به گزارش «ایرنا» یاجیک جاپوتوویچ، وزیر امورخارجه لهستان با انتقاد از بی‌میلی کشورهای اروپایی برای همکاری با آمریکا به خبرگزاری د. پ. آ. آلمان گفت اتحادیه اروپا باید رویکرد مثبت‌تری در قبال سیاست‌های واشنگتن داشته باشد.

وی افزود: «کشورش حاضر است در ائتلاف دریایی پیشنهادی آمریکا به بهانه تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، مشارکت کند.» وزیر امورخارجه لهستان گفته است که ورشو آمادگی دارد به هر شکل ممکن از تلاش‌های آمریکا و بریتانیا برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج‌فارس پشتیبانی کند، اما توضیح دقیق‌تری پیرامون نحوه همکاری و نوع پشتیبانی این کشور از ماموریت دریایی آمریکا و متحدانش ارائه نکرده است. این درحالی است که آلمان و فرانسه نیز طرح ایجاد یک نیروی اروپایی برای نظارت بر امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج‌فارس را بررسی می‌کنند. به گفته جاپوتوویچ؛ هرگاه بین سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا شکاف بیفتد، چنین امری می‌تواند برای لهستان و کشورهای اروپای مرکزی پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته باشد، از این‌رو اروپا باید مناسبات خود را با آمریکا حفظ کند و مانع از شکاف شود. وزیر امورخارجه لهستان روز سه شنبه نیز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، از وجود اختلاف‌نظر در چگونگی تشکیل سازوکار امنیت دریایی بین آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا خبر داد و گفت که این مساله همچنان درحال تبادل‌نظر و بررسی است.

وی تاکید کرد: «اگر اتحادیه اروپا به این تصمیم برسد، پاسخ ما استقبال از آن است. دیدگاه دیگری هم مطرح است که ما باید برای تشکیل یک نیروی مشترک با آمریکا و انگلیس تلاش کنیم تا اینکه بخواهیم به‌طور مجزا دست به چنین کاری بزنیم؛ چراکه آنها متحدان ما در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) هستند.» روز دوشنبه ۱۴مرداد همزمان با خبر پیوستن بریتانیا به طرح نظامی آمریکا برای برقراری تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، «هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان از «یک ماموریت اروپایی» در این منطقه سخن گفت که با آنچه آمریکا و بریتانیا در پی آن هستند، تفاوت دارد. طرح آلمان این است که «اتحادیه اروپا نهایتا اطلاعاتی درباره میزان خطراتی که برای تردد کشتی‌ها وجود دارد جمع‌آوری کرده و به این کشتی‌‌ها ارائه دهد.» به نظر وزیرخارجه آلمان، این کار می‌تواند «تا حدودی باعث بازدارندگی طرف مقابل شود، اما در صورت حمله نظامی، پاسخ متقابل داده نخواهد شد.»

ماموریت دریایی اروپایی

این درحالی است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که ماموریت دریایی در تنگه‌هرمز در نشست‌های غیررسمی وزرای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، آنگلا مرکل روز چهارشنبه گفت فکر می‌کند ایده ماموریت دریایی اروپایی در تنگه هرمز بازهم در نشست‌های غیررسمی وزرای امورخارجه و وزیران دفاع اروپایی در فنلاند، مورد بحث قرار خواهد گرفت. مرکل پس از دیدار با رئیس‌جمهور لیتوانی، در یک کنفرانس خبری افزود: «چراکه هنوز در بسیاری از جاها در این باره بحث نشده است و فکر می‌کنم که ریاست جمهوری فنلاند نقشی هماهنگ‌کننده در این زمینه خواهد داشت.»

وزرای امورخارجه و وزیران دفاع اتحادیه اروپا قرار است در اواخر ماه آگوست، نشست‌هایی غیررسمی در هلسینکی، پایتخت فنلاند خواهند داشت. به‌دنبال تنش‌های اخیر ایجاد شده در منطقه خلیج‌فارس، پیشنهادهایی از سوی دولت انگلیس، آمریکا مدتی است با ادعای حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز قصد دارد ائتلافی جهانی تشکیل دهد و تاکنون از کشورهای متعددی برای پیوستن به این ائتلاف درخواست کرده است. برخی از کشورهای اروپایی همچون آلمان به‌طور علنی عدم‌تمایل خود را به مشارکت در ائتلافی به رهبری آمریکا در خلیج‌فارس اعلام کرده اما نسبت به تشکیل ائتلافی اروپایی در خیلج‌فارس بی‌میل نبوده‌اند.