به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی تلاش‌های بخشی از کابینه ترامپ برای کشاندن ایران به جنگ  را افشا کرد و در این‌باره نوشت: درحالی‌که دولت ترامپ به‌دلیل آنچه تهدید ایران برای نیروهای آمریکایی در منطقه می‌خواند، نقشه جنگ می‌ریزد، یک مقام نظامی انگلیس به خبرنگاران در پنتاگون گفت که او در روزهای اخیر با افزایش تهدید از سوی ایران و متحدان آن در عراق و سوریه مواجه نشده است. اندکی بعد و در واکنش به این موضع، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با رد آن گفت که سخنان ژنرال انگلیسی در تضاد با تهدیدات معتبر شناسایی‌شده از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه است. این تنش علنی کم‌سابقه نشان‌دهنده مشکلی جدی برای دولت ترامپ است که سعی در همراه ساختن افکار عمومی جهان و متحدانش علیه ایران دارد. به‌نوشته نیویورک‌تایمز، در یک سال گذشته واشنگتن همواره مدعی شده است که ایران منافع آمریکا را در خاورمیانه تهدید و از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق، یمن و لبنان حمایت می‌کند که همین موضوع موجب شده تا حوثی‌های یمن دست به اقدامات خصمانه در خلیج‌فارس بزنند. کریس ژیکا، ژنرال انگلیسی که معاونت عملیاتی ائتلاف ضدداعش را نیز عهده‌دار بوده است، می‌گوید: «ما نسبت به فعالیت‌های ایران آگاه هستیم و آنها را رصد می‌کنیم چراکه شرایط کنونی بسیار پرتنش است.» او ادامه داد: «اما هیچ افزایش تهدیدی را ازسوی گروه‌های وابسته به ایران در عراق یا سوریه شاهد نبوده‌ایم.» مقامات اطلاعاتی و نظامی اروپا و آمریکا بر این مهم تاکید کرده‌اند که بخش اعظم اقدامات خصمانه نه در ایران بلکه در واشنگتن- جایی که جان بولتون، مشاور‌ امنیت‌ملی کاخ‌سفید ترامپ را برای مقابله با ایران تحت فشار قرار داده- رخ داده است. در همین حال، یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نامش گفت که «اطلاعات جدید در مورد تهدید افزایش یافته ایران خیلی کوچک (و بی‌اهمیت) بود و در حد این نبود که به‌دلیل آن برنامه نظامی به دستور بولتون طرح شود.»

وی همچنین گفت که هدف نهایی کمپین تحریم‌های اقتصادی از سوی دولت ترامپ کشاندن ایران به درگیری نظامی با آمریکا است.

از ماه مه ۲۰۱۸، دولت ترامپ، آمریکا را از توافق چند‌جانبه هسته‌ای با ایران خارج و اعلام کرد که متحدان واشنگتن باید بین گزینه‌های خرید نفت از ایران و بازار آمریکا یکی را انتخاب کنند. از سوی دیگر در اقدامی بی‌سابقه، سپاه را که بخشی از دولت ایران محسوب می‌شود در فهرست تروریستی آمریکا قرار داده است. براساس گفته برخی از منابع آگاه، دیروز نیز وزارت‌خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار تخلیه تدریجی کارکنان سفارت آمریکا در عراق شد. تلاش‌ها برای تهدید جلوه دادن ایران حتی برای متحدان آمریکا، باورپذیر نیست. آنها کمپینی مشابه علیه عراق به رهبری بولتون را به یاد می‌آورند که با ادعاهای دروغین در مورد برخورداری صدام از تسلیحات کشتار جمعی، به آن دامن زده شد و جنگی فاجعه‌بار را در خاورمیانه آغاز کرد که پیامدهای آن تاکنون پابرجاست. تلاش‌های مایک پمپئو در هفته جاری هم برای به خط کردن کشورهای اروپایی علیه ایران، با استقبال سرد مواجه شد.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه ‌اروپا خواستار کاهش حداکثری تنش‌ها پس از دیدار روز دوشنبه خود با مایک پمپئو شد. یک مقام عراقی نیز گفت که آنها نسبت به اطلاعات آمریکایی‌ها که پمپئو هفته گذشته در سفر به بغداد ارائه کرد، بدگمان هستند. در سپتامبر مقامات دولت ترامپ گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را که تحت حمایت ایران هستند، مسوول پرتاب چند راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در بصره اعلام کردند. چند مقام اروپایی هم به‌طور غیرعلنی اعلام کردند که بولتون و پمپئو در جهت وادار کردن ترامپ به مجموعه‌ای از اقدامات تلاش می‌کنند که آمریکا را پیش از آنکه رئیس‌جمهور بفهمد، در مسیر جنگ قرار می‌دهد. درحالی که ترامپ بارها به‌طور علنی از بی‌میلی خود برای آغاز جنگ در خاورمیانه سخن گفته و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از منطقه شده است، وزیرخارجه و مشاور امنیت‌ملی او موضع بسیار سرسختانه‌ای علیه تهران اتخاذ کرده‌اند و برای پیشبرد آن تلاش می‌کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند ترامپ نسبت به اینکه رویکرد غریزی بولتون به ایران می‌تواند منجر به جنگ شود آگاه است اما بیزاری او از جنگ در بیرون از مرزها، بهترین امید موجود برای کشیدن ترمز تشدید درگیری‌هاست. پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه خبر داده بود که بولتون تلاش می‌کند موافقت ترامپ را برای طرحی کسب کند که براساس آن تا ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به منطقه اعزام شوند و در صورت نیاز برای مقابله با ایران مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال ترامپ یک روز پس از انتشار این خبر جنجالی با رد چنین احتمالاتی آن را اخبار جعلی دانست. برخی از منتقدان ترامپ معتقدند که دولت وی مسوول افزایش تنش‌ها با تهران است. ولی‌ نصر رئیس بخش مطالعات بین‌المللی دانشگاه جان‌هاپکینز می‌گوید: «بحران به‌وجود آمده کاملا توسط دولت ترامپ خلق شده است.» وی افزود: «هیچ‌یک از اعضای دیگر برجام نسبت به استدلال آمریکا برای خروج از برجام متقاعد نشدند و این به‌خاطر سیاست این دولت در قبال ایران است که در سطح مبانی هیچ اعتباری ندارد.» نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید می‌کند که نبود اعتماد میان آمریکا و متحدانش باعث شده که آنها نتوانند نسبت به ادعای واشنگتن در مورد رفتار ایران در منطقه متقاعد شوند. درحالی‌که پاتریک شاناهان، کفیل  پنتاگون با رویکرد محافظه‌کارانه‌تری نسبت به جیمز متیس، در برابر اظهارات بولتون موضع می‌گیرد، اما بسیاری از مقامات نظامی و نمایندگان کنگره نگران افزایش تنش‌ها هستند. متیس که پیش‌تر ریاست پنتاگون را عهده‌دار بود در ماه شهریور و پس از حمله موشکی به سفارت آمریکا در عراق، با خواسته بولتون برای حمله تلافی‌جویانه به ایران مخالفت کرده بود. سث مولتون، قانون‌گذار دموکرات ماساچوست هم هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: «بولتون همین برنامه را برای وارد کردن جورج بوش به جنگ در عراق و افغانستان انجام داد.» او که یکی از افسران نظامی آمریکا در عراق بوده است، همچنین هشدار داد: «به‌عنوان فردی که دو بار به یک جنگ بی‌هدف اعزام شده‌ام شاهد هزینه‌های سیاست‌خارجی فاجعه‌بار بولتون بوده‌ام.» یکی دیگر از زمینه‌های کنونی نگرانی‌ها، آن است که دولت ترامپ پرهزینه‌ترین هشدار را به مقامات ایرانی داده است. این امر موجب می‌شود تا شانس ایجاد یک تقابل نظامی در پی خطای محاسباتی به‌شدت افزایش یابد.