او در بخش دیگری ازاین گفت‌وگو گفت: طبق اسناد و مدارک ایران جزو ۲۰ کشور اول مهاجر فرست نیست و خارج از این لیست قرار دارد. ولی طبق آماری که داریم افرادی که بحث مهاجرت را مطرح کرده‌اند و متقاضی این موضوع بوده‌اند حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند و از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر دارای برنامه قبلی جهت مهاجرت بوده‌اند. پناهی‌آذر در ادامه این گفت‌وگو درپاسخ به این سوال که ایرانیان خارج از کشور بر اساس آمار به دست آمده بیشتر در کدام کشورها ساکن هستند، گفت: حضور ایرانیان در آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و سوئد بیشتر است. حدود ۴۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند ولی متاسفانه به علت بسته بودن دفاتر کنسولی اتباع دو کشور به خصوص ایرانیان ساکن در کانادا با مشکلات جدی مواجه هستند. ما در مذاکراتی که با کانادایی‌ها داشتیم بر این موضوع تصریح کردیم که این زمینه فراهم شود که هر چه زودتر بخش کنسولی سفارتخانه‌های دو کشور کار خود را آغاز کند.

معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چندی پیش بین ایران و عربستان نیز توافقی حاصل شد که دفاتر کنسولی دو کشور راه‌اندازی شود، ولی به‌نظر می‌رسد هنوز این موضوع اجرایی نشده است. علت آن چیست، گفت: اجرایی نشدن این موضوع به رفتار طرف مقابل یعنی عربستان باز می‌گردد. در توافقی که دو کشور با یکدیگر داشتند، قرار شد دفتر کنسولی ایران در جده فعال شود و ما حتی در این زمینه مسوول دفتر خود را معرفی کردیم، ولی آنها تاکنون ویزایی صادر نکرده‌اند. عربستان نیز در همان ابتدا مطرح کردند که دفتر کنسولی‌شان را در مشهد ایجاد کنند که ما با آن مخالفت نکردیم، ولی هنوز اقدامی عملی از سوی آنها صورت نگرفته و همچنان پیگیر هستیم که این زمینه فراهم شود که دفاتر کنسولی ایجاد شود.

آخرین وضعیت اسدالله اسدی

حسین پناهی‌آذر در مورد آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که محل ماموریتش وین بود ولی در آلمان بازداشت شد و سپس به درخواست دولت بلژیک به بروکسل استرداد شد گفت: بعد از بازداشت آقای اسدی به دولت‌های آلمان، بلژیک و اتریش به‌خاطر این موضوع اعتراض کردیم؛ چراکه ایشان در حال بازگشت به محل ماموریت‌شان بودند و براساس ماده ۴۰ کنوانسیون وین دارای مصونیت بودند، لذا نباید دستگیر می‌شدند. ماده ۴۰ این کنوانسیون تصریح می‌کند دیپلماتی که مقیم یک کشور است، در زمان عزیمت به محل ماموریتش از مصونیت برخوردار است بنابراین از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، اصل بازداشت آقای اسدی مغایر با قوانین بین‌المللی است. در حال حاضر پرونده ایشان در  بلژیک مراحل قضایی را طی می‌کند، همکاران کنسولی ما نیز در حال پیگیری وضعیت ایشان هستند، سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اتریش، آلمان و بلژیک نیز از همان ابتدای کار یکسری تسهیلات را برای ایشان فراهم کردند ولی باز هم تاکید می‌کنم که از نظر ما این بازداشت غیرقانونی است؛ چراکه ایشان دارای مصونیت بودند. وی افزود: تا آنجا که می‌دانم پرونده ایشان هنوز به مرحله رسیدگی دادگاه نرسیده است، ایشان تفهیم اتهام شده‌اند، وکلایشان نیز در حال مطالعه پرونده و تدوین لایحه دفاعیه برای ایشان هستند ولی هنوز دادگاهی برگزار نشده است.

اصطلاح دوتابعیتی درست نیست

او در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد آمار دقیق دوتابعیتی‌ها در ایران گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم و همان‌طور که اشاره شد وزارت خارجه از این موضوعات از طریق قوه‌قضائیه و سفارتخانه‌های خارجی که شهروندشان در ایران دچار مشکل شده آگاه می‌شود. مساله‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنم این است که شاید اصطلاح دوتابعیتی اصطلاح درستی نباشد؛ چراکه بیشتر به آن معناست که فردی دوتابعیت دارد و این موضوع برای دو کشور که محل زندگی آن فرد است، مورد قبول واقع شده است. در حالی که ما طبق قانون فعلی کشورمان فقط تابعیت ایرانی را داریم و اگر کسی بخواهد تابعیت دیگری بگیرد باید از تابعیت ایران خارج شود، سند خروج بگیرد و بعد از آن برای کسب تابعیت کشور دیگری اقدام کند و تا وقتی این کار را انجام نداده و بدون اطلاع ایران تابعیت جای دیگری را گرفته، از نظر ایران او همچنان تابعیت ایران را دارد و تابعیت دیگر مورد پذیرش ایران نیست.