تایید استعفای قاضی‌زاده هاشمی

بهروز بنیادی، نماینده عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم دیروز خبر این استعفا را تایید کرد. از سوی دیگر، گرچه دو روز پیش دلیل این استعفا، کاهش بودجه سلامت در لایحه بودجه ۹۸ گمانه‌زنی می‌شد، اما دیروز حق‌دوست، معاون وزیر بهداشت گفت که استعفای قاضی‌زاده هاشمی فقط به موضوع بودجه سلامت مربوط نیست. با این همه برخی منابع خبری می‌گویند که حدود دو هفته است که وزیر بهداشت از این سمت کناره‌گیری کرده؛ اما حسن روحانی تاکنون در این باره پاسخی به نامه استعفای قاضی‌زاده هاشمی نداده است و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش کرده تا با وساطت، موضوع را حل کند.

اگر حسن روحانی این استعفا را بپذیرد، حسن قاضی‌زاده هاشمی، سومین وزیری است که از سمت خود در کابینه دوازدهم کناره‌گیری می‌کند. پیش از او، روحانی استعفای عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و نیز استعفای محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت را پذیرفت. البته در این میان، استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، برای حضور او در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت. حسن روحانی در دولت اول خود نیز شاهد کناره‌گیری سه وزیر کابینه‌اش بود؛ استعفاهایی که گرچه روحانی مهرماه سال ۹۵ در یک روز با آنها موافقت کرد؛ اما نقاط مبهم آن آشکار نشد و بر مبنای گمانه‌های مطرح در آن روزها، کناره‌گیری محمود گودرزی از وزارت ورزش دولت یازدهم، علی اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش و علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تمایل این افراد همراه نبود.

بودجه سلامت یا دلایل دیگر؟

با این همه اما این سوال مطرح است که چرا قاضی‌زاده هاشمی عزم کناره‌گیری از کابینه کرده است؟ اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که کاهش بودجه سلامت در لایحه بودجه ۹۸ و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه علت اصلی این استعفا است. اما دیروز معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز جزئیات موضوع استعفای قاضی‌زاده هاشمی مشخص نیست، در عین حال گفت که استعفای وزیر بهداشت فقط به موضوع بودجه سلامت مربوط نیست. او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: اختلاف‌نظراتی به‌وجود آمده که البته فقط مربوط به موضوع بودجه نیست و اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می‌شود. زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هرچند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود ۲۰ درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی مشکلاتی در بودجه‌های جاری وزارت بهداشت نیز وجود دارد. او درباره بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال ۹۸ نیز گفت: محاسباتی که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه انجام شده بود، مبنی‌بر تخصیص ۱۶ هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت بود. به هر حال شاید علت تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ به سازمان بیمه سلامت، مشکلات اقتصادی کشور باشد. معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی دارو به علت تاخیر پرداخت بیمه‌ها در مرز ورشکستگی قرار گرفتند و اگر تولید این شرکت‌ها متوقف شود، مجبوریم با هزینه‌های بسیار زیاد دارو وارد کنیم. در این صورت هم اشتغال‌زایی دچار مشکل می‌شود و هم تامین ارز برای واردات دارو دشوار خواهد بود.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره دلیل کناره‌گیری قاضی‌زاده هاشمی گفت: به‌نظر نمی‌رسد ایشان صرفا به‌دلیل کاهش اعتبارات حوزه بهداشت و درمان استعفا داده باشند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دیروز با تایید این خبر که وزیر بهداشت در پی کاهش بودجه حوزه سلامت استعفا داده است، گفت: به‌نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه زاویه‌ای در مورد سلامت مردم پیدا کرده است؛ چراکه این مشکلاتی را که به‌وجود می‌آورد به مردم صدمه می‌زند. از سوی دیگر کمیسیون بهداشت دیروز اعلام کرد که به این موضوع ورود می‌کند.

البته دو روز پیش و همزمان با انتشار گمانه‌هایی درباره دلیل بودجه‌ای استعفای قاضی‌زاده هاشمی، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس، از افزایش ۱۳ درصدی بودجه سلامت در سال ۹۸خبر داد و تاکید کرد که‌ در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ‌بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال ۹۸ گفت: ۵/ ۳ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد. او با اشاره به اینکه سهم کل بودجه سلامت از کل بودجه عمومی ۱۴‌درصد است که ۱۳ درصد رشد منظور شده است، یادآوری کرد: در بودجه سلامت فصل بهداشت ۲۲ درصد سهم، فصل درمان با ۷۷درصد بیشترین سهم و تحقیق و توسعه یک درصد سهم دارد که البته نسبت به سال ۹۷، ۱۷ درصد رشد دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که ۵۸ درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، بیان کرد: وزارت بهداشت به تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.

خداحافظی وزیر از همکاران

فارغ از دلایل این استعفا، خبرگزاری فارس روز گذشته در خبری اعلام کرد که وزیر بهداشت صبح دیروز در جلسه معاونان وزارت بهداشت از همکاران خود خداحافظی کرد. البته این موضوع را انتخاب نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد. «انتخاب» نوشت: صبح دیروز قاضی‌زاده هاشمی برای آخرین بار در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت شرکت کرد و در پایان جلسه با خداحافظی ‌از معاونان، این وزارتخانه را ترک کرد. البته قاضی‌زاده هاشمی بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار بوده و در هفته گذشته سه سفر استانی به سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد داشته است. دیروز هم پس از خداحافظی با همکاران، به سایر فعالیت‌های خود ادامه داد. انتخاب در این زمینه نوشت که قاضی‌زاده هاشمی پس از ترک وزارتخانه، از یک آسایشگاه معلولین به‌عنوان آخرین اقدامش به‌عنوان یک وزیر بازدید کرد. قاضی‌زاده هاشمی همچنین دیروز اعضای ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت را منصوب کرد.