رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه در پیامی توییتری نوشت: «با اینکه از سفر نخست‌وزیر شنیزو آبه به ایران برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای قدردان هستم اما احساس می‌کنم که همچنان حتی برای گمانه‌زنی درباره حصول توافق زود است. نه ما آماده‌ایم؛ نه آنها.»

به گزارش «ایسنا» دونالد ترامپ، درحالی ادعا می‌کند آمریکا برای مذاکره آماده نیست که خودش پیش‌تر با دادن شماره، خواهان برقراری مذاکراتی با مقامات ایرانی شده بود. همچنین وزیر امورخارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که ایالات‌متحده مایل است بدون هیچ پیش‌شرطی به مذاکره با ایران بپردازد.

این عقب‌نشینی ترامپ درحالی صورت گرفته که روز پنج‌شنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که در ابتدای این دیدار گفته بود «قصد دارم پیام رئیس‌جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم»، اظهار کردند: «ما درحسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم، اما من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.»

از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در رابطه با خروج یکجانبه آمریکا از برجام مدعی شد: «زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، از توافق هسته‌ای بیرون آمدم و حال ایران با مشکلاتی مواجه شده است. ما صادرات نفت و آهن آنها را محدود کرده‌ایم.» به گزارش «ایسنا» به نقل از ام‌بی‌اس نیوز، دونالد ترامپ در ادامه با اشاره به اینکه ایران راه رهایی از تحریم‌ها را بلد است، ادعا کرد: «ایران خیلی خوب می‌داند که باید چه‌کار کند اما از انجام آنها خودداری می‌کند.»

ظریف: درخواست میانجیگری نداریم

این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگویی که اخیرا با شبکه «التلفزیون العربی» داشت در پاسخ به این پرسش که آیا هدف از میانجیگری‌های کنونی این است که ایران پیام‌هایی به واشنگتن بفرستد، گفت: «ما درخواست میانجیگری نداریم بلکه با دوستانمان گفت‌وگو می‌کنیم. با کشورهایی که با آنها دوستی عمیق داریم گفت‌وگو می‌کنیم اما تصمیماتی که آنها در رابطه با آمریکا اتخاذ می‌کنند مربوط به خودشان است. آن چیزی که ما به‌طور علنی می‌گوییم و رئیس‌جمهور آمریکا آن را گفته است این است که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است؛ جنگ جنگ است و هدف آن عموم مردم و ایجاد فشار بر مردم عادی برای مجبور کردن آنها به تحرک است و این چیزی است که دولت آمریکا به‌دنبال آن است. » وی ادامه داد: «در تعریف کلاسیک به این مساله تروریسم می‌گویند و در واقع آمریکا از طریق فشارهای غیرقانونی بر ملت ایران تروریسم اقتصادی را به‌کار گرفته است تا به نتایج و اهداف سیاسی خود برسد. هیچ‌کس در دنیا وجود ندارد که با تروریست مذاکره کند. تروریست‌ها باید اقدامات تروریستی خود را متوقف کنند سپس به میدان سیاسی بازگردند؛ در آن زمان مساله فرق خواهد کرد.»

به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه «التلفزیون العربی» در پاسخ به این پرسش که وزیرخارجه آلمان و نخست‌وزیر ژاپن به تهران سفری داشته‌اند، همچنین شما دیدارهایی با وزیرخارجه عمان، وزیرخارجه قطر و سفر به عراق داشته‌اید و از سوی دیگر معاون وزیرخارجه ایران سفری به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته است؛ دیدگاه تهران به میانجیگری‌ها چیست؟ آیا این میانجیگری‌ها منجر به رسیدن به میز مذاکرات با آمریکا می‌شود، گفت: «آن چیزی که ما به‌دنبال آن هستیم گسترش تحرکات دیپلماسی به منظور توضیح شرایط موجود است؛ ما در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم، این شرایط برای منطقه بسیار خطرناک است اما نباید دلیل اصلی این شرایط را فراموش کنیم.»

ما به آمریکا نیاز نداریم

وزیرخارجه در پاسخ به این که خواسته کنونی ایران بازگشت واشنگتن به برجام نیست، بلکه توقف تحریم‌ها است، گفت: «آن چیزی که ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم این است که بدانند ما به آنها نیاز نداریم. ما از آمریکا می‌خواهیم که در روابط ایران با کشورهای دیگر دخالت نکند.»

اینس‌تکس وسیله است نه نتیجه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تنها اجرایی شدن اینس‌تکس را می‌خواهد، گفت: «خیر؛ اینس‌تکس تنها یک ابزار است. اروپایی‌ها باید تعهدات برجامی خود را اجرا کنند. اروپایی‌ها به‌عنوان عضوی از برجام و عضوی از جامعه بین‌المللی متعهد شدند که روابط اقتصادی خود با ایران را عادی کنند و چیزی که در برجام به وضوح بر آن تاکید شد این است که آنها نباید تنها چند بیانیه صادر کنند بلکه باید نتایجی را محقق کنند. مسوولیت‌های زیادی وجود دارد که بر عهده اروپایی‌ها است؛ تعهداتی در رابطه با بازار نفت، خرید نفت ایران، حمل‌ونقل، کشتیرانی، تجارت، سرمایه‌گذاری و ... . اینس‌تکس تنها یک ابزار است، اینس‌تکس وسیله است نه نتیجه.»

وی افزود: «ایران هزینه‌های زیادی در راه مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و مسائل دیگر صرف کرد اما اروپایی که باید در این هزینه با ایران شریک باشد در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت داشت. هیچ توافق چندجانبه‌ای را نمی‌توان به‌طور یکجانبه اجرایی کرد.»

وی در رابطه با کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: «ایران براساس توافق هسته‌ای عمل می‌کند. این توافق همانند تمام توافقات نیازمند تضمین‌هایی بود و براساس آن اگر ایران توافق را نقض کند، کشورهای دیگر می‌توانند از آن خارج شوند و اگر طرف دیگر آن را نقض کرد این حق را دارد که اقداماتی اتخاذ کند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سر گرفته شد و اروپایی‌ها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. ایرانی‌ها در این شرایط حق دارند اقداماتی اتخاذ کنند که در بند ۳۶ برجام بر آن تاکید شده است.» ظریف در رابطه با سرانجام تنش میان ایران و آمریکا گفت: «ما هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکردیم، میز مذاکرات وجود داشت و این آمریکا بود که آن را ترک کرد که این امر منجر به خسارت‌های اقتصادی فراوانی برای ایران شد.» وزیر امورخارجه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ مذاکره‌ای میان تهران و واشنگتن وجود ندارد، گفت: « هیچ.»