تعیین مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پیش‌تر رسانه‌ها خبر داده بودند که «مارتا زیاکوا» از اسلواکی و رئیس کنونی سازمان نظارت هسته‌ای این کشور «کورنل فروتا» رومانیایی مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از مرگ یوکیا آمانو، سکان دار این آژانس شد، «رافائل گروسی» سفیر آرژانتین در سازمان ملل و «لاسینا زربو» اهل بورکینافاسو دبیر اجرایی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای مستقر در وین، چهار نامزد اصلی برای احزار پست مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند. «یوکیا آمانو» مدیرکل پیشین این آژانس در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) درگذشت.

مراحل انتصاب مدیرکل جدید آژانس به‌طور معمول حدود یک‌سال طول می‌کشد؛ اما هیات‌مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی که پس از درگذشت آمانو برگزار شد، موافقت خود را برای انتخاب رئیس جدید آژانس حداکثر تا ماه اکتبر اعلام کرده بود. نمایندگی آرژانتین در آژانس، رئیس کابینه در دفتر مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سه سال فعالیت به‌عنوان رئیس کابینه مدیرکل آژانس (یوکیا آمانو) در امور سیاسی از سوابق گروسی به شمار می‌رود.

تجربه رافائل گروسی از اواخر دهه نود میلادی در حوزه خلع سلاح، او را تبدیل به یکی از جدی‌ترین نامزدهای پست مدیرکلی آژانس کرده است. گروسی موضع سختی در قبال ایران دارد و معتقد است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در گزارش هرگونه عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام کوتاهی نکند.

او خواهان سرسخت بودن آژانس در برابر هرگونه عدم پایبندی به توافق هسته‌ای است؛ موضعی که احتمالا برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خوشایند خواهد بود. این دیپلمات آرژانتینی اخیرا گفته است که افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران شاید تهدید فوری محسوب نشود؛ اما یک مساله جدی است و برای پیشگیری از تشدید تنش، باید با آن با دوراندیشی برخورد کرد.