دیدار رئیسی با مراجع عظام

رئیس قوه‌قضائیه در این دیدارها با مراجع عظام تقلید به آنان اطمینان داد با اجرای برنامه اصلاح و تحول در دستگاه قضایی، مطالبات بحق مردم از جمله کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، کاهش جمعیت زندانیان و تکریم ارباب رجوع محقق شود.

براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، آیت‌الله مکارم‌شیرازی صبح دیروز در دیدار آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه با ایشان، با بیان اینکه دستگاه قضا آبروی نظام است، بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای آسیب‌شناسی و اقدام لازم جهت رفع مشکلات اساسی قوه‌قضائیه تاکید کرد.این مرجع تقلید با بیان توصیه‌هایی مهم خطاب به رئیس و دیگر مسوولان دستگاه قضا، تصریح کرد: قوه‌قضائیه آبروی نظام اسلامی به‌شمار می‌آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می‌دهد. او با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه‌قضائیه گفت: یکی از مشکلات مهم موجود دستگاه قضا، روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها است که البته این موضوع معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده‌ها و تشریفات دست و پاگیر است که گاهی سبب می‌شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرف‌نظر کنند.

آیت‌الله مکارم زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متاسفانه دادگاه‌ها در این زمینه اصل را بر ایسار زوج می‌گذارند و فرد را زندانی می‌کنند تا اعسار خود را ثابت کند؛ در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصا در مورد جوانان. این مرجع تقلید خطاب به رئیس قوه‌قضائیه عنوان کرد: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.

رئیسی نیز با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به‌ویژه درخصوص زندانیان مهریه، با تاکید بر ضرورت تلاش در جهت کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرا نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رئوس برنامه‌های تحول دستگاه قضایی در دوره جدید، قرار دادن آرای قضات در معرض تحلیل حقوقدانان و فضلا است تا شاهد اتقان هر چه بیشتر آرای صادره از سوی محاکم باشیم.

همچنین آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز در دیدار رئیس قوه‌قضائیه، کثرت ورودی پرونده‌ها را امری نامطلوب دانست و بر لزوم رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها و پیشگیری از جرایم تاکید کرد. رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز تاکید کرد: قوه‌قضائیه در میان سایر دستگاه‌ها نزدیک‌ترین نسبت را با حکومت دارد و مردم نیز بحق انتظار تحول در این دستگاه را دارند. امیدواریم این انتظار مردم با دعای خیر مراجع از جمله حضرت‌عالی و راهنمایی‌های ارزنده‌تان محقق شود.