«فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی در برابر آنچه به گفته او «تهدیدات ایران در منطقه» خوانده شده می‌ایستد.

وی گفت که نیروهای مسلح عربستان سعودی «با افتخار در برابر تهدیداتی که منبع آن ایران و همپیمانان آن باشد، می‌ایستد و با آن مقابله می‌‌کند».

الرویلی که این اظهارات را در یک کنفرانس امنیتی و دفاعی در ریاض عنوان می‌کرد، افزود: «این کنفرانس با هدف بررسی چالش‌ها، تهدیدات و مسایل امنیتی و دفاعی کشورهای منطقه که دارای ۳۰ درصد از انرژی جهان هستند، برگزار شده است».

رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان سعودی تاکید کرد که «کنفرانس امروز برای رسیدن به مناسب‌ترین روش ایجاد توانایی‌های مشترک نظامی با هدف حمایت از تاسیسات مهم و حیاتی کشورهای شرکت کننده است».

الرویلی ایران را به دست داشتن در بحران‌های منطقه متهم کرد و مدعی شد که «از زمان انقلاب این کشور تاکنون، منطقه از تداوم بحران‌ها و مشکلات ایجاد شده توسط ایرانی که بر اساس اصل صدور انقلاب به دیگر کشورها و خروج از تعهدات و قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کند، رنج می‌برد».

وی با اشاره به حمله پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو و متهم کردن ایران به دست داشتن در آن، بر افزایش تلاش‌ها برای حمایت از این تاسیسات مهم و تضمین عدم تکرار چنین حمله‌ای تاکید کرد و خواستار شرکت همگان برای تقویت تجهیزات نظامی به منظور مقابله با تهدیدات ایرانی و متحدان آن در منطقه شد.

الرویلی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا عصر روز دوشنبه در سفری از پیش‌اعلام‌نشده وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد. اسپر پیش از این اعلام کرده بود برای مطلع شدن از جدیدترین تحولات در خصوص عملیات‌های فعلی در منطقه راهی «خاورمیانه» خواهد شد و پس از آن برای شرکت در نشست وزارتی ناتو به بروکسل سفر خواهد کرد.  وزیر دفاع آمریکا قبل از این سفر برای دیدار با «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به کابل سفر کرده بود. 

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی نیز روز دوشنبه در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» مدعی شد که «سلاح استفاده شده در حمله آرامکو، ایرانی است و پاسخ به آن روی میز است». عادل الجبیر گفت که «ما خواستار جنگ نیستیم، اما اجازه ادامه آن را نمی‌دهیم».

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران را تکرار کرد و گفت که «این کشور باید رفتارهای عادی در منطقه داشته باشد.»

ادعای مقامات سعودی درباره حمله آرامکو در حالی مطرح می‌شود که خود یمنی‌ها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند؛‌ ادعایی که مسئولان ایرانی بارها را آن رد کرده‌اند.

ارتش یمن در تاریخ ۲۳ شهریور/ ۱۴ سپتامبر اعلام کرد که یگان پهپادی (هواپیماهای بدون‌ سرنشین) با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی عربستان در شرق این کشور را هدف قرار داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.