او روز گذشته در جلسه هیات دولت ضمن انتقاد از این اتهام زنی‌ها تاکید کرد: دولتمردان آمریکا امروز به جای اینکه فضا را مثبت کنند، در شرایطی که فشار روانی و اقتصادی را علیه ملت ایران روا داشته‌اند، می‌خواهند با اتهام‌زنی و فشار تهمت‌زنی حداکثری را علیه ایران اعمال کنند و با حرف‌های بی‌پایه و اساس و بی‌معنا و بدون خریدار در داخل و خارج از ایران این رویه را پیش گرفته‌اند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند با فشار حداکثری به اهداف خود دست پیدا کنند، تاکید کرد: به مقامات آمریکایی‌ اعلام می‌کنم که مذاکره با فشار حداکثری ناممکن است و اگر شما راست می‌گویید و به دنبال مذاکره هستید، باید همه فشارها علیه ایران متوقف شود. روحانی با اشاره به اینکه همه دنیا می‌دانند که مذاکره در شرایط فشار به چه معناست، گفت: هیچ کشوری حاضر به گفت‌وگو در شرایط فشار حداکثری نیست. بلکه مسوولان آمریکایی اگر واقعا حسن‌نیت داشته و پشیمان شده‌اند، باید برای توبه واقعی صداقت خود را نشان داده و ظلم و فشار به مردم بزرگ ایران را به پایان برسانند. روحانی با بیان اینکه ملت ایران ملت صلح، دیپلماسی و مذاکره است، افزود: آن کسی که می‌خواهد از طریق فشار روانی، سیاسی و اقتصاد به ملت ایران زور بگوید باید این فشار را متوقف کند.

در همین حال به دنبال اتهامات اخیر مقامات آمریکایی به ایران درباره دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو)، تهران روز دوشنبه نامه‌ای رسمی به سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران ارائه داده است. در این یادداشت تهران اعلام کرده که اتفاقات آرامکو کار ایران نبوده و این موضوع را تکذیب کرده است. همچنین در این نامه ضمن محکوم کردن ادعاهای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی علیه ایران، اعلام شده که اگر حمله‌ای [ولو محدود] به ایران صورت بگیرد واکنش جمهوری اسلامی فوری و شدید بوده و به منشأ تهدید، محدود نخواهد شد و ممکن است دامنه وسیع‌تری از منشأ تهدید را نیز در بر بگیرد.

واکنش‌های خارجی

روز شنبه هفته جاری تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان در یک عملیات پهپادی آسیب جدی دید و تولید نفت این کشور دچار اختلال شد وبه گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد. در پی این حمله منابع اطلاعاتی آمریکا مدعی دخالت ایران شدند و حتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که در صورت تایید سوءظن‌ها در مورد اینکه چه کسی عامل حمله بوده آماده اقدام نظامی است.

این اتهامات در شرایطی از سوی آمریکا و برخی کشورها به ایران وارد شد که شبه‌نظامیان حوثی یمن ساعتی پس از این حملات مسوولیت این عملیات را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام با ۱۰ پهپاد انجام شده است. با این حال سه‌شنبه‌شب مقامات آمریکایی اعلام کردند که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو که در بقیق و خریص، در شرق عربستان سعودی، قرار دارند از داخل مرزهای ایران انجام شده‌است. در پی این ادعا مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه راهی عربستان سعودی شد تا درباره چگونگی واکنش به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده پمپئو ابتدا در جده با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو خواهد کرد و سپس برای دیدار با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی روانه امارات خواهد شد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز اظهار کرد که پس از بررسی شواهد، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده بهترین تصمیم را برای واکنش در این زمینه خواهد گرفت. با این حال روز گذشته شبکه ان‌.بی.سی درگزارشی به نقل از مقامات آمریکایی خبرداد که ترامپ اگرچه به دنبال اقدام تقابلی علیه ایران است اما نمی‌خواهد وارد درگیری نظامی شود. مجله «فارن‌پالیسی» هم از بروز اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا درباره نحوه پاسخ به حملات انجام‌شده علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، فارن‌پالیسی به وضع بغرنج ترامپ اشاره کرده و نوشته او از یک طرف باید با اجتناب از درگیری با ایران به وعده انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ برای دوری از آغاز جنگ‌های جدید در خاورمیانه عمل کند و از سوی دیگر باید از عربستان سعودی که متحد واشنگتن در منطقه علیه ایران است حمایت کند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تلاش واشنگتن برای کشیدن پرونده «آرامکو» به شورای امنیت است. با تمام اینها روزگذشته رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی یک خطی نوشت: «به وزارت خزانه‌داری دستور داده‌ام که به شکل قابل ملاحظه‌ای تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد!» این در حالی است که هفته پیش، دونالد ترامپ، احتمال کاهش تحریم ایران در برابر ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را رد نکرده بود. برخی دستور ترامپ به استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور را به معنی عقب‌نشینی از جنگ تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر فرانسه و ژاپن روز گذشته تاکید کردند که مدرکی مبنی بردست داشتن ایران در این حادثه ندارند. کاخ ریاست جمهوری فرانسه در این خصوص اعلام کرد که کارشناسان فرانسوی برای پشتیبانی از تحقیقات درباره چند و چون حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، راهی عربستان می‌شوند. تارو کونو، وزیر دفاع جدید ژاپن نیز در جمع خبرنگاران درباره ادعای مطرح شده علیه ایران مبنی‌بر دست داشتن در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکوی عربستان گفت: ما بر این باوریم حوثی‌ها که بر اساس بیانیه‌ای مسوولیت این اتفاق را بر عهده‌گرفته‌اند، این حمله را انجام داده‌اند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا هم دیروز تصمیم‌گیری درباره اقدام نظامی علیه ایران با ادعای دست داشتن این کشور در حمله به تاسیسات آرامکو عربستان را عجولانه خواند و خواستار پرهیز از تشدید تنش‌ها شد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، «خالد بن بندر‌آل سعود» سفیر جدید عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌ای گفت:ریاض قصد ندارد در پاسخ به عملیات حمله به تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عجله کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان نیز روز گذشته دریک نشست خبری گفت: ریاض تاکنون نمی‌داند چه کسی پشت حملات به تاسیسات آرامکو بوده و از این رو در حال تلاش برای شناسایی مغز متفکر این حملات است.

پاسخ روحانی به اتهامات

درهمین ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته درواکنش به اتهامات به ایران با بیان اینکه امکان‌پذیر نیست ملت‌هایی را که خود را برای مقاومت آماده کرده‌ و سال‌ها از کشور خود حراست و حفاظت کرده‌اند، از مقاومت بازداریم، خاطر نشان کرد: عجیب این است که دشمنان منطقه هنوز قدرت این مقاومت را درک نکرده‌اند.

رئیس‌جمهوری افزود: آنها به جای اینکه اعتراف کنند حزب‌الله لبنان دارای توانمندی‌ها و قدرت‌های بالایی هم از لحاظ دانش علمی و نظامی و هم از نظر شهامت در میدان است یا قبول کنند بخشی از جوانان و ملت رشید عراق تحت عنوان حشدالشعبی به میدان آمده و تروریست‌ها را بیرون رانده و شهرهای شمالی عراق مانند موصل، الرمادی، فلوجه و کرکوک را آزاد کردند و به جای اعتراف به رشد و بزرگی ملت‌های بزرگی نظیر سوریه و یمن به دنبال این هستند با اتهام‌زنی اعلام کنند، پشت این ملت‌ها چه کسانی هستند. روحانی با بیان اینکه پشتوانه ملت‌های مقاوم و فداکار منطقه رحمت و نصرت خداوند است، خطاب به بدخواهان مردم منطقه گفت: باید قدرت ملت‌ها را باور کنیم و به جای اینکه همواره به دنبال این باشید که کدام دولت را متهم کنید، بدانید که هیچ دولتی در کار نیست و این ملت‌ها هستند که به پا خاسته‌اند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به کشتار مردم بی‌گناه یمن و بمباران بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس در این کشور گفت: دشمنان منطقه می‌خواهند در برابر این آتش‌افروزی‌هایی که ایجاد کردند، هیچ ملتی نباشد که پاسخ آنها را بدهد و این در حالی است که ملت یمن، ملتی بزرگ، هوشیار و بیدار است. روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز خواهان درگیری در منطقه نیست و نخواهد بود، تصریح کرد: باید بدانیم ملت یمن آغازگر درگیری‌ها نبودند، بلکه عربستان سعودی، امارات، آمریکایی‌ها، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی بودند که در منطقه جنگ را به راه انداخته و یمن را ویران کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری افزود: چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته ۴۰۰ میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود.روحانی اظهار کرد: یمنی‌ها، مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار ندادند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند تا به دشمنان خود هشدار دهند.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: بیایید یک بار هم برای ملت‌های منطقه صلح بیاورید؛ چرا همواره برای ملت‌های منطقه باروت می‌فرستید و به آنان کمک نمی‌کنید و پس از آن به دیگر کشورها اتهام‌زنی می‌کنید و این در حالی است که هیچ‌کس این اتهام را باور نمی‌کند.روحانی اظهار کرد: ایران هیچ‌گاه آغازگر قطع روابط و برهم زدن‌ها نبوده و همان‌هایی که پا را پس گذاشته‌اند، بیایند و پا پیش بگذارند، چرا که ما علاقه‌مندیم با همه ملت‌های منطقه و همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم. روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید بدانند آثار فشار حداکثری آنها علیه ملت ایران رو به پایان است، گفت: البته این اعمال فشار بر زندگی مردم زحمت وارد کرده اما این فشار حداکثری به نقطه اوج خود رسیده و آماده سرنگونی است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ایران هنوز هم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و هنوز هم ناظران آژانس در مراکز هسته‌ای ایران حضور داشته و به نظارت ادامه می‌دهند. روحانی افزود: ایران گام سوم خود را در کاهش تعهدات برجام آغاز کرده، اما دنیا باید بداند که ما در چارچوب مقررات بین‌المللی، پادمان و ان‌پی‌تی در حال ادامه فعالیت‌های خود هستیم و امیدواریم سایر کشورها و طرف‌های ایران در مذاکرات نیز به تعهدات خود عمل کنند و شرایط امن‌تر و بهتری را در کل منطقه و جهان شاهد باشیم.