ایران از روسیه اس ۴۰۰ نخواسته است

همچنین ارماکوف اعلام کرد که ایران تا امروز درخواستی برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس‌۴۰۰ از روسیه نکرده است. به گزارش «ایرنا» «ولادیمیر یرماکوف» روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ریانووستی در این باره که آیا تهران و مسکو مذاکراتی برای خرید اس‌۴۰۰ داشته‌اند، افزود: «برای گرفتن پاسخ این پرسش بهتر است به وزارت دفاع مراجعه کنید اما تا آنجا که می‌دانم شرکای ایرانی تاکنون درخواستی در این رابطه ارائه نکرده‌اند.»

این مقام روسی در ادامه گفت: «شورای امنیت تا سال ۲۰۲۳ محدودیت‌هایی برای تحویل تجهیزات موشکی به ایران قائل شده است. روسیه نیز تحت کنترل این قطعنامه است، اما اسناد شورای امنیت سازمان ملل ایران را از توسعه، تولید، آزمایش و پرتاب فضاپیما یا موشک‌های بالستیک به‌طور مستقل باز نمی‌دارد.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه پیش از این موضع مسکو در برابر فعالیت موشکی ایران را تشریح کرده و گفته بود که مسکو باور دارد که ارتقای برنامه موشکی ایران، حق مسلم تهران است و تمامی مشکلات ایجاد شده حول این موضوع، باید بدون اعمال هیچ‌گونه فشاری، خصوصا از نوع نظامی‌اش و بر سر میز مذاکره حل شود.

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به آخرین ادعاهای مقامات آمریکایی علیه فعالیت موشکی ایران گفت: «ایالات‌متحده آمریکا با توجه به خروج شتاب‌زده و بی‌منطق از برجام به‌عنوان یک تفاهم بین‌المللی و قرار گرفتن در یک انزوای بین‌المللی ناخواسته، تلاش می‌کند با مطرح کردن این گونه مسائل و دخالت‌های نابه‌جا در امور داخلی ایران بر اشتباه راهبردی خود در ارتباط با برجام سرپوش بگذارد و در همین چارچوب مکررا سخن از بی‌نتیجه بودن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد می‌گوید.» علاوه بر این، مقامات کشورمان همواره ضمن تاکید بر خودکفایی ایران در توسعه فناوری موشکی اظهار کرده‌اند که تمامی این فعالیت‌ها جنبه دفاعی داشته و هیچ‌گاه اهداف جنگ‌طلبانه را دنبال نمی‌کند.

اروپا مطالبات تصنعی از ایران را کنار بگذارد

همچنین معاون وزیرخارجه روسیه گفته کشورهای اروپایی باید برای همکاری موثر با ایران سیاست جلب رضایت آمریکا را کنار بگذارند. به گزارش خبرگزاری فارس به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا باید رویکرد راضی نگاه داشتن دو طرف را کنار بگذارد؛ آنها همزمان با آنکه تلاش می‌کنند آمریکا را نرنجانند، می‌خواهند کاری کنند که ایرانی‌ها شاهد تلاش‌های واقعی‌شان باشند.»

ریابکوف اضافه کرد: «آنها باید با اتخاذ تصمیم صحیح و حرکت در جهت همکاری نرمال [با ایران] کاری را که ضروری است انجام دهند، یعنی دروازه‌های همکاری عملی [با ایران] را بگشایند.»

این دیپلمات روس در ادامه درباره اقدام کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی «سازوکار حمایت از تبادلات تجاری» (ساحات یا اینستکس) اظهارنظر کرد و از آنها خواست از «درخواست‌های تصنعی» از ایران خودداری کنند. ریابکوف گفت: «درخواست‌های معینی [از ایران] مطرح شده‌اند؛ مطالباتی مبنی بر اینکه ایران سازوکاری موازی با اینستکس راه‌اندازی کند. معتقدیم اضافه کردن این درخواست‌ها و مطالبات نسبتا تصنعی، غیرسازنده هستند.» وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه با صدور بیانیه‌ای رسما ثبت «ساحات» را به‌عنوان کانال ویژه تجارت ایران و اروپا اعلام کردند. کشورهای اروپایی از ایران خواسته‌اند یک شعبه هم‌ارز این شرکت را در ایران ثبت کنند.