درهمین حال روز گذشته متن نامه حسن روحانی رئیس‌جمهوری خطاب به بطحایی منتشر شد. در این نامه آمده است: با تشکر از زحمات جنابعالی در دوران مسوولیت وزارت آموزش و پرورش و با توجه به تصمیم جنابعالی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای نمایندگی، با استعفای جنابعالی موافقت می‌کنم. توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند بزرگ، مسألت می‌نمایم. به گزارش «ایسنا» این نامه روز سه‌شنبه چهاردهم خردادماه ۹۸ در پاسخ به نامه استعفای وزیر آموزش و پرورش نوشته شده است. همچنین متن نامه تقاضای استعفای بطحایی که دوازدهم خردادماه ۹۸ تقدیم رئیس‌جمهوری شده، به این شرح است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،

از آنجایی که اینجانب قصد کاندیدایی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (۱۶/ ۳/ ۹۸) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمایید. از اینکه با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم.

با این حال و به‌رغم تایید این استعفا و پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهوری، روز پنج‌شنبه معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش ازسوی رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد. علی ربیعی اما روز گذشته درگفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد: رئیس‌جمهور پس از انجام بررسی‌های لازم این استعفا را پذیرفته است و در وقت قانونی مقرر جانشین بطحایی را مشخص خواهد کرد. سخنگوی دولت، همچنین روزگذشته در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما نیز در تشریح دلایل این استعفا گفت: آقای بطحایی در ابتدای هفته استعفای خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرد و علت این مساله را هم حضور در انتخابات  مجلس اعلام کردند.وی با اشاره به اینکه بطحایی روز سه‌شنبه مجددا با واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفت، یادآور شد: در این تماس بطحایی با اشاره به مدت زمان قانونی استعفا برای ثبت نام در انتخابات مجلس، از رئیس‌جمهور خواست تا موافقتش را اعلام کند و آقای روحانی هم بنابر درخواست ایشان موافقتش را اعلام کرد. اشاره ربیعی به روز پنج‌شنبه ۱۶خرداد آخرین مهلت پذیرش استعفاى مقامات براى نامزدى در انتخابات مجلس بود. قرار است انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفندماه امسال برگزار شود.

روایت‌هایی ازدلیل استعفای بطحایی

اما در حالی که دفتر علی ربیعی سخنگوی دولت، شرکت در انتخابات مجلس را دلیل اصلی این استعفا عنوان کرده است، ‌روایت‌های غیررسمی نیز از سوی چهره‌های سیاسی به‌عنوان دلیل استعفای وزیر آموزش و پرورش مطرح می‌شود. عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و ناکامی در رتبه‌بندی معلمان در سال جاری، عدم رضایت رئیس‌جمهور از عملکرد بطحایی، حواشی اخیر در برخی مدارس و بالاخره برخی فشارها به این وزارتخانه ازدلایلی است که برای این استعفا ذکر شده است. البته شاید این استعفا رازهای مگویی داشته باشد که در آینده بازگو شود. هرچه هست خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش با واکنش‌هایی دربین چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده است.

در همین راستا معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور، در حساب توییتری خود با انتشارعکسی از اقدامات ارزشمند سیدمحمد بطحایی در حذف آزمون‌های زائد ابتدایی، کاهش استرس‌ها و افزایش ساعات ورزش و مهارت‌های زندگی و مهارت حرفه‌ای خصوصا برای دختران، اجرای برنامه‌های گفت‌وگوی بین نسلی تشکر کرد.» به گزارش «ایلنا» بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس و عضو فراکسیون امید نیز اظهار کرد: «وزیر آموزش و پرورش بهتر بود، برای عذرخواهی از فرهنگیان استعفا می‌کرد، تا لااقل به‌عنوان فردی مسوولیت‌شناس، شانس رای آوردن در انتخابات مجلس را داشته باشد.»عبدالله رمضان‌زاده نیز درحساب توییتری خود در واکنش به دلیل اعلام شده برای استعفای بطحایی نوشت: «غیرمنطقی‌ترین دلیل استعفایی که در عمرم شنیده‌ام استعفای وزیر آموزش و پرورش بود. »اصولگرایان نیز در واکنش به این استعفا دلایل مختلفی را بیان می‌کنند. به گزارش جماران، جبار کوچکی‌‌نژاد، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «وزیر آموزش پرورش به علت عدم همکاری هیات دولت با ایشان در جهت حل مشکلات فرهنگیان استعفا داد.» عبدالله گنجی مدیرمسوول روزنامه اصولگرای جوان نیز در حساب توییتری خود نوشت: «سراغ دارم که یک نماینده را برای وزارت از مجلس بیرون بکشند اما سراغ ندارم یک وزیر به عشق نمایندگی، وزارت را ترک کند. شما سراغ دارید؟ منابع، اختیارات و مواهب قابل قیاس نیست.»محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: آقای بطحایی تلاش داشت که بحث‌های مالی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق‌التدریس‌ها، سرباز معلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت.وی اضافه کرد: شاهد بودیم که بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند به خصوص که قبلا در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسوولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود، اما معتقدم همراهی لازم با  ایشان صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش از سوی دولتمردان بود.

پاسخ سخنگوی دولت

به دنبال گمانه‌زنی‌ها از دلایل استعفای بطحایی، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، گفت: من هم گمانه‌زنی‌های مختلف را دیدم. مطالب گوناگون از سوی طیف‌های مختلف مطرح شده بود ولی آنچه اتفاق افتاده مواردی بود که من اعلام کردم. ربیعی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در میان اخبار دیدم، موضوع رتبه‌بندی بود که در دولت یازدهم این مساله مطرح شده بود که من در آن دوران عضو دولت بودم. خوشبختانه امسال ۲ هزار میلیارد تومان با تاکید رئیس‌جمهور برای این طرح در بودجه پیش‌بینی شده است. وی افزود: فکر می‌کنم یکی، دو ماه آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و خوشبختانه دو هزار میلیارد تومان تغییر نخواهد کرد. سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: با توجه به شناختی که از شخصیت آقای بطحایی دارم، فکر می‌کنم هر آنچه در نامه استعفا آمده، همانی است که در ذهن ایشان بوده و اعلام شده است.محمد‌علی بطحایی ششمین وزیری است که در دولت دوازدهم از سمت خود کنار می‌رود. پیش از او مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با استیضاح و سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، محمدشریعتمداری وزیر صمت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با استعفا درسال ۹۷ از دولت جدا شدند. طبق اصل ۱۳۶ قانون اساسی با تغییر و استیضاح نیمی از وزرا رئیس‌جمهور برای ادامه کار باید دوباره برای کل وزیران از مجلس رای اعتماد بگیرد.