حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر مستعفی بهداشت، محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر مستعفی وزارت راه و شهرسازی و سید محمد بطحایی وزیر مستعفی آموزش و پرورش تعداد کناره‌گیری‌ها را به عدد ۴ رساندند و البته محمد شریعتمداری در روند این تغییر و تحولات،  برای وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد و رای اعتماد گرفت. در میان تغییر و تحولات ۷گانه کابینه دوازدهم، علی ربیعی وزیر سابق کار و همچنین مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد استیضاح شده و از هیات وزیران خارج شدند. در این میان با رای مجلس و تایید شورای نگهبان به تشکیل وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، یک وزیر به تعداد وزیران دولت دوازدهم افزوده می‌شود. این وزارتخانه با وجود موافق نبودن دولت، نوزدهمین وزارتخانه دولت دوازدهم خواهد بود.

با این همه، مجلسی‌ها این هفته بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی و علی اصغر مونسان وزیران پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش» و «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» را در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی دارند. آنها قرار است تا روز سه‌شنبه که صلاحیت‌شان در صحن علنی بررسی می‌شود به کمیسیون‌های آموزش، فرهنگی، اجتماعی و برنامه و بودجه بروند و از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع کنند.

برخی خبرها از مجلس حاکی از آن است که هر دو گزینه معرفی شده برای دو وزارتخانه شانس گرفتن رای اعتماد را دارند؛ گواه این مدعا اظهارات برخی نمایندگان ازجمله ابوالفضل حسن‌بیگی است که در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: مجلس تاکنون نسبت به هر دو وزیر نظرات مثبتی داشته‌ است. با توجه به سوابق کاری این دو و وظایفی که طی سال‌های گذشته انجام دادند ظرفیت خوبی دارند و پیش‌بینی می‌شود مجلس هم به آنها رای خوبی بدهد. نصرالله پژمان‌فر، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که مونسان را گزینه مناسبی برای وزارت گردشگری می‌دانم اما درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام.

البته بدون تردید هر دو وزیر پیشنهادی، مخالفانی نیز دارند. دیروز سید محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره مونسان گفت: برخی درباره گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مسائلی را مطرح می‌کنند که باید پاسخ داده شود. او همچنین درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز گفت: سابقه محسن حاجی میرزایی در این وزارتخانه در حوزه نهضت سوادآموزی بوده است ولی با توجه به نوع کار وزارت آ‌موزش و پرورش آن هم با توجه به مشکلاتی که در این دوره با آن مواجه است این وزارتخانه نیازمند یک سوپرمن است و من بعید می‌دانم که حاجی میرزایی بتواند از پس کار آموزش و پرورش برآید.