون با هربار حمله، پاسخی کوبنده از مقاومت دریافت کرده است. ولایتی تاکید کرد که اسرائیل نمی‌تواند به رفتار خصمانه و غیرقانونی خود در منطقه همچنان ادامه دهد. ملت‌های منطقه در برابر این رژیم ایستادگی خواهند کرد. وی اظهار کرد که ارزیایی ما از ملت‌های سوریه و لبنان این است که روزی در برابر اسرائیل خواهند ایستاد و سیلی محکمی به آن خواهند زد.

ولایتی در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران در یک سایت محرمانه در منطقه تورقوزآباد نیز گفت: به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه می‌کنیم که تحت‌تاثیر ادعاهای آمریکایی- صهیونیستی قرار نگیرد. این اتهام ابتدا از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عنوان شد. این اتهامات هیچ ارزشی ندارد و ما به آنها عادت کرده‌ایم. این ادعا‌ها عاری از هرگونه صحت است.

کمک به سوریه برای خروج آمریکا

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بر آمادگی ایران برای کمک به سوریه در راستای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید کرد. به گزارش «ایلنا» به نقل از د نیشن، علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه با شبکه خبری «آر‌تی عربی» گفت: اگر دولت سوریه درخواست کند، ایران آماده کمک به آنها برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است. او افزود: ما با توجه به توانایی‌های خود، آماده ارائه کمک برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در پاسخ به درخواست مقام‌های سوری هستیم.

تحولات عراق و لبنان

ولایتی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره انتخاب حسان دیاب به‌عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان گفت: ما به هر تصمیمی که مردم لبنان بگیرند احترام می‌گذاریم. ولایتی گفت که نخست‌وزیر جدید لبنان رابطه خوبی با ارکان دولت آن کشور دارد و ما نیز با لبنان روابط نزدیک و توام با احترام متقابل و بدون مداخله در امور داخلی یکدیگر داریم. او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحولات عراق و خواسته‌های مردم این کشور گفت: همان‌طور که آیت‌الله سیستانی مرجع عالی عراق گفتند تظاهرات عاری از هرج و مرج و خشونت حق طبیعی مردم است. مردم عراق در سال‌های گذشته چه در زمان حاکمیت صدام و بعد از آن صدمات زیادی دیدند و توانستند به آزادی دست یابند و طبیعی است که خواسته‌های بحقی هم دارند و هر دولتی که سرکار بیاید باید حقوق مردم را رعایت و مشکلات را حل کند. وی همچنین در باره نخست‌وزیر و دولت آتی عراق خاطرنشان کرد که ایران از هر کسی که مورد تایید مردم و مجلس عراق باشد حمایت می‌کند.