به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف که به دوحه سفر کرده است، ادامه داد «جنگ به سود هیچ‌کس نیست و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند توافق یک‌جانبه‌ای علیه ایران تحمیل کند.» ظریف در ادامه در رابطه با توافق هسته‌ای نیز گفت: «هر نوع توافق در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باید منافع تمام طرف‌ها را محقق کند.» ابتکار صلح هرمز طرح حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان است که برای برقراری صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه از سوی او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

دیدارهای حاشیه‌ای ظریف

در حاشیه این اجلاس وزیرخارجه ایران دیدارهایی با مقامات برخی کشورها انجام داد. در این‌خصوص نوربرت روتگن، رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان صبح روز گذشته در حاشیه پنل منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه با وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» دو طرف در این دیدار درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله شرایط جاری در سوریه، برجام و دیگر موضوعات مورد علاقه تبادل‌نظر کردند. وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر نیز در حاشیه نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. همچنین نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در دوحه با محمد جواد ظریف دیدار کرد. به گزارش «ایرنا» در این دیدار بارزانی و ظریف درخصوص آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط جاری در عراق و شمال سوریه و سایر موضوعات مورد علاقه تبادل‌نظر کردند.

پیش‌تر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه در توضیح علت سفر ظریف به دوحه پایتخت کشور عربی قطر گفته بود که این سفر به منظور شرکت در کمیته خاورمیانه کنفرانس امنیتی مونیخ که هر ساله در آلمان برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، افزود: «وزیر امورخارجه در جریان این سفر در چند پنل تخصصی که با موضوع خاورمیانه و تحولات منطقه خلیج‌فارس برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد و به سوالات حضار که عمدتا از نخبگان و اساتید معتبر مسائل منطقه و جهان هستند پاسخ خواهد گفت.»

همچنین سیدعباس موسوی که به همراه وزیرخارجه برای شرکت در نشست منطقه‌ای «کنفرانس امنیتی مونیخ» به دوحه پایتخت قطر سفر کرده است، با خانم «لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت امورخارجه قطر دیدار و رایزنی کرد. در جریان این دیدار سبحانی سفیر ایران در قطر نیز حضور داشت.