بررسی دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی از سال ۹۳ به بعد، بررسی قراردادهای اقتصادی غیر شفاف و معاملات خلاف قانون در پروژه‌هایی مثل پتروشیمی گچساران، بررسی به‌کارگیری مدیران بازنشسته و فاقد صلاحیت و بررسی پرداخت‌های غیرقانونی به مدیران شرکت‌ها از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

تکلیف مجلس به وزارت صنعت

مجلسی‌ها همچنین در جلسه علنی دیروز، در جریان بررسی جزئیات طرح صددرصد استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به ایجاد سامانه‌ متمرکزی برای درج فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی کردند.

نحوه مطالبه جرایم پایانه‌های فروشگاهی

از سوی دیگر نمایندگان دیروز در جریان بررسی لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جرایم موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان طبق احکام قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به صحن می‌رود

خبر دیگر از پارلمان آنکه اصغر سلیمی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس پس از تعطیلات بهمن ماه مجلس به صحن علنی می‌آید، گفت: طبق این طرح انتخابات مجلس استانی و شهرستانی است.

تخلف آشکار در آتش‌سوزی مدرسه زاهدان

همچنین دیروز سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بررسی مجلس از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه اسوه حسنه زاهدان ۱۰۰ درصد تخلف شده است و در وقوع این حادثه سهل‌انگاری آشکار بوده که باید مراجع قضایی به آن رسیدگی کرده و برخوردهای لازم صورت گیرد. میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با «ایسنا» در توضیح نتایج حاصل از بررسی عوامل بروز حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان گفت: در این حادثه آن قدر سهل‌انگاری روشن است که قابل اغماض نیست و اتفاق رخداده هیچ ارتباطی با بودجه و مسائل مالی ندارد. او توضیح داد: حادثه آتش‌سوزی در مدرسه غیردولتی رخ داده که اگر اعتبار کافی برای تاسیس نداشت اصلا نباید ایجاد می‌شد و باید درش را قفل می‌کردند. چه کسی گفته برای هفت دانش‌آموز مدرسه ساخته شده و مجوز دبستان بدهند. وقتی مجوز گرفته و شهریه می‌گیرند باید نظارت‌های کافی هم باشد. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: این مدرسه غیردولتی بوده و موظف است از هر جهت امکانات لازم را برای آن فراهم کنند. از طرف دیگر این مدرسه مجوز نوسازی را نداشته است؛ به آن معنا که در ۱۵ آبان‌ماه سال‌جاری به سازمان نوسازی نامه‌ای مبنی بر نقل مکان به مدرسه جدید نوشته می‌شود و خواسته می‌شود آنها از لحاظ ایمنی این موضوع را بررسی کنند، اما بدون آنکه منتظر جواب نامه باشند نقل مکان صورت می‌گیرد.

توضیحات فلاحت‌پیشه در مورد بودجه دفاعی سال ۹۸

خبر دیگر از مجلس آنکه دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این مطلب که بودجه ارتش کم و بودجه سپاه و بسیج زیاد شده است درست نیست، گفت: بودجه سال آینده به گونه‌ای تدوین شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه در توافقی آن را هزینه کنند؛ بنابراین ردیفی برای این موضوع اختصاص پیدا نکرده است. فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایسنا» در توضیح ابهامات به وجود آمده درباره بودجه دفاعی سال ۹۸ گفت: اصل بحث بودجه که ممکن است چالش‌‌برانگیز هم باشد به ماده ۱۰۶ قانون برنامه مبنی‌بر تقویت بنیه دفاعی برمی‌گردد. او افزود: ۴۰ هزار و ۷۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید در بخش دفاعی تعریف شده است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته است البته با این توضیح که این بودجه با توافق ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه توزیع می‌شود.