آخرین وضعیت بررسی «CFT» در مجمع تشخیص

فلاحت‌پیشه با اشاره به ادامه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی «پالرمو»، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: قرار بود شنبه هفته آینده (۲۰ بهمن) این لایحه در مجمع بررسی شود. با توجه به اینکه این روز تعطیل رسمی است بررسی این لایحه به جلسات بعدی مجمع موکول شده است. وی ادامه داد: تاکنون نیز تاریخ جدیدی برای بررسی این لایحه اعلام نشده تا بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون در جلسه حضور پیدا کنم.

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ارائه لایحه دوفوریتی دولت به مجلس درباره بحث تکمیلی FATF اظهار کرد: این لایحه درباره اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است که پیش از این در ایران تصویب شده است. وی با بیان اینکه این لایحه در جهت اصلاح قوانین داخلی است، ادامه داد: قانون پولشویی یکی از اکشن‌پلن‌هایی(برنامه‌عملیاتی) است که به‌رغم تصویب قانون آن در ایران در بخش‌هایی محل اختلاف ایران و FATF است که دولت لایحه داده است تا آن مشکلات برطرف شود.

رد شرط اروپا

همزمان با بررسی FATF درکشور، ثبت کانال مالی ویژه INSTEX ازسوی سه کشور اروپایی و انتظار آنها از ایران برای اجرای سریع همه عناصر FATF، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتباط اینستکس با FATF را رد کرد و گفت: اعتراض کردیم که اقدام دیرهنگام اروپا در ارائه این ساز و کار نمی‌تواند مشروط باشد. ازسوی دیگر به گزارش فرارو، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: البته در بیانیه مشترک ۳EU پیوستن ایران به ترتیبات FATF به‌عنوان شرط نیامده بلکه به‌عنوان «انتظار» از ایران آمده که آن هم به علت دخالت سیستم بانکی در پرداخت‌هاست.