دفاع از برجام در شورای امنیت

سخنانی که البته واکنش منفی نمایندگان آلمان، انگلیس چین و روسیه درنشست شورای امنیت سازمان ملل را به همراه داشت.پمپئو پیش ازاین نیز در ۲۲ مرداد در حساب کاربری‌اش در توییتر ساعتی را منتشر کرده بود که پایان زمان باقی‌مانده از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را به‌صورت روز شمارنشان می‌داد. اودرهمان پیام توییتری درباره منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی افرادی همچون سردارقاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و پیامدهای پایان این تحریم‌ها به متحدان اروپایی‌اش هشدار داده بود. او۲۱ آذر سال ۹۷ نیز طی سخنانی در شورای ‌امنیت از این شورا خواسته بود تا محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را پس از انقضای مهلت تعیین‌شده در قطعنامه شورای امنیت تمدید کند.

مهلت تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷‌مهرماه ۱۳۹۹) به پایان می‌رسد و پس از آن ایران می‌تواند به فروش تسلیحات پرداخته و از کشورهایی نظیر روسیه و چین نیز تسلیحات خریداری کند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، که در تاریخ ۲۹ تیر سال ۹۴ یک هفته پس از امضای توافق هسته‌ای به تصویب رسید از تمام کشورهای جهان خواسته است که محدودیت‌های تسلیحاتی را در ارتباط با ایران به مدت پنج سال رعایت کنند. همچنین در این قطعنامه از کشورهای جهان خواسته شده است از معامله، خرید‌وفروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات مالی، مبادلاتی و ترابری در مورد تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام یا تسلیم «گزارش جمع‌بندی مبسوط» اجرای برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری ورزند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز دهم مرداد درسخنانی در تبریز گفته بود: «اگر برجام تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به‌طور کامل برداشته می‌شود و این یعنی هر سلاحی را می‌خریم و می‌فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح.»  از همین‌رو وزیرخارجه آمریکا عصر سه‌شنبه ۲۹ مرداد در سخنانی دراجلاس «صلح و امنیت خاورمیانه» شورای امنیت سازمان ملل، با اشاره به نزدیک شدن زمان پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی و محدودیت سفر مقامات ایران از جمله قاسم سلیمانی گفت جامعه جهانی برای جلوگیری از آنچه اشاعه ترور توسط جمهوری اسلامی ایران خواند، باید چاره‌جویی کند. او با این ادعا که زمان برای جلوگیری از اشاعه تروریسم توسط ایران درحال از دست رفتن است، گفت: «جامعه جهانی باید ببیند چقدر زمان باقی است تا ایران خود را از بند این محدودیت رها کرده و آشوب تازه‌ای خلق کند و جامعه جهانی برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه می‌تواند بکند.»به گزارش خبرگزاری تسنیم، پمپئو در این نشست از اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود ذیل برجام نیز انتقاد کرد و گفت: «ایران با نقض تعهدات هسته‌ای خود از سقف میزان ذخایر اورانیوم ۳۰۰ کیلوگرمی‌اش عبور کرده و سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به ۵/ ۴ درصد رسانده است. او همچنین پس ازسخنانش درنشست شورای امنیت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که دراین جلسه آزمایش سامانه‌های پیشرفته بالستیک، حمایت از گروه‌های نیابتی در خاورمیانه و خرابکاری و توقیف غیرقابل‌ پذیرش کشتی‌های تجاری در خلیج [فارس] را محکوم کرده است. به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی مدعی شد: «ما توانستیم ۷/ ۲ میلیون بشکه نفت‌خام ایران را از بازار حذف کنیم.» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری CBS هم تصمیم برای خروج از برجام را خردمندانه توصیف کرد.

ادعای هوک درموردکودتای ۲۸ مرداد

درکناروزیرخارجه آمریکا، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی روزسه شنبه خود در نیویورک، نسبت به زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی سازمان ملل علیه ایران هشدارداد. به گزارش «ایسنا» این مقام آمریکایی درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه محمدجواد ظریف اظهار کرد: اینکه تحریم ظریف مانع دیپلماسی است، اشتباه است. جمهوری اسلامی همواره از افرادی به جز وزیرخارجه برای مذاکره استفاده کرده است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهاراتی واهی همچنین مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ملقب به «سیا» نقشی در کودتای ۲۸ مرداد نداشته است. هوک همچنین تاکید کرد که دولت متبوعش معتقد است غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید به صفر برسد. او درخصوص تصویب نشدن لوایح FATF ادعا کرد: نظام ایران مایل به شفافیت مالی نیست چون می‌خواهد به فعالیت‌های پولشویی خود ادامه بدهد. به گزارش «ایلنا» به نقل ازرویترز، هوک در مورد استفاده از مکانیزم ماشه نیزگفت: واشنگتن قادر به استفاده از این بند و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیست.

دفاع ازبرجام درشورای امنیت

همزمان بامواضع دولت آمریکا درقبال ایران، نمایندگان آلمان، انگلیس چین و روسیه درنشست شورای امنیت سازمان ملل به دفاع از برجام و مخالفت با رویکرد آمریکا درقبال ایران پرداختند. درهمین ارتباط آندریاس میشائیلیز، سفیر آلمان در سازمان ملل درمخالفت با رویکردهای دولت آمریکا به حمایت از برجام پرداخت و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به آن شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این دیپلمات آلمانی گفت: «ما سرسختانه متعهد به حفظ برجام هستیم چون ذیل برجام، ایران به قوی‌ترین نظام‌های راستی‌آزمایی متعهد شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متولی اجرای آن است. ما معتقدیم که برجام یک حفاظ ارزشمند برای اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و هیچ جایگزین ممکنی برای آن سراغ نداریم.»کارن پرس نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد، نیز برجام را دستاورد بزرگی برای منع گسترش سلاح‌های اتمی دانست و گفت هیچ راه‌حل بهتر و هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد. او تصریح کرد ما بر تعهد خود برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (اینستکس) پایبندیم و اطمینان خواهیم یافت که تجارت مشروع با ایران می‌تواند ادامه داشته باشد. پیرس اضافه کرد: ما به همکاری در پروژه‌های مشترک در داخل برجام همچون مدرنیزه کردن رآکتور اراک ادامه خواهیم داد. به گزارش «ایرنا» دمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، نیزخواستار پایان دادن به سیاست تحریم و تهدید آمریکا علیه ایران شد و گفت که نمی‌توان خواستار مذاکره با تهران بود و همزمان، با اعمال تحریم و تحریک آنها را دور کرد. ژانگ جون، نماینده چین نیز خواستار اجتناب از راه‌حل‌های یک‌جانبه شده و بر اهمیت گفت‌وگو برای حل‌وفصل مسائل تاکید کرد.