مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره، بار دیگر از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران خبر داد اما اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده کشورش علیه ایران متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اورتاگوس گفت: «وضعیت [در منطقه خلیج‌فارس] پیچیده است اما روابط [واشنگتن با کشورهای عربی حاشیه آن] عالی است. این موضوع را می‌توانید از سطح دیپلماتیک بالایی که به سمینار دوحه ۲۰۱۹ اعزام شد ببینید. این اولین بار است که من در آن شرکت می‌کنم. همچنین استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری و ایوانکا ترامپ مشاور رئیس‌جمهور و برایان هوک نماینده رئیس‌جمهور در امور ایران و افراد بسیاری در هیات آمریکا حضور داشتند. این مساله، نشان‌دهنده میزان توجه دولت آمریکا به روابط با قطر است. مسائل بسیاری است که تلاش می‌کنیم به‌عنوان کشورهای دوست و متحد، آنها را با هم حل کنیم.»

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که ایران معتقد است، کارهای دولت آمریکا مانور است، گفت: «آنچه ما انجام می‌دهیم برای بازگشتن ایران به میز مذاکره است. رئیس‌جمهور گفت که دنبال توافقی بهتر است. ما برای حل اختلافاتمان دنبال روش دیپلماتیک هستیم نه‌دنبال جنگ. ما غالبا دست خود را برای همکاری دیپلماتیک دراز کرده‌ایم. هفته گذشته من مثل برایان هوک امیدوار بودم. زمانی‌که در نجات گروگان آمریکایی ژیائو وانگ و بازگشتش به آمریکا موفق بود. همان‌طور که هوک و همچنین مایک پمپئو وزیرخارجه گفت، ما آماده ادامه گفت‌وگوی کنسولی با رژیم ایران هستیم اگر جدی باشند.»

او در پاسخ به این سوال الجزیره که «فکر می‌کنید، اوضاع درحال تشدید شدن است یا اینکه نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، مانع این تشدید خواهد شد» مدعی شد: «این‌طور فکر نمی‌کنم. ما در مواضع خود شفاف هستیم. مایک پمپئو، وزیرخارجه در سخنانی یک سال و نیم پیش ۱۲ شرط تعیین کرد و مدعی شد، رژیم ایران باید آن را اجرا کند. این شروط متکی به تلاش برای این است که ایران به کشوری عادی تبدیل شود؛ نمی‌خواهیم که ایران، بازوهای تروریستی خود در خاورمیانه را حمایت مالی و ثبات را متزلزل یا سلاح به عراق و یمن منتقل کند. بنابراین ما آماده گفت‌وگو و مذاکره هستیم اما تحریم‌ها ادامه می‌یابد تا ایران به‌طور جدی به میز مذاکره بازگردد.»

تداوم فشار حداکثری

اورتاگوس در پاسخ به سوال الجزیره که گفت،‌ اگر ایران به میز مذاکره بازنگشت راهکار چیست، ضمن مطرح کردن ادعاهایی گفت: «فشار حداکثری را ادامه می‌دهیم. ما این را سیاستی قوی می‌دانیم. اداره وزارت‌خارجه بعد از بررسی عمیق تصمیم گرفت که از برنامه اقدام مشترک [برجام] خارج شود. ما درباره این موضوع با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌های امضاکننده برنامه مشترک، صحبت کردیم. الان در مجمع عمومی سه کشور چین، فرانسه و بریتانیا از نیاز به مذاکره برای رسیدن به توافقی بهتر صحبت می‌کنند. گفته‌اند که توافق شامل تولید موشک‌های بالستیک ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده‌اش یا حمایتش از تروریسم در منطقه نمی‌شود. این موضع، مختص آمریکا نیست. هر چه به جلو می‌رویم شاهدیم که اروپایی‌ها نیز این موضع را می‌پذیرند و از ایران می‌خواهند که درباره رفتارش در منطقه بازنگری کند.»

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا درحالی از ادامه یافتن تحریم‌ها سخن می‌گوید که اخیرا رئیس‌جمهور ایران برای چندمین بار تکرار کرد که در صورتی حاضر به گفت‌وگو یا ادامه مذاکره است که آمریکا همه تحریم‌ها را متوقف کند.

منافع برجام برای اروپا

همزمان با مطرح شدن این ادعاها از سوی وزارت‌خارجه آمریکا، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی تصریح کرد که برجام منافع فراوان برای اروپا دارد و باید برای ادامه حیات این توافق مهم، تلاش کرد.

بورل این مطلب را روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ مطرح کرد و با تاکید بر اینکه «برجام هنوز زنده است»، گفت: «من شخصا هماهنگ‌کننده گروه‌های کاری در این زمینه هستم و برای زنده نگه داشتن این توافق تلاش می‌کنیم.» بورل تصریح کرد: «به‌طور قطع، حفظ برجام برای ما منافع زیادی دارد و این بخشی از سیاست خارجی مشترک میان اعضای اتحادیه اروپا است و مفهوم سیاست خارجی مشترک، این است که اکثریت با آن موافق هستند اگرچه ممکن است برخی نیز نظر متفاوت داشته باشند.»

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه، یکپارچه از توافق برجام حمایت می‌کند و خواستار حفظ آن است.

ایران هنوز از حدود برجام عبور نکرده

در این گفت‌وگو خبرنگار فرانس۲۴ از بورل پرسید: شما از حمایت یکپارچه اروپا از برجام و تلاش برای حفظ آن حرف می‌زنید درحالی که آمریکا از این توافق خارج شده و ایران هم با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با درجه پایین «حدها را نقض کرده است.» آیا هنوز فکر می‌کند می‌توان برجام را نجات داد؟

بورل ضمن رد ادعای خبرنگار فرانس۲۴ درخصوص نقض حدود برجام از سوی ایران، به صراحت گفت: «ایران هنوز از حدود برجام عبور نکرده و در چارچوب برجام حرکت می‌کند.»

وی افزود: «بنابراین به‌رغم خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، ما این مهم را به رسمیت می‌شناسیم که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده است و از آن می‌خواهیم که مسیر عمل به تعهداتش را ادامه دهد تا بتوانیم توافقی را که دست‌کم برای ما اروپایی‌ها و به‌ویژه برای امنیت ما بسیار مهم است، حفظ کنیم.»

این مقام اروپایی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس۲۴ درخصوص ناآرامی‌های اخیر در ایران و اینکه اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند با توجه به این رویدادها، شراکت و همکاری با تهران را حفظ کند، گفت: «نباید موضوع‌هایی که ربطی به هم ندارند را به یکدیگر گره زد. ما ضمن اینکه به رویدادهای اخیر در ایران توجه داریم و آن را به دقت رصد کردیم، نباید این مسائل را به توافق هسته‌ای گره بزنیم و هرکدام را باید در جایگاه خود ببینیم.»