همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با رد سخنان و اتهامات بی‌بنیان وزیرامور خارجه آمریکا در قاهره خاطرنشان کرد که رژیم آمریکا دچار نوعی یأس و عصبانیت مزمن شده است. به گزارش «ایسنا» قاسمی افزود: «این رژیم از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند دچار نوعی یأس و عصبانیت مزمن شده است.»

وی تصریح کرد: «این یک تناقض بزرگ است که آمریکا از یکسو خصومت با ملت ایران را به اوج خود رسانده و از سوی دیگر ریاکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان می‌دهد. آقای پمپئو یک‌بار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست. او باید بداند و به درستی فهم کند که ما در مقابل دشمنان ایران و ایرانی با تمام توان از منافع ملی و راهبردی خود دفاع خواهیم کرد.» مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا  در سفر منطقه‌ای به مصر پس از دیدار با برخی مسوولان این کشور در یک نشست مشترک خبری با سامح شکری، همتای مصری خود گفت که با طرف مصری در رابطه با تحولات سیاسی در لیبی، حقوق‌بشر و مساله مقابله با ایران بحث و گفت‌وگو کرده است. بنا بر گزارش پایگاه خبری مصراوی، وی در سخنرانی در این دانشگاه مدعی شد: «ملت ایران پیش از این علیه نظام حاکم «انقلاب» کردند و نظام ایران و وابستگان به آن شهروندان ایرانی را به قتل رساندند و یا زندانی کردند. ایران پس از آن مدعی شد که آمریکا دلیل این ناآرامی‌ها است درحالی که دلیل این اعتراضات استبداد آنان بود، ایران پس از اینکه قدرتمندتر شد نفوذ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان را گسترش داد.»

درخواست پمپئو از عبدالمهدی در رابطه با ایران

همچنین یک منبع عراقی اعلام کرد که وزیرخارجه آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق خواستار کاهش فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از روسیا الیوم، یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرد که سفر اخیر پمپئو به عراق بیشتر بر پرونده‌های اقتصادی و چگونگی پایبندی عراق به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تمرکز داشت. وی گفته که نخست‌وزیر عراق به پمپئو اعلام کرده است عراق براساس منافع خود عمل می‌کند و همه احزاب و شخصیت‌ها به موضع رسمی دولت عراق پایبند هستند.

نشست ضدایرانی رهبران جهان در لهستان

از سوی دیگر وزیر امورخارجه آمریکا از برگزاری نشستی بین‌المللی توسط این کشور در ماه آینده خبر داد که محور آن مسائل خاورمیانه خواهد بود و بر روی تاثیرات منطقه‌ای ایران متمرکز است. پمپئو با اعلام اینکه این کنفرانس در ۱۳ و ۱۴ ماه فوریه در لهستان برگزار خواهد شد، گفت: «ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گردهم خواهیم آورد.» این اعلام، تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ برای تحقق «کمپین فشار حداکثری» علیه ایران است که خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها نیز بخشی از آن است.