دلار؛ ابزار تروریسم اقتصادی

او در ادامه سخنرانی‌اش دراین اجلاس با تاکید بر اینکه جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی موثر با رویکرد خصمانه و یکجانبه‌گرایانه آمریکا مقابله کند، گفت اقدامات قهری آمریکا و استفاده از دلار به‌عنوان یک سلاح، به تروریسم اقتصادی منجر خواهد ‌شد و زندگی مردم عادی را هدف قرار خواهد داد. رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش تصریح کرد: جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی موثر با رویکرد خصمانه و یکجانبه‌گرایانه آمریکا مقابله کند.

روحانی دربخش دیگری ازسخنانش اظهار کرد: اجرای برجام به‌عنوان الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل مسائل بین‌المللی، مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل از سوی همه امضاکنندگان آن است و کلیه اعضای سازمان ملل، متعهد به رعایت و نیز حمایت از اجرای مفاد آن هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او افزود: جمهوری اسلامی‌ از امضاکنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند و در شرایط حساس کنونی علاوه بر نقش اعضای باقی‌مانده در برجام، حمایت سایر کشورها از این دستاورد چندجانبه جهت حفظ و ارتقای همکاری‌ها، امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری است.

روحانی دربخش دیگری از سخنانش در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تامین آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است. حوادث اخیر، این امنیت را به شکل جدی در معرض خطر قرار داده است. امنیت و صلح در خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز با مشارکت کشورهای این منطقه تامین می‌شود و همان‌گونه که در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کردم، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج‌فارس و تنگه ‌هرمز متاثر می‌شوند به «ائتلاف امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» Hormoz Peace Endeavor دعوت می‌کنم. هدف این ائتلاف ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تامین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

توسعه روابط با کشورهای آسیایی

رئیس‌جمهور دوشنبه شب برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا راهی ارمنستان شد. او پیش از آنکه عازم ایروان شود حضور در اجلاس اوراسیا را فرصتی برای دیدار با مقامات دیگر کشورها توصیف کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جریان سفر به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در دیدار با نخست‌وزیر سنگاپور، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با کشورهای آسیایی توصیف کرد. او همچنین تاکید کرد که مشکلات منطقه باید از مسیر سیاسی و گفت‌وگو حل و فصل شود و اتخاذ رویکردهای نظامی کارساز نیست.

تاکید بر عدم حضور نیروی خارجی درخزر

 در ادامه این دیدارها روز گذشته روحانی با قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد. روسای جمهور ایران و قزاقستان راه‌های گسترش روز افزون روابط دو جانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر لزوم تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور تاکید کردند. روحانی با بیان اینکه دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی، بدون حضور هرگونه نیروی خارجی باشد، تصریح کرد: ایران خواهان امنیت کامل آبراه‌ها و کشتیرانی آزاد در خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه‌هرمز است.

گفت‌وگو با «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر سنگاپور از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در ارمنستان بود.  روحانی در دیدار قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز اهمیت توافقنامه اکتائو درخصوص رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تاکید قرار داد و گفت: این توافقنامه باید به نفع کشورهای ساحلی با دقت اجرایی و عملیاتی شود. همچنین رئیس‌جمهور روز گذشته دردیدار با نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا بر می‌دارد.

همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا

درهمین حال روحانی در دیدار آرمن سر‌کیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان اظهار کرد: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در عرصه‌های مختلف خدمات فنی مهندسی سد‌سازی و انرژی در اختیار طرف ارمنی قرار دهد.

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا بر می‌دارد، گفت: باید کارگروه‌هایی برای آغاز همکاری ایران با اوراسیا ایجاد کرد که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، برق و حمل و نقل ظرفیت‌های موجود را بررسی و روند اجرایی شدن آنها را پیگیری کند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تهران و ایروان در زمینه حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در سطح دوجانبه و منطقه‌ای برخوردار هستند، گفت: همکاری دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس از طریق راه‌آهن و جاده، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بوده و می‌تواند جهشی در مناسبات تهران- ایروان و سایر کشور‌های منطقه ایجاد کند. همچنین دو طرف دراین دیدار بر لزوم اتمام پروژه خط سوم انتقال برق میان دو کشور تا سال ۲۰۲۰ تاکید کردند.

روحانی با پوتین دیدار کرد

از سوی دیگر عصر روز گذشته رئیس‌جمهوری در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» در دیدار روسای جمهور ایران و روسیه طرفین درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. در همین ارتباط روز گذشته خبرگزاری اینترفکس گزارش داد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که چگونگی تقسیم منابع گاز و نفت خزر را مشخص می‌کند، امضا کرده است.