دکترین موشکی ایران به روایت شمخانی

او همچنین روزگذشته در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، فضاسازی رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی برای مرتبط کردن برنامه‌های فضایی جمهوری اسلامی به توسعه توانمندی‌های موشکی را دادن آدرس غلط برای ایجاد انحراف در افکار عمومی عنوان کرد.به گزارش «ایرنا» نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به رویکرد تبلیغاتی جدید سران رژیم صهیونیستی که برای قدرت نمایی و منحرف کردن افکار عمومی از فساد اخلاقی و اقتصادی موجود در هیات حاکمه این رژیم انجام می‌شود، اظهار کرد: هیچ رسوایی برای رژیم صهیونیستی که مدعی داشتن قدرت اطلاعاتی برتر است، بالاتر از این نیست که همزمان با هیاهوهای کودکانه متوجه شود که وزرای کابینه‌اش به منابع اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و زیر پایش صدها کیلومتر تونل حفر شده و موشک‌های نقطه زن در دستان پرتوان رزمندگان مقاومت در غزه و لبنان آماده‌اند که حماقت احتمالی‌اش را با جهنمی از آتش پاسخ دهند.

اشاره شمخانی احتمالا به بازداشت وزیر انرژی پیشین اسرائیل است که به‌تازگی به جاسوسی برای ایران متهم شده است. به گزارش فرارو، سرویس اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل مدعی شده است که این مقام رژیم صهیونیستی با پیام‌های کدگذاری شده اطلاعاتی درباره بازار انرژی و تاسیسات امنیتی در اسرائیل از جمله ساختمان‌ها و مقام‌های سیاسی و نهادهای امنیتی به رابطانش می‌داده است.همزمان با سخنان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» در رابطه با مطرح شدن موضوع موشک‌های جمهوری اسلامی ایران توسط سران کشور فرانسه گفت: صحبت‌هایی که امروز از فرانسه شنیده می‌شود، نیاز دولت این کشور برای پوشاندن انقلابی عظیم است که در فرانسه رخ داده است. وی خطاب به مقامات فرانسوی گفت: مذاکره بر سر توان موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و مقامات مختلف کشور بارها بر این موضع تاکید کرده‌اند.

سخنان این دومقام بلند پایه کشور در مورد موضوع موشکی ایران در شرایطی مطرح می‌شودکه چند روز پیش وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه تهدید کرد اگر ایران در مذاکرات حول برنامه موشکی بالستیک کوتاه نیاید، به سختی تحریم می‌شود. این بیانیه پس از آن منتشر شد که ایران (اواخر دی‌ماه سال‌جاری) اقدام به پرتاب ماهواره ایرانی «پیام» به فضاکرد.به‌دنبال آن، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: «ما گفت‌وگوهای بسیار سختی را (با ایران) آغاز کردیم... اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آماده‌ایم تحریم‌های سختی را اعمال کنیم و خودشان (ایران) هم از این مساله آگاه هستند.»

پیش از او اگنس ون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در تاریخ جمعه ۲۲ دی‌ هم از ایران خواسته بود که «هرچه سریع‌تر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.» این در حالی است که مقام‌های کشورمان تاکنون بارها ضمن رد مواضع آمریکا و فرانسه اعلام کرده‌اند که برنامه فضایی ایران هیچ ارتباطی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ندارد و برنامه موشکی این کشور هم برنامه‌ای دفاعی است. البته این اولین بار نیست که فرانسه نسبت به برنامه فضایی ایران و پرتاب موشک‌های ایرانی در راستای مقاصد علمی مخالفت می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از زمان روی کارآمدن بارها مخالفت خود را با برنامه موشکی ایران اعلام کرده است. ادعاهای کشورهای غربی از جمله فرانسه در حالی است که در قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ اشاره‌ای به برنامه موشکی ایران نشده است.

  توسعه برنامه فضایی ایران

در همین راستا، روز گذشته علی شمخانی در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن اظهار کرد: توسعه برنامه فضایی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.به گزارش «ایرنا» وی افزود: داشتن توانمندی فضایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ماهواره‌ای موجب ایجاد جهش در قابلیت‌های مدیریتی به منظور مقابله با بلایای طبیعی و جلوگیری از گسترش سطح بیابان‌ها، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع و مواجهه کارشناسی با بحران کاهش بارش برف و باران و خشک‌تر شدن اقلیم می‌شود.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: بدون در اختیار داشتن زنجیره فضایی بومی گام برداشتن در مسیر توسعه همه جانبه رویایی دست‌نیافتنی است.شمخانی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح تاریخچه شکل‌گیری برنامه‌های فضایی در کشور گفت: در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که به باشگاه فضایی وارد شده‌اند، اولین گام‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و صنعتی در این حوزه به‌دلیل سطح بالای دانش و فناوری آن در بخش دفاعی و در دهه ۷۰ آغاز شد.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شکل‌گیری سازمان صنایع هوا فضا در اواسط دهه هفتاد در وزارت دفاع راکه بر اساس تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب انجام شد، سرآغاز ایجاد ساختار دانش بنیان، منسجم و مبتنی بر برنامه راهبردی در حوزه دستیابی به ظرفیت‌های فضایی عنوان و اظهار کرد: دانشمندان جوان و با انگیزه کشور با هم‌افزایی کم‌سابقه‌ای که میان ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های دفاعی،دانشگاهی و صنعتی ایجاد شد توانستند از مسیرهای میانبر شگفتی‌های بی‌بدیلی را در ایجاد ظرفیت‌های فضایی بومی خلق کنند.به گزارش «ایسنا» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه ما در همه حوزه‌ها از هر موضوع ضد تحریمی حمایت خواهیم کرد، افزود: با ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده است امروز دو هزار دانشجو در بخش هوافضا در کشور داریم که از آنها می‌خواهیم در اقتصادی کردن دستاوردهای این حوزه تلاش کنند.

  تکذیب توافق روسیه و اسرائیل علیه ایران

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در رابطه با خبرهای منتشر شده مبنی‌ بر احتمال همکاری روسیه و رژیم صهیونیستی در رابطه با مسائل سوریه گفت: به‌نظر نمی‌آید که سران کشور روسیه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران توافقی داشته باشند. سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی اظهار کرد: با نگاه به روابط عمیق سیاسی و ژئوپلیتیک که بین ایران و روسیه وجود دارد و رهبران دو کشور چند نوبت بر آن تاکید کرده‌اند، همکاری خوبی بین تهران و مسکو برقرار است.

وی با اشاره به شرایط کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: وضعیت کنونی آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک باید روابط بین ایران و روسیه به ویژه در جبهه غرب آسیا مستحکم‌تر شود. پیش ازاین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته بود: سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ روسیه که در سوریه مستقر هستند در زمان حمله صهیونیست‌ها به این کشور غیر فعال می‌شوند و به‌نظر می‌رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد. ازسوی دیگر چند روز پیش سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که امنیت اسرائیل از «جمله عالی‌ترین اولویت‌های» روسیه است و دولت ایران متحد روسیه در سوریه نیست.