رئیس قوه‌قضائیه افزود: احکامی که قضات صادر می‌کنند، همچنین تصمیمات و آرای عادلانه قضات می‌تواند جامعه را از اضطراب‌های اجتماعی و اقتصادی حفظ کند. رئیسی گفت: احکام و آرای عادلانه قضات و دستگاه قضایی مرجع و پناهی است که مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آنها برخورد شود. همه ما می‌دانیم که کار و پرونده زیاد است؛ اما گشاده‌رویی را نباید از دست داد. رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: حتما شنیده‌اید که بعضی از مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مندند. باید با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود به مراجعه‌کننده راهکار ارائه دهد تا از او رفع ظلم شود. به گزارش میزان، وی تاکید کرد: اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کار‌های روتین را انجام می‌دهد، بسیار خوب است؛ اما یکسری کار‌ها خاص و ویژه هستند. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی که صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که وی آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید؛ اگر از وی بخواهید که مشکلش را بیان کند، کار ویژه‌ای انجام داده‌اید.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدامات ابتکاری در مواجهه با مشکلات قابل‌تقدیر است، گفت: قضات به‌موقع تصمیم‌گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود. اقداماتی که در رابطه با فساد اقتصادی در دادسرای تهران صورت گرفته، قابل‌تقدیر است. رئیسی خطاب به قضات گفت: هر روز قبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنید؛ وضعیت آنها را بررسی کنید و حتما در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید. رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد.

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: قضات نیز نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت‌کنندگان توجه کرد و نباید این مسائل ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد. یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسور که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحب نفوذ قرار نمی‌گیرد، حتما مورد حمایت ماست و به آن قاضی افتخار می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید گفت: به مرکز ۱۲۹ قوه‌قضائیه گفته‌ام که مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم.