واکاوی نگاه آمریکا به عربستان و امارات

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس که صبح دیروز در محل کتابخانه ملی برگزار شد، جنگ ادراکی برای تحریف وقایع و تاریخ را از راهبردهای اصلی دشمن ذکر کرد و افزود: خاکریز فرهنگی و تاریخی کشور امروز در کتابخانه‌هاست و باید با سیاست‌های هوشمندانه و خلاقانه پای جوانان بیش از پیش‌به کتابخانه‌ها باز شود. او تاکید کرد: باید از هر فرصت و ظرفیتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و در اختیار قرار گرفتن کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب اسلامی، اخلاق، علم و تاریخ استفاده کرد.

شمخانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دفاع‌مقدس که امروز شما کتب و تاریخ شفاهی آن را رونمایی می‌کنید، پژواک منحصر به فرد و مستمر شکست آمریکا در منطقه و جهان است. او با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سرمایه فرهنگی یک کشور آزادی و استقلال آن است، اظهار کرد: طنین مداوم این فرهنگ ارزشمند امروز از سوریه، عراق و یمن هم به گوش می‌رسد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: هر چند آمریکا، غرب و کشورهای مرتجع منطقه عناصر تروریست و مزدور را به خدمت گرفتند تا ریشه مقاومت اسلامی را بخشکانند. اما جوانان مقاومت، ارتش سوریه، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن و مدافعان حرم نشان دادند که غرب محور عالم نیست و مجسمه کاغذی که از قدرت آمریکا ساخته شده به سادگی قابل فروپاشی است.

شمخانی تاکید کرد: امروز جهان به این واقعیت پی برده است که در نبرد اراده‌ها، خون بر شمشیر پیروز است. او خاطرنشان کرد: پیام مهم امام خمینی به جهان این بود که همیشه ملت‌ها پیروز اصلی میدان منازعات هستند و این پیام امروز تبدیل به فرهنگ، برنامه عمل و استراتژی موفقیت ملت‌های مستقل شده است. شمخانی افزود: مبتنی بر همین پیام بیش از ۴ سال بمباران، جنایت و وحشی‌گری عربستان، آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی برای تصرف یمن و به اسارت گرفتن مردم آن ناموفق بوده است.  نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به شکست جریان تروریست تکفیری در منطقه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تهدید جهان اسلام نیز که حاکم کردن تروریست‌های تکفیری بر سرزمین‌های اسلامی بود با جانفشانی جوانان تربیت یافته در فرهنگ مقاومت شکست خورده است.

تمسخر عربستان و امارات از سوی ترامپ

او در ادامه افزود: درحالی‌که انقلاب اسلامی تقویت‌کننده فرهنگ غیرت و شجاعت در بین مردم ایران زمین بوده است؛ ترامپ و حتی نوچه‌های او، فرعون‌مآبانه کشورهای عربستان و امارات را شبانه‌روز تمسخر و تحقیر می‌کنند که شما بدون ما چیزی نیستید و یک روز هم بدون حمایت آمریکا توان مقاومت و ایستادگی ندارید. اشاره شمخانی به سخنان دونالد ترامپ، در جمع حامیانش در شهر ساوتهیون در ایالت می‌سی‌سی‌پی است که اوایل مهر ماه تاکید کرد: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم «پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید.» لیندسی گراهام سناتور آمریکایی نیز در یک مصاحبه اظهار کرد: اگر به خاطر آمریکا نبود، آنها در عربستان سعودی ظرف یک هفته مجبور می‌شدند فارسی صحبت کنند.

ناکامی در ائتلاف‌سازی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، ناکامی‌های ترامپ در ایجاد ائتلاف ضدایرانی در کنار توسعه اختلافات درونی بین کشورهای عربی منطقه و شکست اجلاس ورشو برای ائتلاف‌سازی علیه ایران خارج از سازمان ملل و ده‌ها موضوع مشابه دیگر را از مجموعه واقعیت‌هایی ذکر کرد که نشان می‌دهد مسیری غیر از ناکامی و شکست در انتظار آمریکا و هم‌پیمانانش قرار ندارد. او تاکید کرد: پیش‌بینی ما در مورد متحدان آمریکا در منطقه این است که اگر سیاست پناه بردن آنان به دشمنان اسلام ادامه یابد، با خیزش شهروندان تحقیر شده‌شان مواجه خواهند شد.

سیاست‌های آمریکا رو به افول است

شمخانی با بیان اینکه، بدون شک ورود آمریکا و غرب به مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق نیز ناشی از نقش محوری ایران در ثبات‌سازی منطقه‌ای و توانمندی‌های رو به توسعه ایران در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود، گفت: آنان به خیال خام خود در تلاش بودند که ضمن متوقف‌سازی توان هسته‌ای ایران، دستاوردهای ارزشمند و قدرت بازیگری ایران را در منطقه مهار کنند که با تدبیر رهبر معظم انقلاب در هر دو مورد ناکام ماندند. نماینده مقام معظم رهبری افزود: چهل سال است که به برکت انقلاب اسلامی پرچم سلطه‌گری آمریکا و غرب در منطقه به زیر آمده و تا به امروز نبرد جانانه بین این دو جبهه با موفقیت رو به فزونی جبهه مقاومت جاری است. شمخانی گفت: پیش‌دستی و برتری جبهه ثبات‌خواهان و ثبات‌سازان در برابر جبهه تروریست‌سازان و حامیان بی‌ثباتی، پیام‌آور این واقعیت است که سیاست‌های آمریکا مسیر رو به افولی را طی می‌کند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس بیان‌کننده این واقعیت است که بعد از ۴۰ سال وقتی به نقشه سیاسی منطقه می‌‌نگریم ابزارهای سیاسی و نظامی آمریکا چون صدام و داعش و دیگر عوامل مزدورش نابود شده و قدرت برآمده از فرهنگ مقاومت رو به فزونی و پیشروی است.

درباره موشک با کسی مشورت نمی‌کنیم

دریابان شمخانی در ادامه و در جمع خبرنگاران درباره تهدید آمریکایی‌ها به تحریم بیشتر ایران در پی رونمایی از شهر موشکی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره برد، قدرت تخریب، دقت و سرعت آماده‌سازی به‌عنوان چهار محور توانمندسازی قدرت موشکی با هیچ کشوری مشورت نمی‌کند و از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد. او افزود: فقط نیاز‌های دفاعی ما دیکته می‌کند که در برنامه دفاعی و موشکی چه کاری را باید انجام دهیم.

FATF

شمخانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقض تعهدات برجامی اروپا و مشروط کردن ساز و کار «اینس‌تکس» به تصویب FATF افزود: این موضوع جدیدی نیست که نسبت به مسائل مرتبط با امنیت ملی، عناصری در داخل باشند که مدافع یا مخالف یا مروج آن باشند. ما در ۴۰ سال انقلاب این وضعیت را داشتیم. ما نهادهای قانونی روشنی در بحث‌های امنیتی، قانونی و مشورتی و ... داریم که هر یک در مسیر قانونی خود به وظایفشان عمل می‌کنند. امیدواریم در این کشاکش که جمهوری اسلامی ایران همه وظایفش را انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای چهاردهمین بار آن را تایید کرده است، بتوانیم حق ملت ایران را برگردانیم که این محقق خواهد شد.

حضور ایران در سوریه

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم، تصریح کرد: جلز و ولزها و سفرهای بی‌فایده نتانیاهو تاثیری در این حضور ندارد. علی شمخانی درباره حضور ایران در سوریه تاکید کرد: حضور ایران در سوریه مبتنی بر درخواست دولت سوریه است. ۴۰ سال است که نبرد در دو جبهه وجود دارد، یک جبهه بی‌ثبات‌سازان و بی‌ثبات خواهان و جبهه ثبات‌سازان و ثبات خواهان. امروز کفه ترازو و شاقول سنجش بین اینکه کدام یک از دو گروه در طول ۴۰ سال موفق بودند مشخص می‌کند که بی‌ثبات خواهان و بی‌ثبات‌سازان هیچ کارنامه‌ای جز شکست ندارند و این در پهنه جغرافیای منطقه نفت‌خیز ما کاملا روشن است.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران در محور ثبات‌سازی و ثبات خواهی به دعوت دولت سوریه و در جهت کمک به مردم به سوریه رفته و در آنجا مستقر است و تا زمانی که دولت سوریه خواهان این وضعیت باشد، بقا پیدا خواهد کرد و این جلز و ولز و این سفرهای بی‌فایده و حرف‌های بی‌عمل نتانیاهو تاثیری در این بقا نخواهد داشت.