آیت‌الله جوادی آملی در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که عصر امروز در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، اظهار داشت: گرچه حوادث و مشکلات زیاد است اما یک بیان نورانی در قرآن کریم وجود دارد که تأکید می‌کند هرگز مشکلات به‌اندازه آسانی‌ها نیست؛ می‌فرماید « فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا*إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، این «یسر» که بی الف و لام تکرار شده یعنی هر جا سختی باشد در مقابل آن دو برابر آسانی خواهد بود، این را ما در جنگ و تحریم و سایر حوادث دیدیم، خدای ما چنین خدایی است! منتها شما باید بگردید و راه آن را پیدا کنید.

وی افزود: در شب جنگ بدر اصحاب دیدند که پیامبر(ص) کنار درختی تا صبح با آرامش به زمزمه و مناجات مشغول است گویا اصلاً فردا جنگی در کار نیست، چراکه پیامبر(ص) یقین داشت که خداوند هرگز دین خود را رها نمی‌کند، امروز نیز این دین همان دین است، منتها ما وظیفه‌داریم مراقب باشیم که بیراهه نرویم، ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم، همه مشکلات از خود ماست؛ مادامی‌که دست خود را نبندیم و بیراهه نرویم، خداوند نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در صلوات شعبانیه یک بیان نورانی وجود دارد که حضرت سجاد(ع) به ما یاد می‌دهد از ذات اقدس اله بخواهید که «اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعا مُشَفَّعا وَ طَرِیقا إِلَیْکَ مَهْیَعا» طریق شریعت، طریق مَهیَع است، طریق مَهیَع آن راه باز و وسیع را می‌گویند که در آن هیچ مانعی برای هیچ‌کسی در هیچ زمانی وجود ندارد. ازاین‌رو احدی نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانستم این راه را بروم، فرمود پیغمبر چنین راهی را در اختیار شما قرار داده است، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید برای من مانعی وجود داشت؛ پس ما می‌توانیم و هرگز نباید وجود دشمن یا تحریم و دیگر مسائل را بهانه کنیم، اگر پیمودن این مسیر مقدور نبود که از ما نمی‌خواستند این دعا را بخوانیم، پس راه وجود دارد.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل قوه قضاییه پرداخته و بیان کرد: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده».

وی خاطرنشان کرد: به پیامبر(ص) گزارش رسید که یکی از کارگزاران شما رشوه دریافت کرده است، پیامبر دستور تحقیق داد، وقتی اثبات شد، از آن شخص سؤال کرد و آن شخص گفت من هدیه دریافت کرده‌ام! پیامبر فرمود آن روز که دیگر در این منصب نباشی بازهم از این هدایا دریافت خواهی کرد؟ شخص گفت نه! پیامبر فرمود پس بفهم که این رشوه‌ای است که به نام هدیه به تو داده‌شده است! اساساً کار نفس مسوله همین است که تمام گناهان را در زرورقی زیبا پنهان می‌کند و آن‌ها را برای انسان زیبا نشان می‌دهد.

مرجع تقلید شیعیان بازنگری در برخی قوانین را لازم دانسته و تصریح کرد: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی‌تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

آیت‌الله جوادی‌آملی در توصیه‌هایی مهم و راهبردی به قوه قضائیه عنوان کرد: دو کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم‌صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایستی تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.

وی در ادامه جلوگیری از سوءاستفاده برخی از خلأهای قانونی را مورد تأکید قرارداده و اظهار داشت: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلأهای قانون را می‌شناسند رخ‌داده باشد. وظیفه قوه قضا این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوءاستفاده‌ها از خلأهای قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک‌گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

وی تأکید کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کارها صوت بگیرد تا حق مسلم اکثری اعضای دستگاه قضایی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.