البته FATF برای پنجمین بار، ۴ ماه دیگر به ایران فرصت داد که اقدامات لازم را برای جلوگیری از قرارگرفتن در فهرست سیاه و اقدامات تقابلی احتمالی علیه ایران انجام دهد.  اما عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در سه ماهه نخست سال ۹۸ حاکی از اختلاف‌نظر میان اعضا درباره تصویب این دو لایحه است؛ موضوعی که سبب شده این دو لایحه تا امروز بلاتکلیف بمانند. این اختلاف نظرها هنوز هم وجود دارد. البته درباره تصویب این دو لایحه از دولت اصرار است و از مجمع تشخیص انکار و تاخیر در بررسی. دیروز احمد توکلی یکی از اعضای مجمع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم به اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه «توسعه روابط بانکی با دنیا بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، حاصل نمی‌شود» واکنش نشان داد.

او تاکید کرد که «روحانی فرافکنی می‌کند؛ عامل نابسامانی اقتصادی داخلی است.» با این حال سید‌محمد صدر یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص با دولتی‌ها هم‌نظر است و در گفت‌و‌گوی دیروز خود با خبرآنلاین تاکید کرد که «با هر بار تاخیر در تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص، اقدامات تقابلی علیه ایران بیشتر می‌شود و اگر پالرمو و CFT تصویب نشوند هدیه بزرگی به ترامپ داده‌ایم.»

توکلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، ارزیابی خود از این سخنان روحانی که «فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد مردم نگویند دولت ناکارآمد است، دولت کارآمد است؛ چراکه به‌موقع لوایح تهیه و به مجلس فرستاده شد و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سربلند هستند»، اینگونه بیان کرد: بار اول نیست که آقای روحانی به‌دور از واقعیات، فرا‌فکنی می‌کند.

آقای روحانی از عدم‌توسعه روابط بانکی یا دچار شدن روابط بانکی به گرفتاری، در صورت عدم‌تصویب CFT و پالرمو در مجمع تشخیص سخن می‌گویند. از آقای رئیس‌جمهور می‌پرسم؛ مگر ما الان رسما روابط بانکی با خارج داریم؟

توکلی گفت: در همین ماجرای مورد بحث، پارسال، دوستان وزارت خارجه با نگرانی مرتبا هشدار می‌دادند تا آخر بهمن ۹۷، سرآمد ضرب‌الاجل FATF، ایران به اصطلاح به لیست سیاه خواهد رفت. همین که معلوم شد در مجمع با دست‌انداز روبه‌رو خواهند شد، مهلت را تا ژوئن تمدید کردند و چند روز پیش بار دیگر تمدید شد. البته یکی دیگر از اعضای مجمع نظری متفاوت با احمد توکلی دارد. محمد صدر در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین تاکید کرد که با هر بار تاخیر در تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص، اقدامات تقابلی علیه ایران بیشتر می‌شود.

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آسیب‌های ناشی از تاخیر در تصویب و ضرورت تسریع در رسیدگی به لوایح مرتبط با FATF تاکید کرد: اگرچه با توجه به فرصت جدیدی که FATF داده سه ماهی فرصت وجود دارد، اما به‌طور قطع لوایح مذکور هر چه زودتر تصویب شود به نفع جمهوری اسلامی است؛ زیرا تمامی مبادلات خارجی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. صدر افزود: درباره آسیب‌های عدم‌تصویب لوایح باید بگویم که اگر تصویب نشوند شعب خارجی بانک‌های ایران به‌عنوان نخستین بخش بلافاصله با مشکل جدی مواجه شده و در بخش سرمایه‌گذاری هم همین گونه آسیب‌ها متوجه کشور خواهد شد.