جلسه ویژه بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه شده در این جلسه افزودند: خدمات انجام‌گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسوولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده، از نکات قابل‌توجه این حادثه بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در کنار این نکات اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد که آن هم مساله پیشگیری از ویرانی‌ها و خسارات است که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد؛ زیرا سیل قابل‌جلوگیری نیست؛ اما ویرانی و خسارت قابل‌جلوگیری است.

ایشان افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تاثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از این‌گونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.

رهبر انقلاب اسلامی «لایروبی رودخانه‌ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل‌ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تاکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرح‌های مختلف آینده از جمله سد‌سازی‌ها، راه‌سازی‌ها، احداث راه‌آهن و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده‌نگری لازم و جامع انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع پیگیری جدی تصمیم‌های اتخاذشده در حادثه سیل در استان‌های مختلف را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: در حادثه اخیر، مردم واقعا کمک کردند و روحیه بسیج‌شوندگی مردم برای خدمت فوق‌العاده است که باید از این روحیه استفاده شود؛ ضمن آنکه همکاری خوبی میان مردم و مسوولان به‌وجود آمد.

ایشان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کردند: در قضیه سیل اخیر صدا و سیما، انصافا عملکرد خوبی داشت.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره حادثه ویرانگر سیل شیراز

همچنین در پی حادثه ویرانگر سیل شیراز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ششم فروردین‌ماه در پیامی به امام‌ جمعه شیراز، ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای دژکام امام‌جمعه محترم شیراز دامت‌توفیقاته

با سلام و تحیت،

حادثه تاثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسوولان دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام‌ وظیفه کنید.

دستور فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

از سوی دیگر، در پی حادثه سیل ویرانگر در استان‌های گلستان و مازندران و نیاز مبرم سیل‌زدگان به کمک‌های نیروهای مسلح، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ سوم فروردین‌ماه به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود. متن دستور فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسمه‌تعالی

سردار سرلشکر باقری رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح

 «برابر اطلاع، سیل زدگان دو استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمایید علاوه‌بر آنچه تاکنون در آن مناطق به‌کار گرفته شده است امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل کنند. گزارش اقدام را بفرستید.»

پیام رهبر انقلاب به مناسبت سیل ویرانگر گلستان و مازندران

همچنین در پی حادثه سیل ویرانگر در استان‌های گلستان و مازندران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سوم فروردین‌ماه در پیامی با ابراز تاسف عمیق از خسارات وارده، بر کمک‌های مردمی و ورود دستگاه‌های عمومی به امداد مردم آسیب‌دیده تاکید کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «حادثه سیل ویرانگر در استان‌های گلستان و مازندران که خسارت‌های سنگین به خانه‌ها و مزارع وارد ساخته و لطمه سختی به شهرها و روستاها به‌ویژه آق‌قلا وارد ساخته است، موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب شد. کمک‌های مردمی و ورود دستگاه‌های عمومی به عرصه امداد و جبران خسارت‌ها وظیفه مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند. مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش هستند. همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه استان‌های کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما به‌ویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند، صبر دهد و با لطف خود سختی‌ها را جبران فرماید.»