به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی اظهار کرد: نکته مهمی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، تحرکاتی در منطقه و در بین کشورهای مهم اسلامی است که باید ماهیت آن را شناخت. وی با طرح این سوال که این تحرکات چه خصوصیاتی دارد، افزود: یکی از خصوصیات این تحرکات به‌هم‌ریختگی امنیتی درمنطقه است که برخی به عمق این ناامنی در مناطق اسلامی دامن زده‌اند که ریشه در اختلاف سنی و شیعه ندارد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث عراق، سوریه و افغانستان یادآور شد: مگر در این کشورها سنی و شیعه زندگی نمی‌کردند. به هرحال نشانه عمده این اتفاقات ایجاد ناامنی و به هم ریختگی امنیتی درمنطقه است. لاریجانی نکته دوم در تحرکات منطقه را خلق جریانات تندرو و تروریستی دانست و گفت: مشخص است که این موارد را کجا درست می‌کنند. در حالی که آنها داعیه خلافت دارند، نتیجه آن خونریزی زیاد و استهلاک انرژی کشورهای اسلامی است.

ورود غیر‌طبیعی حجم زیادی سلاح به منطقه

وی با اشاره به مسابقه تسلیحاتی در منطقه گفت: حجم زیادی سلاح در حال وارد شدن به منطقه است. این طبیعی نیست؛ زیرا امنیت منطقه آن قدر نیاز به سلاح ندارد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای بسیار کوچکی هستند که سه برابر گستره خود سلاح خریداری می‌کنند، روشن است که این کشورها قدرت استفاده از آن را ندارند. لاریجانی به ایجاد صف‌‌کشی در منطقه اشاره و اظهار کرد: آرایش جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است که این امر طبیعی نیست. لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند سلاح‌هایشان را در منطقه بفروشند و پولی در بیاورند و در واقع سرقت اموال منطقه در پوشش دیگری است.  رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه چقدر ظرفیت سلاح دارد، یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که آنها دنبال ایجاد آشفتگی در منطقه هستند.  لاریجانی در ادامه گفت: صف‌‌کشی جدیدی با ابعاد تازه‌ای در منطقه شکل گرفته است که نشان می‌دهد شرایطی که امروز در منطقه ایجاد شده طبیعی نیست.، مگر ایران چه اختلافی با عربستان و کشور امارات دارد؟ وی افزود: ما اگر با سعودی‌ها مخالفیم به‌خاطر رفتار عجیب و غریب و جنایت آنها در یمن است چراکه یمن کشور اسلامی در منطقه است؛ اگر ما به امارات خرده می‌گیریم به‌خاطر دخالت در اوضاع یمن و کشتار مردم این کشور است.

نیازی به هلال شیعی نداریم

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از آمریکا و رژیم اسرائیل برای جنایت علیه مردم یمن و دیگر کشورهای منطقه راه غلطی می‌روند؛ بنابراین نباید از ایران انتظار داشته باشند که در این کار و راه غلط، آنها را تایید و حمایت کند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نتانیاهو باید بداند این دوره‌گردی که در منطقه به راه انداخته، ظرفیتی برای رژیم اسرائیل ایجاد نمی‌کند و کشورهایی هم که به این دوره‌‌گرد راه می‌دهند، ظرفیتی نخواهند داشت. وی افزود: برخی‌ها اظهار می‌کنند که ایران قصد دارد هلال شیعی ایجاد کند که باید بگوییم ما چه نیازی داریم که هلال شیعی به راه بیندازیم، البته این حرف آنها نیست و این حرفها را در دهان آنها گذاشته‌اند. لاریجانی با بیان اینکه تحولات در منطقه طرح آمریکایی و اسرائیلی است، گفت: نباید به خطا برویم چراکه آنها می‌خواهند رژیم صهیونیستی را بر منطقه مسلط کنند.

تلاش برای خاتمه موضوع فلسطین

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات اسرائیل در منطقه گفت: آنها می‌خواهند با این اقدامات به موضوع فلسطین خاتمه دهند. این کار یکی از اهداف طرح آمریکایی - انگلیسی است؛ یعنی اینکه منابع ملت‌ها را در منطقه چپاول کنند، البته باید بدانند که شرایط دنیا تغییر کرده و آگاهی مسلمانان بیشتر شده است. لاریجانی فراموش شدن مساله فلسطین از سوی ملت‌های منطقه را تحت هر شرایطی بعید دانست و یادآور شد: مردم منطقه از جنایات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نفرت دارند و مردم کشورهای مسلمان نیز از آنها متنفرند. وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که از این نخست‌وزیر دوره‌گرد رژیم صهیونیستی پذیرایی می‌کنند باید بدانند که خود را از بین می‌برند، نسل جدیدی از مسلمانان خلق و جوانان کشورهای اسلامی نیز بیدار شده‌اند، شرایط دنیا تغییر کرده و مردم از اوضاع‌ آنها مطلع می‌شوند، در نسل جوان کشورهای اسلامی روشنفکری ایجاد شده است. لاریجانی در ادامه سخنانش گفت: ما از ابتدا در موضوع سوریه می‌گفتیم که با توافق سیاسی مساله حل می‌شود، اما آنها فکر می‌کردند که با رفتار نظامی می‌توانند کار را پیش ببرند، به سعودی‌ها و اماراتی‌ها هم می‌گوییم که شما در اول پیروزی انقلاب در ایران اشتباه کردید؛ زیرا در ایران انقلاب باشکوهی شد اما شما به جای اینکه در کنار ملت ایران بایستید، در مقابل ملت ایران قرار گرفتید. وی اضافه کرد: صدام را علیه ملت ایران تحریک کردید، اما بعد گفتید که اشتباه کرده‌اید و ما از این اشتباه شما گذشتیم، اما امروز از این اشتباه شما برای حمایت از آمریکا و صهیونیست‌ها نمی‌گذریم و پاسخ رفتارهای شما را خواهیم داد. وی تصریح کرد: می‌گویند که چرا ایران از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، اگر حزب‌الله نبود که شما لبنان را یک لقمه می‌کردید.

رئیس مجلس یادآور شد: کشورهایی که در قضیه فلسطین لغزش کرده‌اند، زیان می‌بینند. این کشورها دوره زمانی کوتاه را برای دستاورد بزرگ فدا کرده‌اند و به زودی از این شرایط عبور می‌کنیم، اما رفتار این کشورها در خاطر مسلمانان می‌ماند و همه می‌فهمند که شما در شرایط خطیر منطقه نخست وزیر بدبخت اسرائیل را به کشورتان دعوت می‌کنید، کشورهای اسلامی نباید خودشان را آن قدر ارزان عرضه کنند. لاریجانی تاکید کرد: جریان مقاومت هر سال مقاوم‌تر و قدرتمندتر می‌شود و سرمایه نخبگان مقاومت رو به صعود است، بنابراین اینها از این الفاظی نظیر معامله قرن که برای خودشان درست کرده‌اند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند. وی با بیان اینکه باید برخی کشورهای منطقه از این دوگانه بازی‌ها دست بردارند و روراست باشند، گفت: ما این رفتارها را از شما نمی‌پذیریم، نمی‌شود کشورهایی را علیه ایران تحریک کنید و بعد آدم بفرستید و بگویید که می‌خواهیم با شما کار کنیم.