تعیین هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها

بر این اساس به جنابعالی ماموریت می‌دهم تا ریاست «هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط را به شرح زیر به عهده گرفته و ظرف مدت شش ماه «گزارش ملی» این رخداد را ارائه کنید. رئیس‌جمهوری در این حکم با بیان لزوم اطلاع عموم از این گزارش خواستار آن شد تا محورهای علل و عوامل مرتبط با آمادگی و مدیریت سیلاب در حوزه‌های هواشناسی و اقلیم‌شناختی، محیط‌زیستی، زیرساختی، مدیریت منابع آب و سازه‌های آبی، وضعیت مدیریت بحران، امداد و نجات و ارتباطات بحران پس از وقوع سیلاب، ابعاد اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی و مدیریت ریسک و بیمه سیلاب، اصلاحات ساختاری و قانونی برای افزایش تاب‌آوری و توان ملی در مدیریت سیلاب به اطلاع عموم برسد.

رئیس‌جمهوری همچنین در این حکم تاکید کرد: هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها موظف است از ظرفیت‌های استادان، پژوهشگران، متخصصان و صاحب‌نظران کشور-بالاخص دانشگاه‌ها و مراکز علمی مناطق و استان‌های وقوع سیلاب -استفاده کند و تجارب جهانی در بررسی سیلاب و اصلاحات معطوف به افزایش تاب‌آوری در مقابل این پدیده را نیز در جریان بررسی و ارائه گزارش نهایی مورد توجه ویژه قرار دهد. کلیه دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط در سطوح ملی، استانی و محلی موظفند با این هیات همکاری کرده و هر گونه اطلاعات مورد نیاز را فراهم کنند.

اعضای این هیات عبارتند از دکتر علی‌اکبر آقا کوچک (عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر حسن احمدی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، دکتر علی اردلان (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر بهرام ثقفیان (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر هادی خانیکی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر محمدرضا ذوالفقاری (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی)، دکتر حسین سراج‌زاده (عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی)، دکتر محمود شفاعی‌بجستان (عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران)، دکتر محمدمهدی عزیزی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، دکتر بهلول علیجانی (عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی)، دکتر محمد فاضلی (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر سید فرشاد فاطمی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر سیدمصطفی محقق داماد (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر سیدباقر مرتضوی (عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر سعید مرید (عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر علینقی مشایخی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر سیده فاطمه مقیمی (عضو اتاق بازرگانی ایران)، دکتر رضا مکنون (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر)، دکتر شروین ملکی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر مهدی هداوند (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی).

دومین جلسه تامین منابع مالی جبران خسارات سیل

همچنین روزگذشته دومین جلسه نحوه تامین منابع مالی برای جبران خسارات سیل در هفته جاری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه اولویت نخست دولت در مدیریت بحران ناشی از سیل را پرداخت هزینه خسارات، تعمیر و ساخت مسکن برای مردم سیل‌زده عنوان کرد و گفت: تامین اسباب و وسایل زندگی مردم نیز از اولویت‌های مهم است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و باید در زمانی کوتاه پرداخت کرد.

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به اینکه کسب‌و‌کار مردم نیز در مناطق سیل‌زده دچار آسیب و خسارت شده است، خاطرنشان کرد: کسب‌و‌کار مردم در مناطق سیل‌زده به‌خصوص در بخش کشاورزی متحمل خسارات زیادی شده است که براساس شاخص‌هایی که به تصویب هیات دولت رسیده است، این خسارات نیز باید در کوتاه‌ترین زمان حداکثر طی دو ماه جبران شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز به‌عنوان فرماندهی مدیریت بحران سیل در این جلسه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر و روزانه برای برآورد خسارات ناشی از سیل ارائه کرد و گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که خسارات ناشی از سیل اخیر در استان‌های مختلف به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

۱۱ استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی

در همین حال به گفته رئیس سازمان امداد و نجات، امدادرسانی در خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان همچنان ادامه دارد. مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در تشریح عملیات سیل و آب‌گرفتگی از ٢٤ تا ٢٧ فروردین ۹۸ اظهار کرد: ١١ استان ایلام، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان، هرمزگان و یزد، درگیر سیل و آب‌گرفتگی هستند. ازسوی دیگر سامانه بارشی جدید که تا اوایل هفته آینده در کشور فعال خواهد بود، حداقل هفت استان را درگیر بارندگی همراه با باد و توفان خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این موج جدید در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، زنجان، اردبیل، گیلان، جنوب شرق ایلام و شمال غرب چهار محال و بختیاری با شدت کمتر فعالیت می‌کند.

همچنین در پی انتشار اخباری مبنی‌بر وقوع سیل در اردیبهشت‌ماه در بیشتر مناطق کشور، احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، این خبر را مردود دانست.  به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: این ادعا که در دهه اول اردیبهشت‌ماه بارش‌های سیل‌آسا خواهیم داشت، اصلا صحت ندارد و تا دو هفته بعد «بارش سنگینی» در ایران نداریم و هیچ خطری متوجه مردم نیست. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که دوره فعالیت سامانه بعدی بارشی چه زمانی خواهد بود، گفت: هفته بعد یک سامانه فعال خواهد بود که انتظار بارش‌های سنگینی از آن نداریم البته اطلاعات دقیق‌تر طی روزهای آینده منتشر می‌شود.