او در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از معرفی وزیران پیشنهادی دولت، حداکثر ۱۰ روز فرصت دارند صلاحیت وزیران پیشنهادی را بررسی کنند. وی افزود: در این جلسه رئیس‌جمهوری به مدت یک ساعت از برنامه‌های وزیران پیشنهادی خود دفاع می‌کند، دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق به ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت صحبت خواهند داشت و بعد از آن وزیر به مدت ۳۰ دقیقه از برنامه‌های خود دفاع می‌کند.در همین حال روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به همراه «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در مجلس حضور یافت. همچنین میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه یکشنبه هفته آینده (۱۰ شهریور) خبر داد. همزمان حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری گفت: وزرای جدید آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری باید از مجلس رای اعتماد بالا بگیرند.

تصویب مواد دیگری از قانون تجارت

در همین حال روز گذشته جلسه علنی مجلس با تاخیر بیش از یک ساعت شروع شد. به گزارش خبرآنلاین، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در این خصوص گفت: تاخیر در برگزاری جلسه به خاطر نبود نماینده‌ها بود. تعداد زیادی از نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه حضور دارند. در این جلسه نمایندگان مجلس موادی دیگر از قانون تجارت را بررسی و تصویب کردند. بر این اساس نمایندگان مجلس تعیین کردند که قبوض انبار علاوه‌بر امضا یا مهر و امضای متصدی انبار عمومی باید دارای مشخصات خاصی باشند. در خبری دیگر نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به ایجاد سامانه متمرکزی برای صدور قبوض انبار وثیقه الکترونیک به وسیله متصدیان انبارهای عمومی کردند. همچنین با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد حمل‌و‌نقل تعریف شد. بر این اساس قرارداد حمل‌و‌نقل قراردادی است که به موجب آن متصدی حمل‌و‌نقل در برابر دیگری تعهد کند که اشخاص یا کالاهایی را از محلی به محل دیگری حمل کند. ازسوی دیگر با تصویب نمایندگان مجلس چنانچه نماینده تجارتی سابق در قراردادهای تجارتی مستحق اجرت باشد نماینده جدید در آن مورد حق مطالبه اجرت را ندارد. همچنین با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان اجرت نماینده تجارتی در قراردادهای تجاری به موجب قرارداد تعیین خواهد شد.

بررسی بازداشت دو نماینده در جلسه با رئیسی

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ازجلسه مسعود پزشکیان به همراه تعدادی از اعضای هیات نظارت با رئیس قوه‌قضائیه درخصوص موضوع بازداشت دو نماینده خبر داد و گفت: تفاهمی در این جلسه صورت گرفت تا قوه‌قضائیه در بررسی پرونده‌های مربوط به نمایندگان ارتباط بیشتری با هیات نظارت داشته باشد. محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در این جلسه تاکید شد که قوانین هیات نظارت برای قوه‌قضائیه قابل احترام است؛ بنابراین قرار شد جلسه مشترکی بین هیات نظارت با هیات تعیین‌شده از سوی آقای رئیسی برگزار شود. احتمالا این هیات متشکل از اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه، رحیمی معاون پارلمانی قوه و چند نفر دیگر خواهد بود تا اگر موردی از پرونده نمایندگان بود علاوه‌بر هیات نظارت به این هیات هم داده شود. جمالی با بیان اینکه کار بررسی پرونده این دو نماینده در حال انجام است، گفت:‌ تفاهم شد که از این به بعد پرونده‌های مربوط به نمایندگان حتما به هیات نظارت داده شود. همچنین هیاتی تعیین شود که روند بررسی این‌گونه پرونده‌ها را تسهیل بخشیده و اساسا قوه‌قضائیه ارتباط بیشتر با هیات نظارت داشته باشد. چند روز پیش فریدون احمدی نماینده زنجان و محمد عزیزی، نماینده ابهر به‌دلیل مسائل مربوط به سایپا بازداشت شدند و بعد از آن هر کدام با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شدند و در جلسات مجلس هم حضور پیدا می‌کنند.

واکنش ۸۳ نماینده به مذاکره با آمریکا

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس روزگذشته تذکر ۸۳ نماینده به رئیس‌جمهور درباره مذاکره با ترامپ و دولت آمریکا را قرائت کرد.

انتخاب دوباره عارف

در خبری دیگر در انتخابات هیات‌رئیسه مجمع نمایندگان تهران که روز گذشته برگزار شد، عارف برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد.