در این نشست مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته عزتمندی و اقتدار است، گفت: اصل کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه‌های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تکیه شده است، عزت، حکمت و مصلحت است. علی‌اکبر ولایتی به شرایط خطیر کنونی اشاره کرد و گفت: انسجام این ملت و صیانت از وحدت آن یک وظیفه شرعی، اخلاقی، وجدانی و ملی است و هر ندایی که بخواهد به وحدت آسیب وارد کند، با عکس‌العمل تند ملت مواجه خواهد شد و بنابراین انتظار مردم از نخبگان، پرهیز از ورود به هر مبحثی است که بخواهد با اختلاف‌افکنی «امید» مردم ایران را هدف قرار دهد. او مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به‌ویژه آمریکا را تنها راه پیش رو دانست و تاکید کرد: تحریم و محاصره ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و رفتار ناپسند اروپا از سوی ملت ایران پذیرفته نیست.

آمریکا باج‌خواهی مالی و امنیتی می‌کند

در ادامه رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امروز دولت آمریکا به باج‌خواهی مالی از کشورهایی مثل چین، روسیه و حتی اروپا می‌پردازد و از طرف دیگر می‌بینیم که آمریکا شروع به باج‌خواهی امنیتی کرده است. به گزارش «ایرنا» سیدکمال خرازی در نشست چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سه شعار محوری انقلاب عنوان کرد و افزود: ما برای این سه شعار هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌ایم، چه در ابتدای پیروزی انقلاب که با تروریسم روبه‌رو بودیم و چه در جنگ هشت ساله و بعد از آن تحریم و همچنین ادامه تروریسم در داخل و منطقه که با آن مواجه شدیم. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: مبارزه با دشمن طبیعتا هزینه دارد و ملت ایران این آمادگی را نشان داده که آماده است در راستای اهداف انقلاب هرگونه هزینه‌ای را بپردازد.  خرازی در تبیین اتهام‌زنی‌های اخیر به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه عامل ناامنی در منطقه است، بیان کرد: نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه به چه معناست آیا ما منطقه را ناامن کرده‌ایم یا خون داده ایم برای اینکه امنیت منطقه برقرار شود و حکومت‌های منطقه سرنگون نشود. خرازی عنوان کرد: نفوذ ما اجباری نیست که با تسخیر دیگر کشورها شکل گرفته باشد، بلکه نفوذ ما معنوی است وقتی به دیگران کمک کنید نفوذ پیدا می‌کنید و این امری طبیعی است. ما کشورهای دیگر را تسخیر نکرده‌ایم.

سه اصل سیاست خارجی ایران

منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه ایران نیز گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی برگرفته از مبانی اسلام، آموزه‌های امام راحل و سه کلمه کلیدی عزت، حکمت و مصلحت است. متکی در این نشست گفت: پیام خیلی روشن مردم این است که ترامپ از ۴ نوامبر سال ۲۰۱۸ گمان کرده است که ما را در شرایطی قرار خواهد داد که راه پیش و پس نداشته باشیم، اما رویکرد و عملکرد ترامپ نه تنها در رابطه با ایران بلکه در مجموعه مناسبات جهانی خود برای خود او راه پیش و راه پس نخواهد گذاشت. او با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پاسخ منطقی بود، یادآور شد: از زمان نادرشاه به بعد تقریبا ملت ایران روی استقلال جدی را به خود ندید و شرایط روز به روز سخت‌تر شد، در سطح جهانی هم بعد از رنسانس و از قرن ۱۸ غرب به‌دنبال پایه‌گذاری یک حکمرانی خوب بر مبنای سکولاریسم بود. وزیر پیشین امورخارجه تاکید کرد: اوایل قرن نوزدهم کمونیسم با حذف خدامحوری تلاش کرد الگوی دیگری از حکمرانی را ارائه کند. انقلاب اسلامی پاسخی است به این دو نگرش ناقص در حکمرانی بر پایه دین‌محوری. متکی ادامه داد: صرف نظر از میزان انطباق ما بین تئوری و نظریه‌های اسلامی، نگاه ما به سیاست خارجی، از جمله اصول، قوانین و مقررات، نگاه شناخته‌شده‌ای است که از جنگ تا صلح و از مراودات دوستانه تا قواعد خصمانه را برای ما تعریف می‌کند.

مردم پایه اقتدار و امنیت ایران

محمدجواد ظریف دیگر وزیر خارجه‌ای بود که در این نشست با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبنای درون‌زایی و برون‌گرایی را در سطح جهان دنبال می‌کند، گفت: مردم به‌عنوان پایه‌های اصلی اقتدار و امنیت ایران فشارهای دشمن را خنثی می‌کنند. ظریف تاکید کرد: ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه چیز هستیم؛ این قاعده اول جمهوری اسلامی است. ما توانستیم استقلال، توسعه، امنیت و آرامش خودمان را با اتکای به مردم به‌دست بیاوریم و حفظ کنیم. ظریف یادآور شد: مردم ما در گذشته شاهد تلاش بیگانگان برای سلطه بر این کشور و مقدرات آن بودند و دیدند که سیاست ما در سفارتخانه‌های خارجی تعیین می‌شود و آینده و مقدرات ما در سایر کشورها تصمیم‌گیری می‌شود.  وزیر امورخارجه تاکید کرد: این تفکر در ۴۰ سال گذشته که می‌توانند از این طریق به مردم ما فشار بیاورند بیش از همه به خودشان ضرر زد، چه چیز باعث شد صدام حسین را تا دندان مسلح کردند، آیا جز تلاش برای سرکوب این ملت بود، چه چیز باعث شد طالبان، القاعده و داعش را سرکار آوردند، آیا جز تلاش برای این بود که ایران را محدود کنند، کی می‌خواهند این سیاست غلط را متوقف کنند و بفهمند که این سیاست نتیجه ندارد.

ظریف گفت: چند بار باید پیش‌بینی کنند و اشتباه از آب دربیاید. برژینسکی اعلام کرد که جمهوری اسلامی بعد از حمله عراق به ایران یک هفته باقی نمی‌ماند. صدام حسین هفت‌ کفن پوسانده ما هنوز اینجا سر بلند و آزاده ایستاده‌ایم، خود آقای برژینسکی هم مرده است. او افزود: چرا کشورهای غربی نمی‌خواهند بپذیرند که پیش‌بینی‌هایشان غلط بوده است و یک روز باید متوقف شود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی خطاب به سفرا و نمایندگی‌های حاضر در نشست ادامه داد: به پایتخت‌هایتان گزارش کنید که این مردم تا کجا پای انقلاب ایستاده‌اند، چند نفر از شما در گزارش روز قبل از آن نوشته بودید که این مقدار شرکت می‌کنند. همه نوشتید ایران ۴ روز تعطیلی دارد، نوشتید مردم دچار فشار اقتصادی هستند. مردم ناراضی هستند، دیدید که چگونه به خیابان‌ها آمدند. او گفت: بنویسید با فشار، این مردم را از دولت شان نمی‌توانید جدا کنید و فشار اثر عکس دارد، به‌خاطر اینکه ما این کشور را بر مبنای درون‌زایی اداره می‌کنیم و این عنصر اصلی اقتدار ماست.