به گزارش «ایسنا» بندر بن‌سلطان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در بخش چهارم گفت‌وگوی طولانی خود با روزنامه ایندیپندنت عربی چاپ لندن در پاسخ به سوالی در رابطه با قطر و حمد بن‌جاسم، نخست‌وزیر پیشین این کشور گفت: «کاری که قطر در زمان برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه آمریکایی در کشورش با ما کرد حتی ایران که به‌دلیل حمایت‌هایمان از صدام دشمن ما بود، با ما نکرد.» وی که سال‌ها سفیر ریاض در واشنگتن نیز بوده در رابطه با موضع ایران درباره جنگ آزادسازی کویت گفت: «در جریان تصویب قطعنامه سازمان ملل در رابطه با آزادسازی کویت در نیویورک گردهم آمده بودیم، در آن زمان به‌طور اتفاقی با علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت ایران دیدار کردم، به او گفتم که ما عازم آزادسازی کویت هستیم و از آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اتحاد جماهیر شوروی درخواست کرده‌ایم که با قطعنامه سازمان ملل مخالفت نکنند، موضع ایران در این رابطه چیست؟ او گفت: «صددرصد شما را تایید می‌کنیم.»

بندر بن‌سلطان افزود: «سعود الفیصل، وزیرخارجه وقت عربستان به من گفت که آیا به‌نظر تو این «تقیه» است یا ایران در این مساله جدی است؟ به او گفتم که بر اساس منطق، ایران هر چیزی که علیه صدام باشد را تایید می‌کند.»

وی که ریاست شورای امنیت ملی عربستان تا پیش از انحلال آن را نیز برعهده داشت، در ادامه گفت: «دو روز بعد در مقر سازمان ملل یک خبرنگار غربی از علی‌اکبر ولایتی پرسید که آیا شما موافق هستید که آمریکا برای آزادی کویت نیروهایش را به عربستان بفرستد؟ ولایتی پاسخ داد که ایران هرگونه دخالت نظامی خصوصا از سوی شیطان بزرگ را نمی‌پذیرد.» بن‌سلطان ادامه داد: «در اتاق خود در هتل بودم که ناگهان سعود الفیصل با من تماس گرفت و گفت می‌خواهی بخوابی؟ گفتم خیر خبر گوش می‌دهم. سپس پیش او رفتم و مرا از ماجرا مطلع کرد و من گفتم که نظر تو به جا بود؛ تقیه است، سپس به او گفتم که موافقت و مخالفت ایران مهم نیست. سعود الفیصل گفت: نه، نباید فرصت را از دست بدهیم. سعود الفیصل با سفیر ایران تماس گرفت و خواستار دیدار با علی‌اکبر ولایتی شد، سفیر ایران گفت که ولایتی در مقر سازمان ملل است.» بندر بن‌سلطان در ادامه گفت: «در مقر سازمان ملل در نیویورک قطعه‌ای از پرده کعبه وجود دارد که عربستان به دبیرخانه عمومی سازمان ملل اهدا کرده است، ایرانی‌ها به سعود الفیصل پیشنهاد دادند که دیدار زیر آن قطعه برگزار شود. گفتم که آیا این دیدار مقدس خواهد بود؟ خلاصه با علی‌اکبر ولایتی دیدار کردیم و به او گفتیم چگونه به ما می‌گویید مخالف متحد شدن جهان برای آزادی کویت نیستید سپس با خبرنگاران اظهارات این چنینی داشتید؟ ولایتی گفت: ما نگران این هستیم که صدام از کویت عقب‌نشینی کند، صدام اگر احساس کند که ایران در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی با عراق هم‌موضع است در کویت خواهد ماند، ما این را گفتیم تا از کویت عقب نشینی نکند بلکه او را از کویت بیرون کنند. سعود الفیصل به ولایتی گفت: سیاست عجیب و غریبی است، متشکریم از شما.»