آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز روز گذشته در بیانیه‌ای به مسوولان قضایی و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا با قاطعیت در این خصوص اقدام کنند. به گزارش «ایسنا» محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در بخشنامه‌ای از مردم خواست تا اگر درجریان اعتراضات اخیر دچار خسارت و زیان شده‌اند با مراجعه به دادستان‌ها و حوزه‌های قضایی مربوط، اقدام به طرح شکایت کنند. همزمان روز گذشته سردار نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی بااشاره به برخی ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف در پی افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: هیچ‌گونه مماشاتی با برهم‌زنندگان نظم و امنیت نداشته و با شناسایی سرکردگان و عوامل میدانی با آنها برخورد می‌شود. سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: بررسی‌های ما حاکی از خط‌دهی سازمان‌های ضدانقلاب و منافقین در پس پرده این تحرکات است، نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی کرده و ان‌شاء‌الله در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید. درهمین حال به دنبال حضور روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، درنشست غیرعلنی مجلس، اسدالله عباسی سخنگوی هیات‌رئیسه از شناسایی افرادی که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌ها می‌کردند خبرداد و گفت: علی شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت تعدادی از افراد که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌ها می‌کردند، شناسایی شدند. مشخص شد که آنان با سازمان منافقین در ارتباط هستند. آنان برخی از افراد شرور منطقه بودند، پول گرفتند تا ایجاد آشوب کنند. به گزارش خبرآنلاین، وی با اشاره به اینکه شمخانی در این نشست تاکید کرد که سناریویی برای آشوب در ایران از پیش طراحی شده بود، گفت: این افراد با سناریوی از پیش تعیین شده قصد ایجاد مشکل در ایران، عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورها را داشتند. شمخانی تاکید کرد این مساله را روی زمین نخواهد گذاشت و تحت عنوان یک راهبرد آن را بررسی خواهد کرد. عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد کشته‌شدگان تجمع اعتراضی برای اعتراض به بنزین مشخص شد یا خیر گفت: آقای شمخانی در این نشست تعداد کشته‌ها را اعلام نکردند اما آقای محمود شاه‌نشین نماینده شهریار گفت که در منطقه خودشان یک نفر بر اثر پرتاب سنگ جان خود را از دست داده که ابتدا گفته شد بر اثر گلوله بوده ولی بعد مشخص شد بر اثر پرتاب سنگ این فرد به کما رفته و جان خود را از دست داده است.

گزارشی از اعتراضات شنبه

در همین حال عصر شنبه در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، در برخی شهرهای کشور اعتراضاتی به‌صورت پراکنده شکل گرفت. آنطور که فارس گزارش داده است، تعداد کل معترضان و آشوبگران از شب جمعه تا روز گذشته مجموعا ۸۷هزار و ۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آنها زن بوده‌اند. دراین گزارش آمده است:حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است. در استان‌های خوزستان، تهران، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است. این گزارش می‌افزاید: تاکنون حدود هزار نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده یا به غارت رفته است.

در این گزارش آمده است: به‌عنوان نمونه در یکی از تلخ‌ترین حوادث شنبه شب در استان تهران بعد از حمله اوباش به یک بانک و آتش زدن آن، کل ساختمان و طبقات بالایی آن‌که مسکونی بوده است، دچار حریق شده و عده‌ای در پشت‌بام ساختمان محبوس شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملا آموزش‌دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند. بر اساس این گزارش، از میان ۱۰۸۰ شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده است.

ازسوی دیگر به دنبال ناآرامی‌های روز شنبه در کرمانشاه و حمله به کلانتری ۲۴ الهیه سرگرد «ایرج جواهری» از ماموران کلانتری ۲۴ الهیه در درگیری با اراذل و اوباش و اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد. درخبری دیگر پیمان کامران، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت استان اصفهان از آسیب به ۱۵جایگاه سوخت بنزین دراین شهر خبرداد. نورالله طاهری فرماندار شهرستان شهریار، نیز بابیان اینکه حدود ۶۰، ۷۰ نفردراعتراضات شنبه شب مجروح شده‌اند وضعیت این شهر را آرام بیان کرد. درتهران نیز بنا به برخی گزارش‌ها یک پمپ‌بنزین درخیابان پیروزی تهران عصر شنبه دچار آسیب شد. همچنین به گزارش «ایسنا» یک مجتمع تجاری دو طبقه دارای ۷ باب مغازه، شنبه شب طعمه شعله‌های آتش شده و دو باب مغازه آن در میان شعله‌های آتش سوخت.

به همین دلیل روز گذشته بخشی از بازار تهران تعطیل بود. از سوی دیگر محمد حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب یزد از دستگیری ۴۰ نفر در تجمعات اخیر این شهر خبر داد و اعلام کرد: اغلب دستگیرشدگان از اتباع بیگانه و غیر‌یزدی بوده‌اند. همچنین به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ضیاالدینی دادستان بم گفت: تعداد ۱۵ نفر از اغتشاشگران نظم و امنیت که باعث نگرانی و وحشت مردم شده بودند دستگیر شدند. وی افزود: شناسایی عوامل اغتشاش دیروز شهر بم در حال انجام است و به‌زودی دستگیر می‌شوند.