دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه بلافاصله ایران را به‌دلیل این حملات سرزنش کرد. ناگفته نماند یکی از این نفتکش‌ها متعلق به نروژ و دیگری متعلق به ژاپن بود که تولیدات نفتی را از طریق آبراهه راهبردی تنگه هرمز به دیگر نقاط جهان می‌بردند. وزارت دفاع آمریکا هم فیلم‌های ویدئویی سیاه و سفیدی منتشر کرده که ظاهرا نشان می‌دهد ایران پشت این حمله‌ها قرار دارد اما برخی متحدان ایالات‌متحده از جمله ژاپن و نروژ از متهم کردن ایران به‌صورت مستقیم خودداری کردند. از سوی دیگر، دولت ایران هم ادعاهای ایالات‌متحده را رد می‌کند.

در ادامه مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی می‌خوانیم: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) در گامی غیرمعمول، اقدام به پخش ویدئویی از این حادثه کرده که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ایران، درحال جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده هستند. اما مالک ژاپنی یکی از نفتکش‌ها با ادعای سنتکام مخالفت کرده و گفته «نفتکش وی توسط یک شیء پرنده آسیب دیده است و نه یک مین یا اژدر» و این گفته‌ها بر سردرگمی در این خصوص افزوده است. از سوی دیگر، جرمی ‌هانت، وزیر امورخارجه بریتانیا روز جمعه با حمایت از سنتکام در بیانیه‌ای مدعی شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریبا بدون شک پشت این حملات قرار دارد و از تهران خواست از تمامی فعالیت‌های به گفته او  بی‌ثبات‌کننده دست بردارد. اما دیگر متحدان ایالات‌متحده که راه خود را از واشنگتن پس از خروجش از موافقت‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) جدا کرده‌اند، هنوز به این اندازه اظهار نظر نکرده و همچنان روی طناب نازک دیپلماسی میان ایران و آمریکا، این‌سو و آن‌سو می‌روند.

«هایکو ماس» وزیر امورخارجه آلمان در این خصوص به خبرنگاران در اسلو (پایتخت نروژ) گفت: «شواهد ویدئویی به تنهایی کافی نیست. این ویدئو کافی نیست. ما می‌توانیم بفهمیم که چه چیزی در حال نشان داده شدن است، اما برای ارزیابی نهایی، چنین چیزی برای من کافی نیست.»

«مایکل ایزنستاد» کارشناس منطقه‌ای در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: برخی متحدان ایالات‌متحده ممکن است نخواهند دنباله‌رو دولت ترامپ باشند و می‌خواهند برای دریافت مدارک از سازمان‌های اطلاعاتی به‌دست آمده از جامعه اطلاعاتی آمریکا منتظر بمانند. او افزود: این حمله به نظر می‌رسد متناسب با الگوی حملاتی که ایران در گذشته انجام داده است، باشد. ناگفته نماند گزارش‌ها از این حملات در شرایطی به اوج خود رسیده که تنش میان تهران و واشنگتن در بالاترین حد خود قرار دارد.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع ایالات‌متحده بر ضرورت رسیدن به «یک توافق بین‌المللی» در این شرایط تاکید کرد. وی با بیان اینکه ۱۵ درصد نفت جهان از مسیر تنگه هرمز جریان دارد، گفت: بدیهی است ما باید برنامه‌های احتمالی که شرایط را بدتر می‌کند مدنظر قرار دهیم. شاناهان روز گذشته در پنتاگون گفت: «ما همچنین باید حمایت خود را از وضعیت بین‌المللی گسترش دهیم.» در اواخر روز پنج‌شنبه (۲۳ خرداد ماه)، سنتکام یک جدول زمانی دقیق از حوادث برای روشن شدن رویدادها منتشر و از ادعاهای ایالات‌متحده حمایت کرد.

در این جدول زمانی آمده است که نخستین تماس برای کمک حوالی ساعت ۶ بامداد روز پنج‌شنبه از سوی یک نفتکش نروژی مخابره شد و در ساعت ۷ صبح یک نفتکش ژاپنی تقاضای کمک کرد. به گفته سنتکام حدود یک ساعت پس از تماس دوم، یک هواپیمای آمریکایی، قایق گشتی متعلق به سپاه پاسداران و چندین قایق تندرو دیگر را مشاهده کرد. در ساعت ۹:۲۶ صبح، نیروهای ایرانی ملوانان را از کشتی در حال حریق نجات دادند. در ساعت ۱۱:۰۵ یکشنبه، یک ناوشکن آمریکایی که در همان نزدیکی‌ها مستقر بود، دریانوردان ژاپنی را از کشتی درحال حریق که به گفته سنتکام یک مین عمل نشده به آن چسبیده بود، نجات دادند.

به گفته سنتکام، نزدیک به سه ساعت بعد، در ساعت ۲:۰۵ بعد از ظهر، یک قایق گشت دریایی سپاه به نفتکش ژاپنی نزدیک شد و مین عمل نشده را از آن جدا کرد. سنتکام این حملات را به‌عنوان «تهدیدی واضح برای آزادی کشتیرانی در آبراهه‌های بین‌المللی» محکوم کرد و بر این باور است که ایالات‌متحده و شرکای آن در منطقه «اقدامات لازم برای دفاع از خود و منافعشان را انجام خواهند داد». «کاپیتان بیل اوربن» سخنگوی سنتکام در این خصوص گفت: «ایالات‌متحده علاقه‌ای به مشارکت در یک درگیری جدید در خاورمیانه ندارد. با وجود این، ما از منافع خود دفاع خواهیم کرد.» حملات جدید تنها چند روز پس از آن رخ داد که «ژنرال کنت مکنزی» فرمانده جدید سنتکام، در مصاحبه‌ای ادعا کرد ایران تهدیدی «قریب‌الوقوع» برای نیروهای ایالات‌متحده در خاورمیانه است. او به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «افزایش سریع نیروهای ایالات‌متحده در خلیج‌فارس در ماه گذشته پس از تهدیدهای گزارش شده به‌طور موفقیت‌آمیزی وضعیت را تثبیت کرده» اما در عین حال «حضور بیشتر ایالات‌متحده در منطقه» را توصیه کرد. برخی کارشناسان ادعا می‌کنند شرکای منطقه‌ای ایالات‌متحده، درحالی‌که خواهان یک درگیری تمام‌عیار نیستند، به احتمال زیاد برای پاسخ به گفته آنها تجاوز ایران فشار زیادی بر آمریکا وارد می‌کنند.

«بکا واسر» تحلیلگر اندیشکده پرنفوذ رند بر این باور است: «شرکای منطقه‌ای واشنگتن مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی خود را خوددار نشان می‌دهند زیرا می‌دانند درگیری میان آمریکا و ایران به نفع آنها هم نیست. اما آنها خواهان اقدامات بیشتر آمریکا برای پشتیبانی از شرکای منطقه‌ای هستند. درحالی‌که آنها خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند اما بدشان نمی‌آید اگر آمریکا با اقدامی قاطع این پیام را به تهران بفرستد که هیچ خرابکاری بی‌پاسخ نمی‌ماند.» وزیر امورخارجه ایران، اتهامات ایالات‌متحده مبنی بر اینکه ایران پشت این حادثه قرار دارد را محکوم و اظهار کرد این اتهامات بی‌اساس و بدون حتی یک مدرک حقیقی یا ضمنی ارائه شده است. این حملات درحالی رخ داد که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن درحال دیدار با رهبر ایران برای گفت‌وگو به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای باز شدن درهای دیپلماسی میان تهران و واشنگتن بود.