حیرت از رفتار تحریمی هند

اسحاق جهانگیری دیروز در دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با بیان اینکه ایثارگری ملت ایران فقط محدود به دوران دفاع‌مقدس نیست، تاکید کرد: ملت ایران در این دنیای پرتلاطم مظلومانه از خود دفاع کرده است و کشوری مانند آمریکا که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد، علیه ملت ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده و بدون پرده‌پوشی اعلام می‌کند که هدف از این جنگ فروپاشی اقتصاد و نظام ایران است و می‌خواهد بیشترین درد را به جامعه ایران وارد کند تا مردم علیه نظام شورش کنند.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا جنگ اقتصادی خود را علیه ملت ایران از اوایل سال ۹۷ آغاز کرد و اطمینان داشت که ملت ایران در بهمن سال ۹۷ قادر نخواهد بود چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرد، گفت: به‌عنوان مسوول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کنم که آمریکا از تمام توان خود برای اینکه اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند استفاده کرد و هیچ کاری وجود نداشت که می‌توانستند و انجام ندادند.

جهانگیری افزود: گاهی بیان این سخنان باعث می‌شود که عده‌ای تصور کنند این حرف‌ها به معنای علامت دادن به آمریکا است اما این سخنان در حقیقت بی‌اعتبار کردن آمریکاست چراکه منظور از این سخنان این است که آمریکا چه کار دیگری می‌توانست انجام دهد که انجام نداده است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه میزان فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، تصریح کرد: عده‌ای از مدیران و جوانان کشور پای کار ایستادند و روش‌هایی را طراحی کردند که اجازه ندهند آمریکا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

او با یادآوری تحریم کشتیرانی ایران از سوی آمریکا و ممانعت از همکاری میان بنادر ایران و بنادر سایر کشورها تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌های آمریکا در هشت ماه نخست سال‌جاری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا میان بنادر ایران و دیگر کشورها جابه‌جا شده و آمریکا از این موضوع متحیر مانده است و کارشکنی‌های خود را تا جایی پیگیری کرد که به تعقیب نفتکش ایران در جبل‌الطارق اقدام و به بهانه‌های مختلف این کشتی را توقیف کردند.

جهانگیری ادامه داد: ناخدای این نفتکش هندی بود و مقامات آمریکا ایمیل‌های متعددی برای او فرستاده بودند که در ازای پرداخت مبالغ هنگفت، این نفتکش را به بندری که مدنظر آمریکایی‌هاست هدایت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌ها و محدودیت‌های پیش روی نظام بانکی ایران برای جلوگیری از مبادلات تجاری با دیگر کشورها تاکید کرد: در همین شرایط سخت تحریم، حجم مبادلات تجاری اقتصاد ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و این یعنی با وجود فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران، اقتصاد کشور همچنان روی پای خود ایستاده است.

جهانگیری در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که بیان این موضوعات به معنای رشد اقتصادی و سرحال بودن اقتصاد کشور است و گاهی تعابیری را به‌کار می‌برند و می‌گویند گویا فلانی خبر از وضع اقتصاد کشور ندارد، تاکید کرد: اما این افراد باید به این نکته توجه کنند که اقتصاد ایران براساس برنامه‌ریزی‌های آمریکا قرار بود که از هم بپاشد اما به فضل الهی و با همت مدیران و ایستادگی مردم ایران، اقتصاد کشور همچنان سرپا ایستاده است.

قضاوت‌های نادرست درباره بخش خصوصی

او با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دلسوزانه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور گفت: بخش خصوصی امروز در جنگ اقتصادی پا در میدان مبارزه گذاشته و با وجود آنکه گاهی قضاوت‌های نادرستی درخصوص آن می‌شود، صادرات و واردات کشور را انجام می‌دهد و برای جوانان کشور فرصت‌های شغلی فراهم و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند اگر تا پایان سال ۹۷ اقتصاد ایران دچار فروپاشی نشود قطعا ایران در سال ۹۸ با قحطی کالا مواجه خواهد شد که خوشبختانه با همت فعالان اقتصادی و مردم این اتفاق رخ نداده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خداداد به ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ایران یکی از مزیت‌های برجسته کشور است که از شمال و جنوب به دریا متصل است و با ۱۵ کشور در اطراف خود رابطه صمیمانه و تاریخی دارد و مردم استان‌های مرزی روابط دوستانه و خویشاوندی با مردم استان‌های هم‌مرز خود دارند که با این همه ارتباطات گسترده ایران قادر خواهد بود از حلقه محاصره دشمن خود را رها کند.

دفاع از عملکرد دولت

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین دیروز در مراسم نکوداشت و تجلیل از خدمات مهندس محمود حجتی وزیر سابق جهادکشاورزی، به دفاع از عملکرد دولت پرداخت و با تاکید بر کارنامه شش سال گذشته، گفت: عملکرد این دولت قابل مقایسه با هیچ دولتی در سال‌های گذشته نیست و ما دستاورد‌های بی‌شماری در حوزه کشاورزی، نفت و گاز و تامین منابع برق و آب داشته‌ایم.

جهانگیری با اشاره به انتقادات ناروای برخی رسانه‌ها به مدیران کشور و برداشت نادرست از سخنان مسوولان، گفت: برخی درصدد هستند به جامعه بقبولانند که مدیران کشور بی‌کفایت هستند درحالی‌که در بخش نفت و گاز کارهای بزرگی انجام شده که فقط یک نمونه آن گازرسانی به روستاهاست که تعداد روستاهای گازرسانی شده بیشتر از تمام روستاهای گازرسانی شده در سال‌های پس از انقلاب است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش آب بی‌سابقه‌ترین منابع به میزان هشت میلیارد دلار برای غرب کشور و تکمیل سدهای نیمه‌تمام و ایجاد شبکه آبیاری اختصاص یافت، ادامه داد: این دستاوردها در مقطعی بوده که میزان منابع مالی ورودی به سیستم همانند سال‌های پیش از آن ۱۰۰ میلیارد دلار نبوده است و باید نسبت به مواضع کسانی که از واقعیات اقتصادی مطلع هستند تاسف خورد زیرا طوری سخن می‌گویند که گویی هیچ تفاوتی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشده است.

جهانگیری افزود: براساس قانون ۵/ ۱۴ درصد از میزان فروش نفت به وزارت نفت برای تامین هزینه‌های مختلف این وزارتخانه در بخش‌های مختلف نظیر اکتشاف اختصاص می‌یابد اما باید این معادله را در نظر گرفت که تفاوت این رقم در درآمد ۱۰۰ میلیارد دلار و درآمد چند ده میلیون دلار چقدر می‌شود،‌ آن وقت به قضاوت عملکرد یک دستگاه پرداخت.