به گزارش «ایرنا» حمید بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در توییتر نوشت: متاسفانه بسیاری از سایت‌های مخالف نظام ازجمله سایت «ایران وایر» به استناد مطالعات یک‌طرفه‌ای که داشته‌اند اصرار دارند که طیف مهاجران از ایران از میان طبقاتی همچون مخالفان نظام، همجنس‌گرایان، علاقه‌مندان به تغییر دین و طرفداران دسترسی بدون محدودیت به آزادی‌های فردی هستند. او افزود: این برداشت غلط به خود مهاجران هم القا می‌شود تا ارتباط آنها را با کشور خود ضعیف و قطع کنند. این نوع القائات سبب می‌شوند که اگر مهاجران موفق به کسب مهاجرت نشوند، حاضر باشند هرگونه سختی دوری از خانواده را به جان بپذیرند ولی از ترس تنبیه و مجازات به کشور خود بازنگردند. سفیر ایران گفت: عموم کسانی که به مهاجرت مبادرت می‌کنند، ضمن علاقه به کشور به‌دنبال زندگی بهتر هستند. آنها که به هدف می‌رسند مورد احترام کشور خود هستند و‌ آنهایی که موفق نمی‌شوند، آغوش کشور به روی آنها باز است. جریان‌های مخالف نباید مهاجرت را به امری سیاسی و مهاجران را به کنشگران سیاسی تبدیل کنند.

بعیدی‌نژاد این اظهارات را پس ‌از آن مطرح کرد که رسانه‌های انگلیس از افزایش روند ورود غیرقانونی اتباع ایرانی به این کشور از طریق مرزهای جنوبی انگلیس خبر می‌دهند. او پیش‌تر نیز با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود: قاچاقچیان بین‌المللی برای منفعت خود مهاجرت غیرقانونی را تشویق کرده و جان و مال افراد را به‌خطر می‌اندازند. او بابیان اینکه «برخی قربانی‌ها که به هدف نمی‌رسند، تصمیم بهتری می‌گیرند» عنوان کرد: در دو سال گذشته، ۲۶۰ ایرانی دارای ورود یا اقامت غیرقانونی در انگلیس، با مراجعه به این سفارت به ایران برگشته‌اند. بعیدی‌نژاد در ادامه این مطلب به ۳ نکته در باب مهاجرت اشاره‌کرده و نوشته است:۱- مهاجرت قانونی یکی از حقوق انسانی است و هرکس حق دارد به‌دلیل تجارت، تحصیل، شغل بهتر، آموزش فرزندان و غیره تصمیم به اقامت در کشور دیگر گرفته  و از طریق قانونی و با کسب موافقت کشور پذیرنده، اقدام به مهاجرت کند. اما به دلایل اقتصادی و اجتماعی فرصت‌های مهاجرت‌های قانونی در دوران اخیر خیلی محدودشده است.

او در توضیح دومین مورد گفت: به همین دلیل قاچاقچیان بین‌المللی به سودجویی از طریق تشویق افراد و خانواده‌ها به مهاجرت غیرقانونی روی آورده‌اند. آنها با گرفتن پول‌های بسیار سنگین و حتی با به خطر انداختن جان افراد، آ‌نها را به دام‌ مهاجرت‌های غیرقانونی می‌اندازند. کسانی که از این طریق به مهاجرت دست می‌زنند درحال‌حاضر بنا به اطلاع، در مرحله اول حداقل برای عزیمت به یک مقصد اروپایی باید ۱۰ هزار یورو بپردازند، که البته اول کار است و در مراحل بعدی تا رسیدن به مقصد نهایی مورد ادعا باید چند برابر این پول را پرداخت کنند. آ‌نها در نهایت افراد را تا حداکثر به یک‌ بندر یا فرودگاهی در خارج از کشور می‌رسانند و آنها را رها کرده و‌ بقیه راه را به خودشان واگذار می‌کنند یعنی راحت به‌دست قاچاقچیان جدید می‌دهند. خانواده چهار نفره‌ای اخیرا باهدف واهی اقامت در انگلیس، به فرودگاهی در تونس آمده و رهاشده بودند که الان در بازداشت هستند. بسیاری را نیز با رها کردن در دریا جان آنها را به‌خطر می‌اندازند.

سفیر ایران در لندن در تشریح سومین نکته در این ارتباط افزود: برخلاف آنچه تصور می‌شود، در ایران مهاجران غیرقانونی از جوانان و خانواده‌های متوسط و بالا هستند که تخصص و تحصیلات بالایی ندارند و برای رسیدن به شرایط بهتری که زاییده نوع تمایلات اجتماعی و روحی آنها برای زندگی در غرب است به مهاجرت‌های غیرقانونی دست می‌زنند، بنابراین بعد از مدتی وقتی با ورود غیرقانونی به کشوری بیگانه با توجه به فشارهایی که به علت عدم موافقت با پناهندگی و آوارگی‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند سرخورده می‌شوند و بسیاری از آنان برای فرار و فراموشی این شرایط به اعتیاد و بی‌مبالاتی(هوم لس بودن) روی می‌آورند. بنده در این مدت دو ایرانی جوان و رعنا را از این گروه در خیابان‌ها دیدم که یکی التماس می‌کرد که جوانان این‌گونه به اروپا نیایند.