همه سخنگوهای دولت

سرانجام پس از نزدیک به یک سال، دولت دوازدهم با انتخاب علی ربیعی پست خالی سخنگویی دولت را پرکرد. دولت از مردادماه سال گذشته پس از استعفای محمدباقر نوبخت بدون سخنگو اداره می‌شد و به همین دلیل با انتقادات بسیاری روبه‌رو بود. محمدباقر نوبخت در سال ۹۲ به‌عنوان سخنگوی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و پس از پیروزی حسن روحانی درانتخابات سال ۹۶ در دولت دوازدهم نیز همچنان در این جایگاه فعالیت می‌کرد تا اینکه در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۷ ازسمت سخنگویی دولت استعفا داد، اما صندلی سخنگویی همچنان خالی بود. طی این مدت بارها اخباری مبنی‌بر گفت‌وگو با علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برعهده گرفتن این پست خالی منتشر شده بود، اما هیچ گاه این خبرها به‌صورت رسمی تایید نشد تا اینکه در نهایت روز گذشته خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرد که ربیعی سمت سخنگویی دولت را برعهده گرفته است.

براساس این گزارش او به‌عنوان دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت انتخاب شده است. روز چهارشنبه هفته گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از انتخاب فردی به‌عنوان سخنگو و ملاقات او با رئیس‌جمهوری خبر داده بود. او همچنین روز گذشته در توییتر خود با تایید خبر انتخاب سخنگوی دولت نوشت: همان‌گونه که چهارشنبه در جمع خبرنگاران دولت گفتم، مراحل مقدماتی تعیین سخنگوی دولت انجام شد و دیروز آقای دکتر ربیعی با رئیس‌جمهوری دیدار و برنامه خود را تقدیم ایشان کردند. ان‌شاءالله مراحل نهایی کار و صدور حکم ایشان هم در هفته آتی انجام خواهد شد. به این ترتیب علی ربیعی بعد از محمدباقر نوبخت، به‌عنوان دومین سخنگوی دولت دوازدهم انتخاب شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم قرار است او در جلسه روز یکشنبه هیات دولت به‌صورت رسمی به‌عنوان سخنگوی دولت معرفی شود. علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابق ) ۱۷ مرداد سال گذشته با ۱۲۹ رای موافق استیضاح و ۱۱۱ مخالف استیضاح و ۳ رای ممتنع حائز کسب اکثریت آرای مجلس نشد و از ادامه کار در دولت یازدهم بازماند. ربیعی طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ بارها ازسوی نمایندگان مجالس نهم و دهم به‌دلیل نوع عملکردش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد سوال قرار گرفت و در همین ارتباط در آذر سال ۹۳ از مجلس نهم کارت زرد گرفت. علی ربیعی ۲۲ اسفندماه سال ۹۶ ازسوی نمایندگان مجلس مورد استیضاح قرار گرفت، اما پس از رای‌گیری از نمایندگان، با ۱۲۴ رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به‌عنوان وزیر کار ابقا شد، اما ۵ ماه بعد یعنی در ۱۷ مرداد سال گذشته در تلاشی ناموفق برای کسب رای اعتماد از خانه ملت، ناکام ماند و در نهایت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خداحافظی کرد.

حالا با انتصاب ربیعی به‌عنوان سخنگوی دولت او پس از یک سال به کابینه بازخواهد گشت. انتخاب ربیعی به‌عنوان سخنگو در شرایطی انجام شده است که طی این مدت بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی کشور با توجه به شرایط ویژه کشور از خالی بودن این پست به‌دلیل نیاز کشور به ارائه اخبار و آمار درست ازسوی منبع رسمی دردولت انتقاد داشتند خصوصا که طی این مدت آمار رسمی تنها ازسوی مرکز آمار کشور اعلام می‌شد حالا با تعیین سخنگوی جدید می‌توان امیدوار بود که این مشکل حل شود. در همین حال یک منبع آگاه نزدیک به سخنگوی جدید دولت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری احتمالی اولین نشست خبری ربیعی در هفته آینده خبر داد.

 

08-02