این طرح حاوی یک ماده واحده و دو تبصره است که هر کدام از این موارد دیروز به تصویب مجلس رسید و بر این اساس، اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تنها یک گام با قانونی شدن فاصله دارد و آن مهر تایید شورای نگهبان بر این مصوبه مهم مجلس دهم است.

براساس ماده واحده این طرح که در واقع به اصلاح قانون تابعیت می‌پردازد، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، پیش از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی و به درخواست مادر ایرانی، به تابعیت ایران در می‌آیند.همچنین این فرزندان، پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند. البته در صورت نداشتن مشکل امنیتی که تشخیص آن بر عهده وزارت اطلاعات گذاشته شده است، به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

همچنین در این ماده واحده برای پاسخ به استعلام امنیتی محدودیت زمانی تعیین شده است. بر این اساس پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود. نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی اقدام کند. براساس تبصره نخست این طرح، در صورتی که پدر یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح خواهد بود. همچنین در تبصره ۲ این طرح تصریح شده است که افراد فاقد تابعیتی که خود یا حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند می‌توانند بعد از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوء‌پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

در جریان بررسی این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات‌رئیسه مجلس جهت رفع ابهام و ثبت در مذاکرات مجلس، توضیح داد که منظور از ازدواج در این طرح، ازدواج شرعی است. البته دیروز طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که ارائه صیغه‌نامه برای اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی کفایت می‌کند.قاضی‌زاده هاشمی همچنین تاکید کرد که این قانون مانع اجرای بند چهار ماده ۹۷۶ قانون مدنی نیست و تبصره ۲ آن را نسخ نمی‌کند. در ماده ۹۷۶ قانون مدنی شمول تابعیت ایران تصریح شده که در بند چهارم آن به افرادی اشاره شده که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده به وجود آمده‌اند. پیش از اقدام دو روز اخیر مجلس دهمی‌ها برای قانونی کردن انتقال تابعیت از مادر ایرانی، بررسی‌های کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نشان داده بود که در ۲۶ کشور جهان بین زن و مرد نابرابری در اعطای تابعیت به فرزندانشان وجود دارد و از این تعداد تنها ۶ کشور از جمله سومالی، سوازیلند، برونئی دارالسلام، کویت، لبنان و ایران هستند که تابعیت فرزند از مادر را به رسمیت نمی‌شناسند؛ این موضوعی است که دیروز موافقان این لایحه نیز به آن اشاره کردند. این لایحه در شرایطی تصویب شد که مخالفان آن معتقد بودند که این لایحه ابعاد امنیتی دارد، اما موافقان تاکید کردند که این لایحه صدمه‌ای به امنیت و تمامیت ارضی کشور وارد نمی‌کند.