تلاش کمیسیون بر آن است که بی‌طرفانه موضوع را پیگیری کند.رئیس کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه بنده مخالف استیضاح هستم، گفت: با وجود این جلسه کمیسیون را بی‌طرفانه مدیریت می‌کنیم و نظرات را خواهیم شنید. سعی خواهیم کرد که نه‌تنها توان چانه‌زنی و سیاست خارجی کشور تضعیف نشود که شفاف‌سازی در امور مختلف کشور نیز صورت گیرد. انتظارمان این است که به این موضوع به‌عنوان نوسانی در سیاست خارجه کشور نگاه نشود.

مخالفت فراکسیون‌ها با استیضاح ظریف

از سوی دیگر دیروز کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به موضوع استیضاح ظریف اشاره کرد و به گزارش خبرگزاری فارس،‌ جلالی در حاشیه جلسه هیات‌دولت در مورد استیضاح ظریف با بیان اینکه «نکته‌ای که آقای ظریف گفتند مناسب نبود در فضای عمومی گفته شود»، تاکید کرد که در عین حال فراکسیون‌های مجلس خیلی موافق استیضاح ظریف نیستند.

انصراف یکی از طراحان استیضاح

طرح استیضاح ظریف که با ۲۴ امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده بود، روز گذسته یکی از اصلی‌ترین طراحان خود را از دست داد. حسن نوروزی عضو فراکسیون ولایی و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس که ازجمله طراحان این طرح استیضاخ بود، در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد از استیضاح وزیر امورخارجه انصراف دادم؛ زیرا در شرایط حاضر احساس کردم شاید این استیضاح به صلاح نباشد و همین مقدار تلنگر بس باشد.با این حال حسینعلی حاجی‌دلیگانی یکی دیگر از طراحان این طرح استیضاح اظهار کرد که «تشویش اذهان عمومی» اصلی‌ترین محور استیضاح ظریف است. منظور حاجی دلیگانی از تشویش اذهان عمومی، اظهارات ظریف درباره وجود پولشویی در کشور است که چندی پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین مطرح کرده بود. حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره استیضاح وزیر امورخارجه گفت:‌ امضاها برای استیضاح وزیرخارجه به حد لازم جمع‌آوری شده و یازده محور هم دارد. اصلی‌ترین محور آن هم مطالبی است که ما آن را به‌عنوان تشویش اذهان عمومی می‌دانیم که ایشان بیان کردند، پولشویی‌هایی چندصد میلیاردی و هزاران میلیاردی اتفاق می‌افتد. همچنین گفته‌اند که بخشی از این پول‌ها صرف جاهایی می‌شود که از مخالفان CFT حمایت می‌کنند. این نماینده اصولگرا در پاسخ به این سوال که اگر ما در کشور پولشویی نداریم چرا در مجلس قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسید، گفت: ما نمی‌گوییم نیست. ولی می‌گوییم این را که شما ادعا کنید که افرادی را می‌دانید ولی اسم نمی‌آورید خب به مجلس و دستگاه قضایی بگویید. بعد می‌گویند اینها هزینه‌هایی را کردند برای آن کسانی که مخالف CFT بوده‌اند خب اینها را بگویند. ادعایی است که ما هم حق‌مان است که بدانیم چون ما هم به خاطر منافع کشور مخالف CFT بودیم و این هم حق ما هست که بدانیم چه کسانی بودند و درکجا هزینه شده است.

اظهارات ظریف موضع دولت است

با این همه روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت درباره طرح استیضاح ظریف گفت: به نظر اعضای دولت آقای ظریف یکی از وزرای‌خارجه بسیار موفق جمهوری اسلامی بوده و وی اقدامات بسیار خوبی داشته است. واعظی به اقدامات شایسته محمدجواد ظریف در حوزه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: یک عده‌ای مشخص و نشان‌دار از روز اول با اقدامات سیاست خارجی دولت مخالفت کردند، این افراد به‌دنبال یک فرصت بودند که هم به دولت و هم به مسوول سیاست خارجی ایران فشار بیاورند. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: آنها از یک مصاحبه دکتر ظریف در راستای ذهنیت خودشان استفاده کردند اما آنچه ظریف درباره پولشویی گفت: مطلب درستی است و موضع وی موضع دولت است. واعظی افزود: سخن ظریف در زمینه پولشویی صرفا سخنان ایشان نیست و در این مدت شخصیت‌های مختلف بارها و بارها در داخل مجلس و هم در بیرون مجلس درباره آن صحبت کرده‌اند و هیچ‌کس پولشویی را منکر نشده است. همچنین وزیر امورخارجه در سخنان خود هیچ نهاد یا دستگاهی را متهم نکرده و به‌نظر می‌رسد طرح استیضاح وی شائبه یک استیضاح سیاسی است تا یک کار تخصصی.

تلاش برای فشار به دولت

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه طراحان استیضاح ظریف به‌دنبال فشار بر دولت هستند، گفت: آنها همان گروهی هستند که در پنج سال گذشته همین کارها را انجام داده‌اند و مطمئن هستم نمایندگان مجلس قدر تلاش‌ها و زحمات ظریف را می‌دانند و با توجه به فشارهایی که روی وی است، حتما برخورد مثبتی خواهند داشت. واعظی افزود: دولت با همه وجود از ظریف حمایت می‌کند، نه مجلس و نه دولت اجازه نمی‌دهند در این شرایط خاص که ما بیش از هر زمانی نیازمند حمایت از فرمانده‌ای هستیم که درحال کار دیپلماسی در خارج از کشور است، تنها بماند و در این شرایط تحریم و شرایطی که مثلت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با همه امکانات می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، از وی حمایت می‌کنند تا ماموریت خود را به‌خوبی انجام دهد. وی همچنین استیضاح ظریف را در این شرایط زمانی یک بی‌سلیقگی دانست و افزود: اگر گروهی با دولت اختلاف‌سلیقه دارند در زمانی که بیش از همیشه به حمایت نیاز داریم، نباید وارد این وادی بشوند، معتقدم طرح کردن استیضاح وزیر امورخارجه منجر به تضعیف دستگاه سیاست خارجی و شخص وزیر امورخارجه می‌شود و به هیچ‌وجه به مصلحت و منافع کشور نیست.

از سوی دیگر آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز روز گذشته تصریح کرد که استیضاح وزیرانی که در برابر دشمن ایستاده‌اند به صلاح نیست. خود استیضاح اگر به نتیجه هم نرسد، پایه وزیر را سست می‌کند که باید شرایط امروز را در نظر بگیریم. براساس گزارش «ایسنا» آیت‌الله مکارم‌شیرازی، در درس خارج خود درمسجد اعظم قم تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید در مقابل دشمن ظاهرا قوی، قوی باشیم؛ اخیرا پشت‌سر هم مجلسی‌ها، وزرا را استیضاح می‌کنند که شاید تغییر وزرا به مصلحت کشور نباشد البته دولت و وزرا بی‌اشکال نیستند ولی خوب است عزیزان از استیضاح‌های پشت سر هم صرف‌نظر کنند و سوال و ایراد بگیرند و انتقاد کنند.

وضعیت استیضاح لاریجانی

با وجود آنکه عصر روز سه‌شنبه، علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رئیسه مجلس از افتادن طرح استیضاح لاریجانی از حد نصاب به‌دلیل پس گرفتن امضای برخی نمایندگان خبر داده بود، دیروز حسینعلی حاجی‌دلیگانی که دو استیضاح ظریف و لاریجانی را همزمان پیگیری می‌کند، گفت که امضاهای استیضاح لاریجانی مجدد به حد نصاب رسید. او توضیح داد: امضاهای استیضاح رئیس مجلس که شامگاه سه‌شنبه با پس گرفتن امضا از سوی چند نفر از نمایندگان از حدنصاب افتاده بود مجدد با امضای تعداد دیگری از نمایندگان به حدنصاب رسید.او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: طرح استیضاح رئیس مجلس مطابق با ماده ۲۶ آیین نامه داخلی مجدد با امضای تعداد دیگری از نمایندگان به حد نصاب (۲۵ امضاء) رسید و بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت.

البته حسن نوروزی که امضای خود را از طرح استیضاح ظریف پس گرفت، امضای خود را از طرح استیضاح لاریجانی نیز پس گرفت. او به اعتمادآنلاین گفت: ما درخصوص تذکر به رئیس که نباید خودتان را تضعیف کنید آن نامه را امضاکردیم نه به خاطر استیضاح.با این همه دیروز مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط‌عمومی مجلس از تکذیب امضای نامه موسوم به استیضاح رئیس مجلس توسط برخی نمایندگانی که اسمشان ذیل این نامه آمده خبر داد. کیایی در صفحه توییتر خود نوشت: «آقایان سلیمی، اعزازی، نوری، پوربافرانی، کعبی، بدری، قاضی‌زاده، لارگانی و چند نماینده دیگر که اسم‌شان ذیل نامه موسوم به استیضاح رئیس مجلس آمده، کتبا اعلام کردند چنین درخواستی نداشته‌اند. اعمال ماده ۲۴ منتفی است؛ اما استقبال چند رسانه اصولگرا از موضوع، جالب توجه است. واقعا دوستان دنبال چه‌اند؟»