واکنش‌ها به ماجرای نفتکش‌ها

به گزارش خبرگزاری آلمان، گوترش خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در این باره شده و ادامه داد: «مسوولیت‌ها باید روشن شود و این تنها با بررسی این مساله در تحقیقاتی مستقل مقدور است.» او که بعد از دیدار با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، سخن می‌گفت با اعلام اینکه سازمان ملل این حمله را محکوم می‌کند افزود، خود نمی‌تواند در مورد تحقیقات مستقل تصمیم بگیرد و تصمیم در مورد مسائل مهمی مانند این بر عهده شورای امنیت است. احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب نیز ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد: «ما با ایران در خاورمیانه مشکل داریم و از آن می‌خواهیم که در سیاست‌های خود بازنگری کند.» به گزارش «ایسنا» احمد ابوالغیط در گفت‌وگو با الحدث تاکید کرد: «اتحادیه عرب از ایران می‌خواهد که رفتارهای خود را متوقف کند و از شورای امنیت می‌خواهد موضع قاطعی در رابطه با رفتارهای ایران اتخاذ کند.»

وی مدعی شد که درحال‌حاضر تمام حساب و کتاب‌های ایران اشتباه است؛ تهران معتقد است که برای دفاع از خود باید بر تمام منطقه تاثیر بگذارد. ابوالغیط با اشاره به اینکه تحولات اخیر ما را یاد جنگ خلیج (فارس) می‌اندازد، افزود: «اتفاقات اخیر در خلیج (فارس) را محکوم می‌کنیم.» این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره به‌دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده و برای حل بحران‌های منطقه تلاش‌های فراوانی کرده است. حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) به تنش‌ها میان ایران و آمریکا افزوده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را مسوول حمله به این نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز دانسته و در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز که چگونه می‌خواهد مانع چنین حملاتی شود گفته است: «خواهیم دید».

ادعای دوباره ترامپ

همچنین دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با برنامه «فاکس‌اند فرندز» با اشاره به ویدئوی منتشر شده مدعی شده که انفجار نفتکش‌ها «واقعا کار» ایران بوده است. وی در ادعاهایی بی‌پایه و اساس گفت که جمهوری اسلامی عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان است. ترامپ افزود: «ایران این کار را کرده، شما می‌دانید که این کار را کرده چون قایقشان را دیده‌اید.»  وی در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: «فکر کنم یکی از مین‌ها منفجر نشده و مشخص بود که ساخت ایران است، بعد قایقی سعی کرده شبانه آن (مین منفجر نشده) را از بدنه کشتی جدا کند و موفق هم شده اما آن ویدئو کارشان را افشا کرده است.»

اجماع جهانی

این در حالی است که سرپرست وزارت دفاع آمریکا حمله به دو نفتکش در دریای عمان را «مشکل جهانی» خواند و اعلام کرد که کشورش درصدد ایجاد اجماعی جهانی برای مقابله با این مشکل است. پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه ۲۴ خرداد گفت که دولت دونالد ترامپ در پی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به‌دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران است. شاناهان به خبرنگاران گفت که او، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در این تصمیم با دونالد ترامپ همراه هستند. ساعاتی پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، دولت آمریکا، ایران را به انجام این عملیات متهم کرد، اما ایران این اتهام را رد کرده است. شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون قصد دارد برای تقویت حضور نظامی خود در خاورمیانه نیروهای بیشتری به این منطقه بفرستد یا نه، گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما همیشه احتمالات مختلف را مدنظر داریم.»

تشکیک مشاور موگرینی

درحالی‌که سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا)، با انتشار ویدئویی مدعی شده یک قایق گشتی ایرانی به نزدیکی نفتکش کوکوکا رفته و تلاش کرده‌اند تا یک مین عمل نکرده را از بدنه آن جدا کنند، مشاور ارشد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعای آمریکا مبنی بر ارتباط ایران با حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان را زیرسوال برد. به گزارش «ایلنا» به نقل از نیویورک‌تایمز، «ناتالی توچی» مشاور ارشد «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تشکیک در ادعا‌های آمریکا مبنی بر ارتباط ایران با حادثه دریای عمان گفت: «پیش از آنکه کسی را سرزنش کنیم باید شواهد معتبر داشته باشیم.» وی با بیان اینکه «ایرانی‌ها کنشگرانی منطقی هستند» گفت: «برای ایرانی‌ها حمله به یک کشتی ژاپنی درست زمانی که نخست‌وزیر این کشور در تهران است، اقدامی منطقی نیست.»

مواضع متفاوت آلمان و انگلیس

همچنین در شرایطی که هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان تاکید دارد ویدئویی که آمریکا از حمله به دو نفتکش در دریای عمان منتشر کرده، برای متهم کردن ایران کافی نیست، جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس درباره حمله به نفتکش‌های دریای عمان مدعی شد: «ارزیابی‌مان ما را به این نتیجه رسانده است که تقریبا قطعی است ایران مسوولیت این حمله‌ها را بر عهده دارد.» وزیرخارجه آلمان گفته است: «این ویدئو کافی نیست. بله، ما می‌توانیم بفهمیم که در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد، اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌گیری نهایی رسید. این ویدئو برای من کافی نیست.» موضع آلمان متفاوت با موضعی است که دولت بریتانیا درباره ویدئوی آمریکا گرفته است. بریتانیا با بیان این ادعا که تقریبا مطمئن است ایران در حمله دست داشته، از ایران خواسته فورا همه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را متوقف کند.

انتقاد کوربین از موضع لندن

همچنین جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس از اتهام‌زنی دولت این کشور به ایران درباره حادثه آتش‌سوزی اخیر در دو نفتکش‌ در دریای عمان انتقاد کرده و آن ‌را تنش‌زا خواند. به گزارش «ایسنا» به نقل از گاردین، جیمز کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در پی موضع‌گیری‌های ضدایرانی جرمی هانت درباره حادثه آتش‌سوزی روز پنج‌شنبه در دو نفتکش در دریای عمان در صفحه توییترش نوشت: «انگلیس باید در راستای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس عمل کند نه اینکه به گسترش تنش که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران شروع شد، دامن بزند.» وی در ادامه گفت: «بدون مدرک معتبر درباره حمله به نفتکش‌ها سخن گفتن و این حرف‌های دولت فقط موجب افزایش تهدید جنگ خواهد شد.»

جمع‌آوری اطلاعات توسط توکیو

از سوی دیگر یک مقام ژاپنی اعلام کرد توکیو هنوز درباره اینکه چه کسی و چرا به ۲ نفتکش در دریای عمان حمله کرده، تاییدیه‌ای در اختیار ندارد و درحال جمع‌آوری اطلاعات است.  خبرگزاری ژاپنی کیودو روز شنبه گزارش داد که توکیو سرگرم جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان است. براساس این گزارش، یکی از دو نفتکش مذکور توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود. کئیچی ایشی، وزیر حمل‌ونقل ژاپن نیز روز جمعه، یک روز پس از حادثه، در یک نشست خبری گفت: «ما هنوز نفهمیده‌ایم چه کسی و چرا این حمله را انجام داده  است.» کیودو افزود: «حمله به این دو نفتکش درحالی انجام شد که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در یک دیدار مهم از ایران و با هدف کاهش تنش‌های موجود در غرب آسیا حضور داشت.» تانکر ژاپنی درحال حمل ۲۵ هزار تن متانول از عربستان سعودی به مقصد سنگاپور بود که در دریای عمان، در معرض انفجار قرار گرفته است.

هشدار سندرز

همزمان با اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه ایران، برنی سندرز، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هشدار داد که واشنگتن نباید حادثه اخیر در دریای عمان را بهانه‌ای برای جنگ با ایران قرار دهد. سندرز در یک پیام توییتری افزود که حمله به ایران نه‌تنها غیرقانونی است بلکه یک فاجعه کامل برای آمریکا، ایران، منطقه و جهان خواهد بود.»