او درباره نشست وزرای امورخارجه ایران و ترکیه که در اصفهان برگزار شد، افزود: طبق قراری که روسای‌جمهور دو کشور دارند قرار است وزرای امورخارجه برای روابط راهبردی دو کشور برنامه‌ریزی کنند و این نشست در این راستا در اصفهان برگزار شد. وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه این نشست اولین جلسه برای برنامه‌ریزی روابط راهبردی دو کشور بود، تاکید کرد: در پایان این نشست سند همکاری‌های دو ساله کشور به امضای وزرای امورخارجه ایران و ترکیه رسید و فرصتی فراهم شد تا درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مذاکره کنیم. مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه عصر پنج‌شنبه وارد اصفهان شد و از سوی عباس رضایی استاندار اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی این استان مورد استقبال قرار گرفت.

کمیسیون مشترک برجام جمعه تشکیل جلسه می‌دهد

همزمان با اظهارات ظریف، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ۲۸ ژوئن (جمعه هفتم تیر) در وین تشکیل جلسه خواهد داد. این بیانیه حاکی است: کمیسیون مشترک به ریاست «هلگا اشمید» و از جانب «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و ایران و E۳+۲ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) در آن حضور خواهند داشت. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: این جلسه با هدف اطمینان از تداوم اجرای برجام در همه ابعادش و بحث درخصوص راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و همچنین اعلان اخیر ایران درباره اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش برگزار می‌شود.

در پی تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و کارشکنی این کشور علیه برجام و نیز عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه و در سالروز خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای از سوی شورای‌عالی امنیت ملی از کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد. طبق این بیانیه ایران دیگر به محدودیت‌های پیش‌بینی شده در برجام درخصوص میزان ۱۳۰ تن اورانیوم ۶۷/ ‌۳ درصد و ۳۰۰ کیلو آب سنگین متعهد نخواهد بود. در عین حال جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که برای حفظ توافق هسته‌ای تعهدات خود را کاهش داده و در صورت اقدام عملی شرکای برجام برای حفظ این توافق چندجانبه اقدامات ایران می‌تواند برگشت‌پذیر باشد. با این وجود و در پی بی‌عملی شرکای برجام روز دوشنبه سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اراک اعلام کرد که تولید اورانیوم ایران تا ۱۰ روز آینده (تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. بهروز کمالوندی افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است.