این شبکه قطری در گزارش خود می‌نویسد: در روزهای گذشته ایران و اردن پیام‌های مثبت دیپلماتیکی رد و بدل کرده‌اند و ارسال این پیام‌ها از زمانی آغاز شده که امان شهادت تعدادی از سربازان ایرانی در حمله تروریستی سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت. در همین راستا وزارت خارجه اردن در نشست ورشو اعلام کرد که اولویت این کشور حل اختلاف اسرائیل و فلسطین و پایان دادن به اشغال این سرزمین است نه مقابله با نفوذ ایران. در مقابل، ایران ۳ شهروند اردنی بازداشت شده در ایران را که به اشتباه وارد آب‌های این کشور شده بودند، آزاد کرد. همچنین مجتبی فردوسی‌پور، سفیر ایران در امان در دیدار با عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن اعلام کرد که ایران با نهایت احترام با شهروندان اردنی بازداشت‌شده در تهران رفتار کرده است.

در این گزارش آمده است: بازگشایی مرز اردن با سوریه، بالا بردن سطح نمایندگان دیپلماتیک این کشور در دمشق، بازگشایی گذرگاه الکرامه و همچنین امضای توافقات تجاری با عراق فرصتی برای اردن پیش آورده است تا بحران اقتصادی خود را پشت سر بگذارد؛ اما مشکلی که اردن برای گسترش روابط اقتصادی خود با عراق و سوریه با آن مواجه است، این است که برای تحقق این امر رضایت ایران لازم است؛ زیرا ایران در دو کشور عراق و سوریه نفوذ دارد.

کارشناسان بر این باورند که در اوضاع کنونی هم ایران و هم اردن نیازمند این هستند که روابط خود را به هم نزدیک کنند؛ زیرا تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر روی ایران فشار زیادی ایجاد کرده است و ایران اکنون به‌دنبال کشف راه‌های جدید است. الجزیره در ادامه می‌نویسد که اردن از طریق این پیام‌های مثبت می‌خواهد به تهران اعلام کند که به‌دنبال ایجاد تنش با تهران نیست و موضع آنان همسو با راست‌گرایان اسرائیلی یا محور سعودی نیست. اردن از طریق این مواضع همچنین می‌خواهد ۱۵ توافق تجاری خود با بغداد را حفظ کند. جمانه غنیمات، وزیر اطلاع‌رسانی اردن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که روابط دیپلماتیک اردن با تمام کشورها از جمله ایران، ترکیه و کشورهای همجوار عربی متوازن است.