متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران،با سلام و تحیت، در پاسخ به مرقوم شماره ۶۳۶ – ۹۸/ م مورخ ۱۸/ ۱/ ۱۳۹۸ آن‌جناب اشعار می‌دارد: خسارت‌های مالی ناشی از سیل ویرانگر به‌ویژه در چند استان بسیار سنگین و مصیبت‌بار است و لازم است به‌طور جدی از سوی دستگاه‌های مسوول پیگیری و جبران شود. البته کمک‌های مردم و نهادهای انقلابی و دستگاه‌های متعدد دولتی و نظامی در این ایام حقا چشمگیر و موجب سپاس و قدردانی است؛ ولی این کمک‌ها نمی‌تواند خسارت‌های وارده به آحاد مردم به‌ویژه کشاورزان و صاحبان کشتزارهای سیل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفا در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است بنابراین تاکید می‌شود که دولت سریعا از محل‌هایی همچون:

* پنج درصد مقرر در بودجه عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه

* جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی

* بیمه‌ها و تسهیلات بانکی

اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تایید این‌جانب خواهد بود. لازم می‌دانم توصیه‌های زیر را برای جریان بهتر کارها مطرح نمایم:

۱- فرماندهی واحد برای مدیریت یکپارچه، هماهنگی، انسجام، پیگیری، نظارت و پاسخگویی نسبت به اقدامات پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی ایجاد شود.

۲- پایگاه اطلاعات جامع و قابل اتکا از کلیه عناصر حقیقی و حقوقی متاثر از سیلاب اخیر با قابلیت برآورد دقیق خسارات و نیازها و رصد کلیه خدمات و کمک‌های دریافتی از مبادی مختلف در اسرع وقت ایجاد شود.

۳- برنامه اقدامات با اولویت‌بندی و زمان‌بندی مشخص تهیه و تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و انقلابی و مردمی با تعیین مسوولیت‌ها تهیه و به اجرا گذاشته شود.

۴- اقدامات لازم برای تامین نیازها و مایحتاج عمومی و فوری افراد متاثر از سیلاب خصوصا تامین خسارات کشاورزان در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد.

۵- به‌منظور رونق کسب‌وکار در مناطق سیل‌زده حداکثر استفاده از ظرفیت‌های مناطق مذکور برای بازسازی صورت پذیرد. ضمن اینکه تدابیر لازم و فوری برای بازسازی و تعمیر سریع و ایمن واحدهای آسیب‌دیده مسکونی و تجاری و تولیدی به اجرا گذاشته شود.توفیقات همه دست‌اندرکاران را مسالت می‌نمایم.

 

سیّد علی خامنه‌ای ۲۳ فروردین ۱۳۹۸